Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Lönesystemspecialist

Publiceringsdatum
Idag
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät spelar en nyckelroll i resan mot ett än mer elektrifierat Sverige. Den fortsatta elektrifieringen kommer vara avgörande för att nå ett hållbart samhälle, med konkurrenskraft och stark välfärd.
Vårt samhällsviktiga uppdrag är en förutsättning för att elen som produceras ska nå ut till människor.
Vill du vara med och jobba för ett lysande Sverige?

Som lönesystemspecialist har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Vi på Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet.

Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
- är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

I den här rollen blir du en del av ett engagerat och drivet team och kommer verka för att systemen nyttjas av användarna så effektivt som möjligt. Du har en avgörande roll i att underhålla och vidareutveckla det interna lönesystemet Samt kommande system för WFM (schema, tid och bemanning). Du kommer ha en nyckelroll i att säkerställa att systemen uppfyller lag- och kollektivavtalskrav samt de interna användarnas behov på bästa sätt.

Dina arbetsuppgifter innefattar bland annat;
  • Förvalta och utveckla lönesystemet och relaterande system för schema, tid och bemanning.
  • Omsätta förändringar i lagar och avtal till anpassningar av systemstöden.
  • Omsätta verksamhetens behov till anpassningar av systemstöden.
  • Testansvarig vid systemuppdateringar och nyutveckling inom löneområdet.
  • Utföra löpande konfiguration vid bl.a. versionsuppgraderingar, årsskifte, nya lag- och eller kollektivavtalsregler.
  • Utbildning och support i lönesystemet för användare.
  • Förbättra rutiner och arbetssätt inom ansvarsområdet.
  • Kravställare mot leverantörer i lön/HR.
  • Ansvara för driftplanering och utveckling tillsammans med förvaltnings- organisationen inom Svenska Kraftnät.
  • Skapar och uppdaterar manualer och instruktioner för användarna.
  • Delta i systemrelaterade projekt inom Lön & HR området.
  • Aktivt säkerställa kvalitet i data genom löpande kvalitetssäkringsrutiner.
Tjänsten, som är en tillsvidareanställning, ingår i enheten för lön och personaladministration som i dagsläget består av sju medarbetare fördelat på löneadministratörer, lönespecialist och modulansvarig för lönesystemet.
Enheten ingår i HR avdelningen och enhetschefen rapporterar direkt till HR Direktören.

Om dig

Personliga egenskaper.

Du är en van problemlösare, analytiskt lagd, som har lätt för att se förbättringsområden och med en förmåga att genomföra dem. Du är självgående, initiativrik och har ett stort driv. Du har alltid ett helhetsperspektiv och arbetar självklart med ett utifrån och in-perspektiv för att säkerställa värdeskapande och en god medarbetarupplevelse.

För lyckas i rollen som systemspecialist måste du arbeta på ett strukturerat sätt, vilket innebär att du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är även van att sätta upp och hålla tidsramar.

Då rollen innebär många kontaktytor, både internt och externt, är du som person relationsskapande, har en god samarbetsförmåga, utåtriktad och socialt aktiv i yrkesmässiga sammanhang. Du relaterar till andra på ett lyhört och förtroendeingivande sätt.

Sist men inte minst är du tydlig och har god pedagogisk förmåga. Du säkerställer att ditt budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla berörda parter, du påminner och följer upp och har ett helhetsperspektiv på de frågor du arbetar med men samtidigt förmågan att omsätta dessa till konkret handling.

Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering!

Skallkrav.

Du ska ha utbildning inom löneadministration, systemförvaltning, IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Vidare har du:
  • Arbetat med systemförvaltning, eller som applikationskonsult, implementeringskonsult eller som systemspecialist/superuser i olika uppdrag inom lön- och HR system.
  • En god förståelse för IT system.
  • Flerårig erfarenhet av löneadministration.
  • Erfarenhet av större lönesystem, tidredovisningssystem och schemasystem.
  • Erfarenhet av att tolka kollektivavtal och har kunskap om arbetsrätt kopplad till lön.
  • Erfarenhet av lönehantering i större organisationer.
  • Goda kunskaper i Officepaketet.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande krav.
  • Kunskaper och erfarenhet av löneadministration i UBW lönemodul.
  • Tidigare erfarenhet av löneadministration i statlig myndighet.
  • Kunskaper kring statliga kollektivavtal och specifikt Affärsverksavtalet.
  • Tidigare erfarenhet av systemförvaltning av system för schema, tid och bemanning.
  • Tidigare erfarenhet av implementering av system.
  • Erfarenhet av SQL- och API baserade integrationer till andra system, förmånsportaler, tids- och frånvarorapporteringssystem, Schemasystem, reseräkningssystem, bokföringssystem m.m.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Publiceringsdag: 29 juli 2024
  • Sista ansökningsdag: 19 augusti 2024.
  • Tjänsten är en tillsvidaretjänst utan provanställning.
Kontakta gärna nedanstående personer för mer information

Rekryterande chef Veronica Wentzel, Veronica.Wentzel@svk.se
Ansvarig rekryterare Lennart Jansson, tel. nr. 010-350 91 49.
Fackliga representanter är;
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68.

Du når oss också via e-post: förnamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
19 augusti 2024 (21 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.