Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Asset Manager Luftledning

Publiceringsdatum
12 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Asset Manager erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige!

Om tjänsten

Som Förvaltningsledare/Asset Manager Luftledning ansvarar du för att koordinera och samordna förvaltningen av luftledning. Även vissa skogliga frågor kopplat till ledningens sträckning kan komma att beröras. Du leder en förvaltningsgrupp som består av olika specialistkompetenser för att sätta mål, följa upp, förbättra och utveckla förvaltningen av luftledningar. Förvaltningen beskrivs och styrs genom en förvaltningsplan som uppdateras varje år. Funktionen förvaltningsledning är under uppstart och inom funktionen arbetar förvaltningsledare som ansvarar för olika teknikområden. Som Förvaltningsledare arbetar du strategiskt med förbättringsområden på 1-3 års sikt.

Då förvaltningsledare är en ny roll inom Anläggningsförvaltning kommer du att ha en stor roll och ett stort ansvar att utveckla och påverka arbetssättet i vår resa mot en certifiering enligt ISO 55 001. I rollen ingår även arbete med implementering av det nya arbetssättet i linjen.

I arbetsuppgifterna ingår även att;
  • bidra (och påverka) till en förbättrad anläggningsförvaltning av luftledningar
  • arbeta och leda tvärfunktionellt gentemot flera enheter och avdelningar/divisioner
  • sätta utvecklingen framåt inom förvaltning av luftledningar
Du rapporterar till enhetschef NATF (Förvaltningsledning och Processutveckling) och till förvaltningsområdets styrgrupp. Enheten NATF ansvarar för förvaltningsstrategin: framtagande, efterlevnad och uppföljning av förvaltningsplaner och den strategiska förvaltningsplanen. Enheten ansvarar även för att utveckla och förvalta kärnprocessen ”Förvalta stamnätet”. Enheten består idag av 6 medarbetare.

Om dig

För att trivas i rollen ser vi att du är samarbetsorienterad och har lätt för att anpassa dig och hitta lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du har ett intresse för förvaltning och du är bra på att sätta upp mål för dig själv och andra och du arbetar ambitiöst för att nå dessa mål tillsammans med ditt förvaltningsteam. För att bli framgångsrik i den här rollen ser du utanför boxen, tänker i nya banor och finner nya lösningar på gamla problem utan att missa de långsiktiga strategierna. Du är stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha medarbetare.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Du har en akademisk examen inom relevant utbildning eller motsvarande erfarenhet förvärvad på annat sätt. Vidare har du:
  • minst fem års erfarenhet av anläggningsverksamhet för region- eller stamnät avseende luftledning
  • minst fem års erfarenhet av arbete i ledande roll exempelvis förvaltningsledare, projektledare, chef eller annat som vi bedömer likvärdigt
  • B-körkort
Du behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift.

Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av arbete inom förvaltning och inom en förvaltningsorganisation och att du har kunskaper om ledningssystem för tillgångar, t.ex. ISO 55 000.

Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg, Göteborg, Sundsvall, Luleå, Sollefteå
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Resor förekommer i denna tjänst
  • Sista ansökningsdag 22 augusti, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning
  • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester
I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post sophie.berg@avancos.se. Rekryterande chef är Albin Forsberg, tel. 010 475 86 83 och ansvarig rekryterare Ethel Marx, tel. nr. 010-489 2055. Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 82 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
22 augusti 2024 (35 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.