Rekrytering

Det börjar med inkluderande annonsering

För att bli bra på mångfald, inkludering och tillhörighet måste ni tänka utanför boxen. Det är lätt att hamna i ett homogent rekryteringsbeteende – alltså att ni anställer samma typer av kollegor som liknar er själva, om och om igen. Känner ni igen er?

Om detta stämmer in på er organisation är det ett tecken på att ni behöver utmana er själva. Era jobbannonser är ett bra ställe att börja på. Genom att formulera er på nya sätt och annonsera i nya (och fler) kanaler för att nå en större mångfald av kandidater kan ni göra stor skillnad. Ni kan undvika de klyschor som är så lätta att fastna i, som "hungrig", "ung och energisk" eller "utåtriktad" – listan kan göras lång. Kanske kan ni också ta en titt på er kravlista; hur lång är den egentligen, och hur många av punkterna är faktiskt väsentliga?

Det är också viktigt att komma ihåg att mångfald är mer än hudfärg och kön. Mångfald är olika grader av funktionshinder, livserfarenheter och kulturer, läggningar, språk, utbildningsbakgrund, erfarenheter, familjesammansättning och så mycket mer.

Slutligen är det viktigt att tänka på att fokus på mångfald, inkludering och tillhörighet inte behöver vara så svårt att börja med som du kanske tror, rent praktiskt alltså. Alla kan åstadkomma något, även utan en mångfaldschef i organisationen. Ni kan börja med platsannonsen – ert allra första möte med kandidaten.

Värdeladdade ord

Vissa ord och fraser kan uppfattas som diskriminerande, utestängande eller ha en tendens att vara antingen feminina eller maskulina. Potentiellt kan dessa ord påverka vem som söker jobbet. Det är viktigt att notera att användandet av sådana ord och fraser ofta är omedvetet, men de har ändå en betydande inverkan på mångfald och inkludering i rekryteringsprocessen.

Här är några exempel på diskriminerande eller exkluderande formuleringar:

  • Ålderspecifika termer: Att använda ord som "ung", "ung miljö" eller "nyutexaminerad" kan vara exkluderande för äldre arbetssökande.

  • Kulturellt eller etniskt specifika referenser: Referenser som kan antyda en preferens för en viss etnisk eller kulturell bakgrund, även om det sker på ett subtilt sätt. "Talar flytande svenska" eller "utmärkt svenska i tal och skrift" är egenskaper som förstås kan vara väsentliga för vissa jobb, men långt ifrån alltid.

  • Könsspecifika uttryck: Att använda ord som "servitris", "talesman", "städerska" eller "sjuksköterska" antyder ett specifikt kön och kan omedvetet utesluta en grupp av sökande.

  • Krav på fysisk styrka: utan att det egentligen är absolut nödvändigt för jobbet. Exempel på uttryck kan vara "frisk och stark" eller "vältränad".

Här är några exempel på feminina och maskulina fraser:

  • Maskulina ord/fraser: Uttryck som "dominant", "tävlingsinriktad" och "beslutsfattare" uppfattas ofta som mer maskulina.

  • Feminina ord/fraser: Ord som "stödjande", "empatisk" och "samarbetsvillig" uppfattas ofta som mer feminina.

Neutrala alternativ:

  • Ersätt könsspecifika yrkestitlar med neutrala titlar, t.ex. "städpersonal" istället för "städerska" eller "talesperson" istället för "talesman".

  • Undvik åldersrelaterade ord och fokusera istället på kompetens eller erfarenhet (kom ihåg att erfarenhet kan vara mycket mer än antalet år du har gjort något).

  • Använd mer neutrala och inkluderande beskrivningar av kandidaten; kanske kan du titta på balansen mellan feminina och maskulina formuleringar i annonsen.

Annonsen

Strukturen och layouten i en platsannons kan spela en stor roll för hur annonsen uppfattas och kan påverka vilka kandidater som väljer att söka. Här är ett exempel på hur en platsannons kan vara diskriminerande eller exkluderande, och några förslag på hur du kan förbättra den:

Exempel på vad som kan göra en annons exkluderande:

  • Titel och introduktion: Användning av en jobbtitel eller introduktion som är starkt könskodad eller kulturellt specifik. Exempel: en titel som "Erfaren försäljningschef" med en introduktion som betonar konkurrenskraft och individualism.

  • Kvalifikationskrav: Alltför strikta eller onödigt specifika krav som inte är nödvändiga för tjänsten – och/eller en lista med ett gäng krav. Se till att kvalifikationskraven är relevanta för tjänsten och inte onödigt restriktiva. Exempel: krav på flera års erfarenhet för en roll som i huvudsak är nybörjarnivå, eller onödiga fysiska krav.

  • Språk och ton: Användning av branschjargong eller mycket formellt språk som kan kännas exkluderande för vissa grupper. Använd ett språk som är lätt att förstå och inbjudande.

  • Avsaknad av ett uttalande om mångfald: Avsaknad av en formulering om engagemang för mångfald och inkludering, samt exempel på detta.

  • Länkar ut ur annonsen, t.ex. "Läs mer här", kan ha en negativ inverkan på personer inom autismspektrumet. Det tar också kandidaten ur den process du vill att de ska befinna sig i (söka jobbet), så ju färre "omvägar" du inkluderar, desto bättre.

Om du tänker på dessa saker kan du sätta igång processer som säkerställer att din annons når en bredare och mer mångsidig publik, vilket uppmuntrar fler kvalificerade kandidater att ansöka.

Liknande Artiklar