Rekrytering
Att skapa en ovanlig jobbannons som blir viral är en kittlande dröm för de flesta rekryterare.
Blocket Jobb har kikat igenom annonser som spridits i sociala medier och hittat fem nycklar som kan hjälpa dig att få gratis marknadsföring för din arbetsplats och din annons.
Konkretisera!
Svepande termer som ”platt organisation” och ”högt i tak” skapar inga bilder i huvudet på läsaren. Dräm hellre till med: ”om du tycker att vd:n har fel är det bara att rycka honom i slipsen och ta över ordet”. Lägg gärna in udda detaljer som fångar in läsaren och dessutom gör er mer minnesvärda. Exempelvis: ”Varje fredag bjuder vi på tacolunch. Vi är för närvarande 100 procent team koriander, men välkomnar någon som utmanar oss.”
Vänd på steken
För att få en jobbannons som sticker ut behöver du egentligen bara göra tvärtom det som är standard i något avseende. Det kan handla om att skriva ur någon annans perspektiv, för en fritidspedagog kan det vara ett barn som berättar om en vanlig dag i verksamheten till exempel. Att använda negativa termer istället för positiva kan också bli roligt om det görs rätt. ”Vi kan erbjuda ett jättetråkigt jobb som redovisningsansvarig, du kommer att ha massor av siffror och papper att hålla koll på. Usch. Men vi kompenserar genom att ha roliga firmafester, eget gym och flextid.”
Testa en ny form
Kan annonsen vara upplagd som ett quiz eller kort personlighetstest i veckotidningsstil? Kan den låta som en kontaktannons eller som recensionerna på baksidan av ett bokomslag? Lek med olika former helt enkelt.
Driv med er själva
Självdistans är en mycket bra egenskap. Driv med fördomarna man kan ha om er eller branschen i stort. Testa även att ta slutkörda buzzwords från branschen och gör narr av dem. ”Nej, vi söker ingen social media warrior ninja supernova – utan en helt vanlig homo sapiens med ett intresse för och kunskap om sociala medier.”
Spegla företagskulturen
Att få en viral jobbannons är förstås kul, men om den lockar till sig fel personer är det bara slöseri med allas tid. Se till att spegla företagskulturen genom det du skriver. Är ni roliga, seriösa, avslappnade, kreativa? Låt det som utmärker er också genomsyra annonsen. Alla arbetsplatser måste faktiskt inte vara slå-sig-på-knäna-kul. Det kan vara en kamratlig stämning eller en vilja av att förändra något som är utmärkande för just er.
För att få snurr på din annons kan du citera en bit av den i ett Facebook-inlägg ihop med länken och uppmuntra folk att dela. Är den unik kommer den att ta fart. Lycka till!