Personal & Ledarskap

DIB är nödvändigt för att lyckas som företag

På The Hunt 2024 delade Sumeet Singh Patpatia, Head of Diversity, Inclusion and Belonging (DIB) på Schibsted, med sig av personliga berättelser från arbetslivet och varför DIB är nyckeln till framgångsrik innovation för företag.

Foto: Johnny Vaet Nordskog

Foto: Johnny Vaet Nordskog

Efter terrorattackerna i USA den 11 september 2001 ville Sumeet Singh Patpatia, chef för Diversity, Inclusion and Belonging på Schibsted, inte längre bära turban. Som sikh skulle han ha burit huvudbonaden med stolthet, men nu var nyheterna fulla av män i turban, och många förknippade det med terrorism. Istället började han bära en bandana för att täcka håret.

När han började arbeta som vakt på den norska försvarsanläggningen i Kolsås, blev han efter ett par veckor kallad till befälhavarens kontor. Nervös dök han upp och möttes av en något skeptisk blick från chefen.

– Han pekade på min bandana och sa: “Singh, du ser ut som en pirat med den där saken på huvudet. Jag har läst om sikher – borde inte du ha en riktig turban?” “Jo”, sa jag. ”Som vakt är du det första folk ser när de kommer till anläggningen, och det är viktigt att du ser ordentlig ut och representerar oss på ett bra sätt. Så när du kommer till jobbet från och med nu vill jag att du bär den där stora, vackra turbanen. Är det okej?” frågade han. ”Det är okej!” sa jag och ringde min pappa och bad honom beställa en sju meter lång turban från Indien, säger Singh Patpatia.

– Det här är ett exempel på mångfaldskompetens, säger han och förklarar varför det är så viktigt på arbetsplatsen.

– Min chef, en etnisk norrman, gick utöver sin norm och fick mig att känna mig inkluderad och sedd. Jag tänker fortfarande på det här som en av de bästa arbetsplatserna jag har arbetat på, eftersom jag kunde vara mig själv på jobbet, fortsätter Singh.

Foto: Johnny Vaet Nordskog

Foto: Johnny Vaet Nordskog

DIB är nödvändigt för framgång

Singh Patpatia pekade på en graf som visar att mer än hälften av de 500 största företagen i USA från 1955 nu har försvunnit. Det här var företag som många aldrig trodde skulle dö ut och som spenderade miljarder dollar varje år på innovation. Så varför klarade de sig inte?

Singh Patpatia tror att DIB hade en hel del med saken att göra. DIB (diversity, inclusion and belonging) är en akronym för mångfald, inkludering och tillhörighet. Mycket förenklat handlar DIB om att undvika diskriminering, att bejaka olikheter som ras, etnicitet, kön, sexuell läggning, socioekonomisk status, ålder och fysisk förmåga samt att erkänna och utnyttja de unika bidrag som varje person kan ge.

– Trender kommer och går hela tiden och det gäller för företag att hänga med. För att kunna fånga upp de små trenderna som kan bli stora måste du se till att du har en person som kan fånga upp dem vid din sida. Utan mångfald kan vi endast skapa de produkter som passar bäst för vårt eget segment, förklarar Singh Patpatia.

Och mångfalden kan vara större än vi anar. Visste du att:

  • en av fem personer vi möter har en mångkulturell bakgrund
  • en av fem personer är pensionär.
  • var femte person är under 19 år gammal.
  • en av femton personer är icke-heterosexuell.
  • en av sex personer är neurodivergent.
  • en av fem personer har en annorlunda fysisk förmåga.

– Så den fråga jag vill att alla chefer och rekryterare ska ställa sig är: om det här är våra kunder, om det här är det samhälle vi lever i, hur ser det då ut runt omkring mig? Och om det inte återspeglar dessa siffror, då har du potential att förbättra dina produkter och tjänster och se till att du inte blir ett av de 52 procent av företagen som dör ut, säger Singh Patpatia.

Tre tips för att göra DIB till en del av din arbetsvardag

  1. Var nyfiken. När någon är nyfiken på oss känner vi oss sedda. Ställ stora och små frågor, och undvik ledande eller negativt laddade frågor.
  2. Var medveten om dina egna fördomar och privilegier. Våra hjärnor tar genvägar hela tiden och skapar associationer och scenarier som bygger på våra egna erfarenheter. Var medveten om dessa genvägar och att du ser världen utifrån din egen synvinkel.
  3. Utöka din krets. Vi har en tendens att alltid gå till samma personer när det brinner i knutarna, och de flesta av oss gillar att umgås med människor som liknar oss själva. Nästa gång du ska lägga upp en strategi, hålla i en workshop eller vill ha en idé, ring en ny person.

Singh Patpatia hade också en liten överraskning till publiken i slutet: en helt ny DIB playbook, som ger konkreta tips och råd om hur man lyckas med inkluderande rekrytering. Blockets egen playbook kommer att lanseras för alla våra kunder efter sommaren 2024. Medan du väntar kan du läsa fler intressant artiklar här på vår DIB-hubb.

Här kan du se hela föreläsningen:

Liknande Artiklar