Rekrytering
Nyligen gav Meta besked att de börjar ta betalt för både Facebook och Instagram om du inte går med på att de samlar in data om dig. För dig som rekryterare innebär det att det kan vara läge att se över var du annonserar och hur.
De passiva kandidaterna har länge varit något av rekryterarnas heliga graal, att hitta de dolda talangerna även bland dem som inte aktivt söker efter ett nytt jobb är en av själva grundstenarna i en lyckad rekrytering. Ett sätt att nå dem har tidigare varit genom sociala plattformar som Facebook och Instagram, platser där stora delar av befolkningen tillbringar mycket tid och kan nås av jobbannonser även om de inte aktivt är på jakt. Enligt uppgifter från Orvesto näringsliv använder 75 procent av Sveriges yrkesverksamma Facebook flera gånger i veckan. 69 procent uppger att de använder Instagram flera gånger i veckan. Motsvarande siffra för Linkedin är betydligt lägre, bara 32 procent. Men nu kan Metas nya giv rita om spelplanen dramatiskt.
– För dig som rekryterar innebär det här att det kan vara läge att se över hur och var du annonserar för att få ut maximalt av din insats. När Meta börjar ta betalt eller kräva att man får samla in data så finns det en risk att de förlorar användare som varken vill betala eller förlora rättigheter att styra över sin data som kom med GDPR. Det kan i sin tur göra att man som rekryterare behöver annonsera på andra platser för att hitta rätt kandidater. För oss på Blocket Jobb betyder detta att våra annonslösningar blir ännu mer intressanta för ännu fler kunder, eftersom vi erbjuder annonspaket med exponering både i och utanför sociala medier. Eftersom vi är en del av Schibsted kan vi ge jobbannonser premiumplaceringar i de mest välanvända medierna i landet, säger Christopher Ringvold, produktdirektör för Jobb på Nordic Marketplaces.
Christopher Ringvold, produktdirektör för Jobb på Nordic Marketplaces
Men Metas strategi kan också innebära fördelar, till exempel kan de nya reglerna paradoxalt nog leda till att annonseringen via Meta blir mer effektiv.
– Den stora majoriteten av Facebook och Instagrams användare kommer nog inte att börja betala utan istället välja att dela med sig av sin data. Det gör att annonseringen kan bli ännu mer träffsäker framöver. Detta gäller givetvis för alla som annonserar, och utmaningen blir att optimera på ett smart och effektivt sätt som når rätt kandidat vid rätt tid, och till en så låg kostnad som möjligt för att förmedla det högsta möjliga värdet till våra kunder.
Oavsett vad resultatet blir av Metas nya regler så sätter det fingret på behovet av att man som rekryterare följer utvecklingen för att få ut maximalt av sin annonsering.
– Det händer massor på annonsmarknaden just nu och mycket av det man som rekryterare sett som självklart är nu i förändring, så nu mer än någonsin tidigare gäller det att hänga med i vad som händer så att man får ut största möjliga värde av sina investeringar.