På jobbet
Det kan kännas svårt att säga upp dig. Men när du väl bestämt dig finns det några saker som är bra att tänka på – inte minst för din framtida karriär. Läs våra 6 tips på hur du säger upp dig med stil.
Många har säkert fantiserat om att slänga igen dörren i chefens ansikte och skrika ut de klassiska orden ”JAG SLUTAR” inför förvånade kollegor. Men hur du säger upp dig kommer påverka ditt rykte och dina möjligheter att få bra referenser. Så även om en snabb och dramatisk uppsägning kan verka lockande är det en riktigt dålig idé. Så här ska du göra istället:
Du måste följa uppsägningstiden i avtalet du skrev på när du började din anställning. Om du har 3 månaders uppsägningstid är det vad som gäller. Du kan alltid fråga din chef om du kan lämna tidigare, men lova inte att du kan börja tidigare på din nya arbetsplats om du inte vet säkert.
För att undvika rykten och skvaller är det bäst att du håller din uppsägning hemlig för dina kollegor, innan du pratat med din chef.
Hitta ett bra tillfälle att berätta för din chef att du ska sluta. Säg alltså inte upp dig när du möter hen i fikarummet. Boka istället in ett möte och tänk igenom vad du ska säga innan – till exempel varför du vill lämna arbetsplatsen.
När du väl sagt upp dig är det viktigt att få det på papper. Lämna en skriftlig uppsägning till din chef så att det inte uppstår några som helst frågor om ditt avslut på arbetsplatsen.
Innan du slutar är det bra om du kan få ett samtal med din chef. Då kan du berätta hur du trivts på arbetsplatsen och ge feedback på vad som varit bra och dåligt. Om du inte vill ha samtalet med din chef kanske HR kan ta det.
Om din chef erbjuder dig höjd lön för att du ska stanna kvar är det troligtvis inte ett genomtänkt beslut. Förmodligen är det bara ett försök att lösa problemet för stunden. Så tänk efter om motbudet verkligen väger upp anledningarna till att du vill lämna arbetsplatsen.
Lycka till!