Rekrytering

Få rätt kandidater till era sommarjobb

Planerar ni att rekrytera sommarjobbare? Då är det en bra idé att lägga ut annonsen tidigt. Här har vi samlat våra bästa tips för att ni ska lyckas hitta rätt kandidater.

På Blocket Jobb gör de som söker sommarjobb grundlig reserach. De tillbringar i snitt mer än dubbelt så lång tid på vår sajt än den genomsnittliga besökaren. Kandidater som är ute efter sommarjobb söker dessutom fler jobb än genomsnittet, och läser annonserna noggrant.

Rätt tajming är A och O

Det kan nästan inte vara för tidigt att börja tänka på rekrytering av sommarjobbare. Redan i januari seglar sommarjobb upp i sökordsstatistiken på Blocket Jobb och intresset är som högst i februari och mars.

På Blocket Jobb är:

  • "sommarjobb" på plats åtta av mest sökta ord redan i januari
  • "sommar” det fjärde mest sökta ordet i februari och "sommarjobb" på plats fem
  • "sommar" det mest sökta ordet i mars och "sommarjobb" finns också på topp fem

När Oikotie, Blocket Jobbs systerbolag i Finland, i en undersökning frågade de som sommarjobbat 2023 när de började söka sommarjobb svarade hälften januari och februari. De flesta sökte få jobb, sju av tio uppgav att de sökte max fyra sommarjobb.

Vilka vill ni nå?

Innan ni börjar skriva er annons, fundera över vilka som är era drömkandidater. När ni har en bild framför er av vilka kandidater ni vill attrahera kommer det bli lättare att forma en lockande och träffsäker annons. Vad har de för erfarenheter på arbetsmarknaden? Vilka ambitioner har de i sina karriärer? Vad värdesätter de hos en arbetsgivare? Skriv en liten pitch av ert företag som ni kan ha med i annonsen, som innehåller vad er organisation erbjuder och varför man ska söka sig till er.

Se också till att anpassa språket och terminologin i annonsen till målgruppen. Om ni vill rekrytera unga i arbetslivet till tjänster som inte kräver tidigare erfarenhet är det förmodligen bäst med ett enkelt språk för att beskriva tjänsten och er organisation. Är det däremot en tjänst som kräver specifika kunskaper inom ett visst område är det bättre att använda branschspråk. Ni vill kanske nå studenter som har sommarlov från sina utbildningar inom IT och utveckling? Då är det bra att skriva branschspråk med de tekniska formuleringarna som behövs för att beskriva tjänsten.

Vill ni ha mer kandidatinsikter? Läs om kandidater i många olika yrkesgrupper i vår yrkesrapport.

Och var finns kandidaterna?

Fundera på hur ni bäst når de som är mest intressanta för era sommarjobbstjänster. Tror ni att era drömkandidater letar jobb på sociala medier – då är det där ni ska sprida annonsen. Ni kan läsa mer om annonser som passar sociala medier här. Att synas på sociala medier blir allt viktigare. Intresset för annonspaketen hos Blocket Jobb som innehåller synlighet på Facebook och Instagram tredubblades 2023 i jämförelse med året innan.

Era anställda har förmodligen bra nätverk, så använd dessa! Be era anställda att dela annonsen i sina nätverk – det kan öka annonsens räckvidd mycket. Fler annonstips hittar ni här.

Åldersgruppen som vill sommarjobba

Det är inte bara ungdomar i gymnasieåldern som vill sommarjobba, även studenter på universitet och högskola söker efter jobb under sommaren. I hela åldersgruppen 18 – 35 år är intresset stort.

Den yngsta generationen på arbetsmarknaden är Generation Z, alltså de som är födda från mitten av 1990-talet fram till cirka 2010. Arbetsidealen hos Gen Z skiljer sig en del från tidigare generationer, de värderar till exempel sin fritid högt och säger nej till kvällsjobb och jobbstress. Läs gärna mer om vad som lockar och avskräcker Gen Z i arbetslivet, och se webbinariet vi på Blocket Jobb gjort tillsammans med Ungdomsbarometern.

Få annonsen viral

Finns det något i er sommarjobbstjänst eller i er organisation som är extra spännande, kanske till och med unikt? Se till att framhäva det i så fall. Roliga och annorlunda jobb, som inom teater, radio, med djur eller forskning, får ofta mer uppmärksamhet.

Det kan också vara en idé att testa en ny form för annonsen. Kan den läggas upp som ett quiz, en filmrecension eller ett kort personlighetstest i veckotidningsstil? Ni kommer sticka ut om er annons är annorlunda men samtidigt speglar er organisation.

Ett sista tips är att ha självdistans och driva med er själva. Vad finns det för fördomar man kan ha om er eller er bransch? Testa även att ta slutkörda buzzwords från branschen och gör narr av dem. ”Nej, vi söker ingen office mood manager – utan en helt vanlig person med servicekänsla som trivs i en reception.”

Lycka till!

Hitta kandidaterna till era sommarjobb

Vänta inte med att lägga upp annonsen!

Lägg upp annons

Liknande Artiklar