Rekrytering
Schibsteds AI-expert Anders Grimstad delade med sig av möjligheter och hot från AI när han pratade på The Hunt 2024.
Foto: Johnny Vaet Nordskog
Anders Grimstad, chef för Foresight and Emerging Interfaces Lab på Schibsted, forskar om nya teknologier och gränssnitt, bygger prototyper och utvecklar strategier för att forma framtidslandskapet. Vi gissar att han har lite svårt att förklara för folk vad hans jobb faktiskt innebär, men vi gillar att tänka på honom lite som en AI-siare.
Under The Hunt 2024 delade han insikter om artificiell intelligens och AI-assistenter, och deras potential för både arbetssökande och HR-, rekryterings- och bemanningsbranschen.
På FINN (Blockets motsvarighet i Norge) används redan AI för att matcha kandidater med lämpliga positioner genom profiler, berättade Grimstad. Genom FINNs jobbprofil svarar kandidaterna på några korta frågor om bland annat arbetssituation, utbildning och önskemål för nästa jobb.
– Jobbprofil ger FINN mer kontext om jobbsökare, så de kan få personligt anpassade jobbrekommendationer. Vi kan också använda generativa algoritmer för att skapa bättre annonser, sa Grimstad.
Jobbprofilen kan också kopplas till marknadsplatser som Blocket och rekommendera andra produkter som kandidaterna kan vara intresserade av.
Foto: Johnny Vaet Nordskog
Vidare pratade Grimstad om användningen av AI som karriärrådgivare. Han visade ett verktyg där AI kan analysera en LinkedIn-profil, lära sig om vad man har studerat och arbetat med tidigare, och föreslå potentiella karriärvägar.
– Om man är intresserad av en av karriärvägarna – låt oss säga att jag ville byta jobb till forsknings- och utvecklingschef eller edtech-grundare – kan jag simulera hur det skulle se ut. Jag kan också mäta mina färdigheter mot rollen och se vad som krävs för att nå dit, förklarade Grimstad.
Grimstad visade också hur AI-assistenter kan användas för att skriva eller förbättra jobbannonser.
– Som företag kan du använda generativa algoritmer för att skapa annonser. Du kan mata verktyget du använder med annonser du tidigare har lagt ut, så att den lär sig hur du formulerar dig, och sedan hjälper den dig att skriva en annons. Inte minst kan AI göra din annons mer inkluderande och ge dig tips om vilka ord och formuleringar du bör undvika för att få så många bra sökande som möjligt.
Under jobbintervjuer kan man dra nytta av AI-assistenter som kan observera, ta anteckningar och analysera samtal med kandidater. Det kan effektivisera arbetet med att jämföra och utvärdera jobbsökande, förklarade han. Samtidigt underströk Grimstad att det är viktigt att vara försiktig om man använder AI för att bedöma kandidater.
– Att använda AI för bedömning av kandidater är mycket strikt reglerat i den nya EU-lagen. Det är stora böter. Du måste kunna förklara hur AI-systemet har fattat besluten för att kunna använda dem. Om du inte kan förklara det, kan du inte använda det, varnade Grimstad.
AI erbjuder många spännande möjligheter i rekryteringsprocessen, men Grimstad pekade samtidigt ut utmaningar många kommer att möta framöver. Till exempel är det ingen hemlighet att många använder AI för att finslipa både ansökningsbrev och CV, men visste du att AI-assistenter också kan söka jobb? På så sätt kan kandidater söka hundratals, kanske tusentals, jobb på bara några minuter. På andra sidan bordet sitter rekryterarna kvar med en oändlig hög av ansökningar – och inte nödvändigtvis med bara kvalificerade och relevanta sökande.
– Vi närmar oss punkten där kandidater använder AI-verktyg för att bli mer produktiva eftersom så många människor söker jobb, och på andra sidan har vi företag som använder AI för att filtrera ansökningar eftersom det är så många sökande. Detta är en lite skrämmande framtid, och som bransch måste vi ta reda på hur vi kan undvika att hamna i en ständigt eskalerande situation.
– Det finns mycket coolt vi kan göra, men vi måste också se till att tänka på hur AI kan missbrukas, och att vi använder det på rätt sätt, avslutade Grimstad.