Söka jobb
Ansöka om jobb via TikTok, är det en grej? Sedan 2021 utforskar appen att låta arbetsgivare rekrytera där och med tanke på att TikTok kallats för den nya sökmotorn för Gen Z, så är det rimligt att tänka att plattformen också kan användas för jobbsök.
TikTok har på många sätt omvandlat hur vi konsumerar kultur och underhållning. Trender och nyheter inom allt från sport, mode, musik och arbetsplatskultur sprids snabbt genom såväl breda som nischade communityn. Med en stor andel unga användare har New York Times kallat TikTok den nya sökmotorn för generation Z. När plattformen genom sin funktion resume även ger sig in i rekryteringsvärlden finns en stor chans att hur vi söker jobb också kommer förändras från grunden.
Funktionen har hittills bara testats med företag i USA och funkar så att arbetsgivare annonserar att de söker nya medarbetare, och användare postar ansökningsvideos för att söka. Än så länge är inga svenska företag med på det tåget, men det finns fortfarande andra sätt att använda appen för att söka jobb och inspireras i sökandet. Här är några saker att tänka på om du vill ge det ett försök.
Företag och andra organisationer som vill rekrytera ny talang förstår alltmer värdet i att visa upp sin företagskultur och hur det är att jobba hos dem. Fler och fler finns också på TikTok. Genom att följa och spana in olika företag kanske du upptäcker arbetsgivare som du inte visste att du var intresserad av att jobba för.
Det finns en uppsjö av hashtags att hålla koll på för den som vill inspireras. Du kan hitta tips på hur du löneförhandlar, bra upplägg för ditt cv och konkreta jobbannonser. Allt förpackat i korta videos som är snabba och lätta att ta till sig. Här är några exempel:
CV och ansökningsbrev i A4-format lämnar inte mycket utrymme för kreativitet. Du som har försökt hitta en snygg mall eller skapa något personligt vet hur stor utmaning det kan vara. I videoformat är möjligheterna mycket större och TikToks korta format är perfekt för att snabbt förmedla en känsla eller budskap. Med andra ord, du har goda chanser att visa vem du är.
De korta videoformaten kan passa för att skapa en slags portfolio över dina erfarenheter och färdigheter. Många som jobbar i olika hantverk eller kreativa yrken delar hur och vad de jobbar med och skapar sig på så sätt ett namn i branschen.
Planerar du att dela ditt konto med potentiella arbetsgivare behöver du hålla koll på helheten. Visa vem du är men tänk på att inte ha alltför privat innehåll och håll lite extra koll på att göra ett proffsigt intryck.
TikTok marknadsför sin tjänst TikTok-resume som ett sätt att spara tid på sitt arbetssökande. Det kan säkert vara fallet för vissa, men att skapa videos tar ofta mer tid än man tror. Än så länge är traditionella CV:n och ansökningsbrev fortfarande standard och även om en video kan vara ett fint komplement så gör du klokt i att fokusera på det som arbetsgivaren efterfrågat i ansökningsprocessen.
Använd din tid smart och lycka till i arbetssökandet!