CV och brev
Jobbar du i en kreativ bransch, men svettas varje gång du ska visa arbetsprover för att du inte har samlat dem lika kreativt? Lugn – här har du en guide med sex steg till att skapa en digital portfolio!
Det finns en rad olika snabba och bra verktyg och mallar för att skapa en digital portfolio: One, Squarespace, Wordpress och Wix är bara några exempel. Genom alla deras olika mallar har du möjlighet att välja den som passar på pricken för dig – utan att behöva lägga tid på att bygga en egen webb. Du behöver alltså inte ha den tekniska kompetensen själv.
Tänk på att välja en mall som passar din verksamhet – det finns portfolios som är mer anpassade för dig som fotograf, illustratör, formgivare, copy, journalist, filmare etc. Jämför också priser mellan olika leverantörer. Vill du snygga till bilder, CV och liknande – och du inte redan är designer – är Canva ett utmärkt verktyg.
Tänk på att du inte har redovisningsplikt när det gäller arbetsprover! Många vill visa allt de någonsin har gjort, vilket sällan är bra. Fundera istället på vilka typer av uppdrag som du vill söka och vilka potentiella kunder som du vill kontakta. Då ringar du bättre in vilka arbetsprover som du ska visa. Se din digitala portfolio som ditt skyltfönster och här vill du såklart visa ditt allra bästa jag. Så, kill your darlings och gallra hårt. Det bästa ska fram!
Lägg också tid på förklarande texter till arbetsproverna. Fråga gärna tidigare kunder om de kan säga några väl valda om dig. Det är oftast bättre än att du själv beskriver hur förträfflig du är.
Innan du publicerar din portfolio – be någon tycka till om den. Självklart någon som är ärlig, har koll på bildval och som kan korrekturläsa.
Hur grym du än är så är det trist om du uppfattas slarvig bara för att texten innehåller stavfel.
Bara för att portfolion ligger ute för allmän beskådan är det inte läge att luta sig bak kommande tre år och tro att jobbet – och försäljningen – sköter sig själv. Den digitala portfolion bör uppdateras löpande, bestäm dig för hur ofta och ha gärna en innehållsplanering.
När du väl ska söka ett uppdrag – länka till ett specifikt arbetsprov som passar förfrågan. Uppdragsgivare har inte tid att leta runt bland dina jobb i portfolion – de vill ha en direktlänk.
För att marknadsföra din digitala portfolio är det toppen om du finns i sociala medier. Korslänka mellan din portfolio och dina kanaler i sociala medier för bättre spridning.
Tänk också på att ha en sida om vem du är. Det behöver inte vara ett långt personligt brev eller i CV-struktur utan en text med skön känsla som lyfter fram vilken härlig kraft du är att jobba med. Och såklart – hur du kontaktas bäst.
Sådärja! Det var våra tips om hur man skapar en digital portfolio. Använd dem för att söka drömjobbet idag.