Rekrytering

Undvik misstagen i jobbannonsen

En bra och välskriven jobbannons kan övertyga någon som inte aktivt söker nytt jobb att skicka in en ansökan. Samtidigt kan en mindre bra annons skrämma bort en kandidat som är intresserad.

Hur skapar du en intressant och inspirerande jobbannons? Och vad är viktigt att tänka på för att inte skrämma bort potentiella kandidater? Här har vi listat fem punkter för dig som skriver en jobbannons.

1. Skriv en specifik och tydlig rubrik

Rubriken är det som dyker upp i listor och sökningar – och är därför bland det viktigaste för att skapa intresse hos kandidaten. En för lång, otydlig eller intetsägande rubrik gör att den som söker nytt jobb kanske inte ens klickar sig vidare. Och då spelar det ingen roll om annonsen i sig är välformulerad.

Tänk på att använda välkända titlar och var inte rädd att specificera rubriken. Om du söker en Processingenjör för fordonsindustrin, skriv då det. Skriv inte "Ingenjör sökes".

Varje år byter ungefär 1,1 miljoner svenskar jobb. Och nästan 50 % letar efter det nya jobbet på privata jobbsajter.

Orvesto Näringsliv 2017

2. Fånga intresset direkt

Du kan (tyvärr) inte räkna med att alla läser hela texten i din jobbannons. Därför är det viktigt att inleda med en kort intresseväckande text som gör att kandidaten vill fortsätta läsa. Beskriv tjänsten så tydligt och intressant som möjligt, helst inte längre än tre meningar.

3. Använd punktlistor

Många gör misstaget att berätta för mycket om sitt företag och vilken typ av kompetenser de söker. Kom ihåg att hålla det tydligt och relevant för kandidaten. Det är mycket lättare att ta till sig information i punktlistor så lista gärna ansvarsområden, fokus och vanliga arbetsuppgifter istället för att skriva det i löptext. Cirka tre till sex punkter brukar vara lagom.

Bra innehåll: er bakgrund, hur många ni är, er position på marknaden, er vision och era värderingar.

4. Håll det kort

Varför ska man jobba på just ditt företag? Berätta om företaget men passa dig för att sväva ut för mycket. Och återigen, håll det relevant och kortfattat. Bra hållpunkter: bakgrund, hur många ni är, er position på marknaden, er vision och era värderingar.

5. Ge svar på vanliga frågor i texten

Vilken erfarenhet krävs? Vilka är arbetsuppgifterna? Varför trivs nuvarande kollegor? Utvecklingsmöjligheter? Förmåner? Hur ser teamet ut och vilka erfarenheter har nuvarande anställda? Dessa frågor är ofta avgörande för kandidaten och borde därför besvaras redan i din jobbannons.

Lycka till med din rekrytering!

Liknande Artiklar