Intervju
Så får du till din personliga hisspitch!
Tänk dig att du är på anställningsintervju. Du har noggrant planerat din outfit för att du ska känna dig trygg och självsäker. Du har förberett dig på de klurigaste av kluriga frågor. Sen säger de: "berätta lite kort om dig själv".
Det här är ett praktexempel på en situation där en väl förberedd hisspitch är guld värd. En kortfattad beskrivning som ger mottagaren en uppfattning om vem du är, vad du gör, vad du vill och vad du har att erbjuda dem. Och dessutom får dem att känna sig nyfikna och imponerade.
Din hisspitch är kortare än ditt personliga brev och levereras endast i tal. Därför måste vara extra slagkraftig och minnesvärd. Det handlar om att berätta något så intressant och övertygande att lyssnaren inte kan göra annat än agera.
Ställ dig själv följande frågor innan du sätter igång:
- Vilka kvaliteter har jag att erbjuda?
- Hur visar sig dessa kvaliteter eller egenskaper?
- På vilket sätt är det jag erbjuder unikt?
- Vilken är min målgrupp?
Om du kan besvara de här frågorna har du kommit en bra bit på vägen till den perfekta pitchen.
När det gäller att strukturera din hisspitch finns det många olika metoder. Men oavsett hur mycket eller lite erfarenhet du har och vilken pitchsituation du kan tänkas hamna i så kan det hjälpa att börja enkelt. Börja med din bakgrund för att därefter logiskt kunna fortsätta med att prata om framtiden – tänk introduktion, bakgrund, framtid och hur du passar in i företaget eller organisationen.
Oavsett om du är en sökande bland en lång rad kandidater för ett och samma jobb eller befinner dig i ett rum fyllt av folk på en fest eller konferens så är det ett som är säkert: du har inte lång tid på dig. Du måste börja på topp, så att säga. Var originell, använd humor, eller måla upp en minnesvärd bild med en liknelse. Vad som helst som gör att arbetsgivaren eller en eventuell affärskontakt minns just dig när rätt tillfälle dyker upp.
"När pitchen är klar bör du ha besvarat de tre v:na: vem, vad och varför? "
Att lyckas sälja in sig själv handlar mycket om god självkännedom. Därför finns det lika många bra pitcher som det finns människor. Däremot kan det vara bra att känna till några generella tumregler.
Först och främst, använd ett enkelt och tydligt språk och undvik jargong. Vem som helst ska kunna förstå vad du pratar om, oavsett sammanhang. Fatta dig kort. 30 sekunder borde vara mer än nog – längre än 60 blir överflödigt. Som metaforen antyder så ska du hinna med pitchen i sin helhet under en hissresa. Förklara hur just du gör skillnad. Det är inte bara trevligt att jobba med dig – det ger resultat också. Avsluta med något som leder till ett utbyte av visitkort, ett möte eller en kontakt via webben.
När pitchen är klar bör du ha besvarat de tre v:na: vem, vad och varför? Berätta vem du är och se till att du målar upp den bild av dig som du vill att de minns. Förklara vad du är bra på, kanske med hjälp av en minnesvärd slogan. Motivera varför arbetsgivaren bör vara intresserad av just dig.
När du är klar? Öva, öva och öva igen. Öva framför vänner och familj. Öva framför spegeln eller med hjälp av en filmkamera. Ju bättre det sitter desto tryggare kommer du att känna dig. Och då är sannolikheten större att du faktiskt lyckas med uppdraget – att sälja in dig själv.
Sen återstår bara en sak: att söka ditt drömjobb. Med en stark och koncis pitch i bakfickan tar det nog inte så lång tid.