Rekrytering
Smart rekrytering handlar till stor del om annonser som sticker ut. På en marknad där kandidaten kan välja mellan många jobb som passar blir det extra viktigt att annonserna har fångande rubrik, relevanta sökord och en ton som tilltalar.
Så hur skriver ni de här annonserna? Här kommer några tips!:
1. Skriv en tydlig rubrik
Rubriken syns i sökningar och listor – en bra rubrik är alltså avgörande för att få trafik till er annons. Håll rubriken kort och tydlig och försök tänka er in i kandidatens perspektiv. Vilka ord använder de som söker jobb? Undvik interna titlar och långa beskrivande rubriker så når ni ut till så många som möjligt.
2. Fånga intresset snabbt
Kandidater går oftast igenom många annonser och ni kan inte räkna med att alla läser allt. Skriv en kort intresseväckande inledningstext som gör att kandidaten vill läsa mer! Beskriv tjänsten intressant och tydligt, satsa på max tre meningar.
3. Punktlistor
Håll annonsen tydlig och relevant för kandidaten. Det kan vara svårt att ta till sig långa texter om företaget och vilken kompetens som efterfrågas. Information i punktlistor är mer överskådligt så lista gärna ansvarsområden, fokus och vanliga arbetsuppgifter. Tre till sex punkter brukar vara lagom.
4. Svara på kandidatens vanligaste frågor
Vilken erfarenhet krävs? Vilka är arbetsuppgifterna? Varför trivs nuvarande kollegor? Utvecklingsmöjligheter? Förmåner? Hur ser teamet ut? Detta är frågor som ofta är avgörande för kandidaten och bra att svara på redan i jobbannonsen.
5. Skapa en inbjudande annons
Snygga bilder, trevlig tonalitet i texten och tilltalande grafik gör underverk. Visa gärna er logga och en toppbild som symboliserar hur det är att arbeta hos er. Har ni inte egna bilder finns det bildbanker att hämta från, vissa är gratis.
6. Vad erbjuder ni kandidaten?
En annons skriven som en lång kravlista ger inte ett så inbjudande intryck. Tala istället om vad ni som arbetsgivare kan erbjuda. I den här delen av annonsen har ni ett guldläge att sticka ut genom att beskriva varför kandidaten ska söka sig just till er framför konkurrenterna. Hur ser arbetsmiljön ut? Om ni har ett kontor, var ligger det? Erbjuder ni flexibla arbetstider, friskvård och distansarbete?
”Vilka förmåner är viktigast för dig hos en arbetsgivare?”. Topp fem:
Tjänstepension
Flexibla arbetstider
Kollektivavtal
Mer än fem veckors semester
Möjlighet till distansarbete
Kantar SIFO 2022
7. Använd målgruppens språk
Det är förstås effektivt att använda sig av en färdig rekryteringsmall, men det är en bra idé att anpassa annonsen efter den tjänst ni rekryterar till. Det är förmodligen olika saker som en säljare, IT-tekniker och ekonomichef värdesätter hos en arbetsgivare.
8. Intervjua en medarbetare
Hur är det att arbeta hos er? Gör en liten intervju med någon som arbetar i teamet ni rekryterar till. Att ha med en intervju eller ett citat från en medarbetare ses som en kvalitetsmarkör i annonsen.
Lycka till med er rekrytering!