På jobbet
Webbinarier har poppat upp som en populär säljstrategi – både för att bygga varumärke och för att skaffa nya kunder. Men i floden av webbinarier – hur ska du sticka ut?
Ett webbinar – d.v.s. ett onlineseminarium – är ett enkelt sätt att nå ut till och interagera med potentiella kunder. Sedan hela världen blev digital och van vid videomöten har dessutom tröskeln för att delta i onlinehändelser blivit mycket lägre. Dags att sätta fart och skapa ett eget webbinar!
En av de viktigaste anledningarna är helt klart möjligheten att nå ut över hela världen. Att inte längre vara bunden av en plats gör räckvidden i princip obegränsad. Chattfunktionen gör det också enkelt att ställa frågor och svara på dem i rätt ordning.
Det finns en stor mängd webbinarier därute. Men räkna med att många av dem inte håller måttet. Det ska ditt göra! En rad slides med kommentarer räcker inte, det behövs mer. Var kreativ. Ta reda på så mycket du kan om de som tittar.
Först genom att kolla vilka det är som har anmält sig. Sedan genom att ställa frågor till dem redan i början av webbinariet. Dels är det interaktivt och engagerande – dels är det strategiskt, då du därefter kan du anpassa innehållet efter deras behov.
Var även noga med de slides du faktiskt visar. Alldeles för mycket detaljerad information orkar ingen, välj vad du säger och hur. Enhetlighet i färg och form är extremt viktigt för att göra ett gott första intryck på potentiella kunder.
Det kan även vara en bra idé att använda förproducerade filmer. Eftersom de flesta idag använder slides, har du en chans att sticka ut med rörligt. Materialet kan du dessutom använda om och om igen. Det är också ett bra tillfälle för dig att passa på att landa lite och dra efter andan under ditt webbinar.
Ett välbesökt webbinar behöver åtminstone ett par veckors digital marknadsföring – och detta enligt en enhetlig form så att potentiella kunder känner igen sig oavsett var de hittar informationen. Har du e-postlistor? Använd dem! Posta information om webbinariet på Facebook och Linkedin, och boosta gärna inläggen mot den publik du vill nå. Påminn dem igen en extra gång, eller flera (men gärna på ett charmigt och inte störigt sätt då), när det närmar sig.
Den största vinsten med ett webbinar är e-postadresser. Alla som registrerar sig behöver lämna sin e-post – massor av nya leads, med andra ord. Du kan också på sikt komma att se ett ökat förtroende för ditt företag, då återkommande webbinarier med möjlighet att ställa frågor och kommunicera direkt är förtroendeingivande. Parallellt med det ökar varumärkesigenkänningen.
Det är efter ditt webbinar det verkliga jobbet – med de förhoppningsvis övertalade potentiella kunderna – börjar. De ska stanna kvar! Skicka alltid ett tackmejl, även till de som anmält sig men som inte dök upp. Kombinera med en undersökning om hur webbinariet kunde göras ännu bättre. Det både engagerar dina kunder och ger dig förslag på förbättringsmöjligheter. Så kommer nästa webbinar – för det är klart att du ska ha ett till! – bli en ännu större succé.