Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Inköpare av konsulter

Sista ansökningsdag
04 september 2024 (8 dagar kvar)
Publiceringsdatum
05 augusti 2024
Antal tjänster
4
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Inköpare konsulter erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom inköp av konsulter, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
- är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

Vi söker nu inköpare som framförallt ska ansvara för avrop från ramavtal för IT- och/eller tekniska konsulter och i viss mån projekteringar men inköp av andra kategorier kan förekomma. Du ska följa och upprätthålla den operativa avropsprocessen vilket du gör genom framtagning av förfrågningsunderlag, utvärdering av anbud, viss förhandling med leverantörer, samt tecknande av avtal och skapa inköpsorder. Detta gör du i nära samarbete med den interna beställaren genom ditt stöd och din expertis inom inköp.

Andra arbetsuppgifter:
  • Hålla ordning på avropsavtal och arkivering samt viss förvaltning och uppföljning av avropsavtalen vilket kan vara förlängningar, utökning av budget etc.
  • För att hela tiden genomföra en så smidig och effektiv avropsprocess som möjligt har du även kontakt med säkerhetsenheten i vissa frågor gällande säkerhetsklassning och avtal.
  • Kontakt med ramavtalsleverantörer
  • Stötta verksamheten i inköpsfrågor
  • Utveckla arbetssätt, rutiner och mallar
Svenska kraftnät är i en tillväxtfas med många nya medarbetare och beställare. En av utmaningarna i din roll är att introducera och utbilda nya beställare i hur konsultanskaffning på Svenska kraftnät går till och vilka lagar och regler vi har att förhålla oss till.

I tjänsten ingår ett ständigt förbättringsarbete och det är av stor vikt att du vill vara med och bidra och ta ansvar för att hela tiden förbättra och effektivisera de processer och delar som du arbetar med.

Du kommer att få möjligheten att utvecklas inom inköp och det finns också stora möjligheter till personlig utveckling inom Svenska kraftnät likväl som att utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Som inköpare för konsulter tillhör du avdelningen Inköp, enhet Konsulter.
Avdelningen består idag av drygt 45 medarbetare som arbetar med upphandling av såväl konsulter, entreprenader, indirekt material, IT samt elmarknad.
Enhet konsulter består idag av ca 15 medarbetare.

Inköpsavdelningen arbetar aktivt med förändringsarbete för att hela tiden utveckla inköpsverksamheten och präglas av inkludering, teamkänsla, öppenhet och kollegial stämning.

Om dig

Krav:

Personliga egenskaper:
Vi ser att du är en servicinriktad person som är uppmärksam på beställarens behov men som också kan ge egna förslag och argumentera för våra processer och rutiner för det bästa resultatet. Det är viktigt att du kan arbeta självständigt och vara fokuserad på att komma i mål. Ditt arbetssätt grundar sig på struktur, ordning och reda för att kunna hantera oförutsedda händelser, där du behåller ett positivt och gott humör.

Möjligen har du en högskola- eller universitetsutbildning som exempelvis ekonom, ingenjör, personalvetare eller en KY-utbildning inom inköp.
Alternativ relevant arbetslivserfarenhet som ger motsvarande kompetens och som Svenska kraftnät bedömer likvärdig.

Goda kunskaper och full förståelse i svenska och engelska i både tal och skrift.

Minst 2 år erfarenhet av inköps- och/eller försäljningsarbete

Meriterande
  • Flerårig arbetslivserfarenhet av operativt inköp.
  • God datavana genom att ha arbeta i inköpssystem.
  • Erfarenhet av arbete med förfrågningsunderlag och utvärderingar vid anförskaffning av konsulter, eller erfarenhet inom rekrytering.
  • Erfarenhet av LUF eller LOU.
  • Erfarenhet av IT-, bygg-, energi-, infrastruktur- eller elkraftsbranschen.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid
  • Sista ansökningsdag, 4 september 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning och provanställning kan förekomma
  • Under semestertider kan det vara svårt att komma i kontakt med oss.
Kontakta gärna rekryterande chef Sara Jägborn, tel. nr. 010 475 85 26 alternativt ansvarig rekryterare, AnnSophie Brezén tel. nr. 010-475 80 07 . Fackliga representanter är Annika Ingeborn, SACO, 010 475 84 72 och Mikael Wallin, ST, 010 475 84 94. Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
04 september 2024 (8 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.