Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Verksamhetsansvarig för driftåteruppbyggnad

Publiceringsdatum
23 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Har du funderat på vad som skulle hända om hela Sverige blir strömlöst och hur man effektivast återuppbygger kraftsystemet med minimala konsekvenser för samhället? Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? Svenska kraftnät söker dig som vill leda, planera och genomföra vårt arbete för att förbereda vår egen verksamhet och elförsörjningen i stort på hanteringen av nätsammanbrott och svåra påfrestningar.

Kraftsystemet står inför en omfattande omställning med förändrad produktionsmix och nya typer av förbrukningsanläggningar som installeras i snabb takt. För att möta de kommande förändringarna behöver våra nuvarande strategier, hjälpmedel, utbildningar och övningar för återuppbyggnad av kraftsystemet anpassas och utvecklas samt koordineras med branschens aktörer.

Om tjänsten

Du kommer att få en nyckelroll inom driftavdelningen på Svenska kraftnät med många kontaktytor både internt och externt. Arbetet kommer att medföra kontakter internt, nationellt och internationellt. Verksamheten involverar samverkan mellan Svenska kraftnät och branschföretagen vid svåra driftsituationer för elförsörjningen.

Du kommer att tillhöra enheten Driftstöd på division System. Enheten har en central roll på driftavdelningen. Utöver arbetet med nätåteruppbyggnadsfrågor och manuell förbrukningsfrånkoppling ansvarar enheten för bredskapsrelaterade frågor på avdelningen, samtliga utbildningsfrågor på avdelningen, efterlevnad av nätkoder, förvaltning av driftinstruktioner/driftanvisningar samt ansvar för förvaltning av samtliga driftrelaterade avtal.

Tjänsten omfattar ett ansvar för att leda, utveckla och följa upp driftavdelningens arbete kring återuppbyggnad av kraftsystemet efter nätsammanbrott. Vidare kommer du att:
  • ansvara för driftinstruktioner, identifiera och implementera nödvändiga förändringar
  • ansvara för övning med externa aktörer
  • leda dialog och samverkan med externa aktörer i driftrelaterade frågor
  • identifiera behov av utveckling av rutiner, utbildning, system och hjälpmedel i systemdrifttillståndet återuppbyggnad
samverka med andra avdelningar inom Svenska kraftnät gällande den långsiktiga utvecklingen av återuppbyggnadsplanen

Om dig

Du är kommunikativ och engagerande samt har lätt för att skapa nya relationer och förtroende då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen samt mot elbranschen i övrigt. Du kan identifiera, strukturera och prioritera verksamhetens behov samt fatta beslut och nå resultat. Eftersom du kommer att representera Svenska kraftnät externt är det viktigt att du är en bra representant för affärsverket och agerar utifrån statstjänstemannarollen.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper

Vi söker dig som har en högskole- eller civilingenjörsexamen inom relevant område som till exempel elkraft, energisystem eller liknande alternativt att du har arbetslivserfarenhet som vi bedömer relevant för tjänsten. Du har också:
  • minst 3 års relevant arbetslivserfarenhet inom energisektorn
  • goda kunskaper om kraftsystemet och dess ingående komponenter
  • goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Vi ser det som meriterande om du har:
  • erfarenhet från att ha arbetat i driftverksamheten på elnätsföretag
  • kunskap om EU-regelverk kopplat till transmissionsnätet, t.ex. SO GL och NC ER
  • erfarenhet av att samordna och leda tekniska uppdrag och/eller projekt
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Sista ansökningsdag, 19 augusti 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
Kontakta gärna rekryterande Tf chef Habib Zolar, tel. nr. 010-475 8298 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brezén, tel. nr.010-475 80 07 . Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 84 72 och Mikael Wallin, ST, 010 475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
19 augusti 2024 (23 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.