Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Förvaltningsledare

Publiceringsdatum
15 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som förvaltningsledare erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom IT-förvaltning, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Finansavdelningen och Verksamhetsutveckling. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för verkets ledning och den operativa verksamheten i sitt löpande arbete och beslutsfattande för att Svenska kraftnät ska kunna nå sina mål.
Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar med styrning, planering och uppföljning, samordning, redovisning, utveckling och stöd.
Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
- är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här:
Vår arbetsplats Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

I rollen som förvaltningsledare på Verksamhetsutveckling får du ansvara för vårt förvaltningsobjekt Verksamhetsstöd på Svenska kraftnät där du agerar i nära samarbete med din motsvarighet på IT-divisionen.
Verksamhetsstöd förvaltar bland annat verkets affärssystem, HR-system, intern- och externwebb, dokumenthanteringssystem och projektstöd. Du kommer att vara länken mellan våra Gemensamma funktioner, Finans och IT för frågor om de digitala stödsystem som används i vår verksamhet. Du kommer att få en viktig roll i det stora skiftet inom digitalisering som nu sker i vår verksamhet.

Du inventerar, sammanställer behov leder och samordnar förvaltningens vidmakthållande samt utvecklings- och förbättringsinitiativ inom förvaltningsobjektet, ur både ett verksamhets- och IT-perspektiv. En viktig uppgift är att säkerställa att förvaltningsprodukterna, dvs leveranserna från förvaltningsobjektet, är användbara, aktuella och relevanta för verksamheten. Du ansvarar för att leda, planera och starta i gång aktiviteter som sker mot beslutad förvaltningsplan.
Du har ansvar för IT-systemens budget och resursallokering samt ansvarar för att följa upp och rapportera.

Till det relativt stora förvaltningsobjektet kommer du att få arbeta i ett spännande gränsland mellan IT och vår stödjande verksamhet för verket. Vi behöver dig som kan balansera mellan båda delarna och vara ett nav för dessa frågor. En viktig del i rollen är att samordna våra specialister, prioritera och driva förändring.

Arbetsuppgifterna består bl.a. av:
  • Samarbeta kring, och utarbeta förvaltningsplan, inklusive tid/kostnad/resurser, samt prioritera och besluta inom ramen för förvaltningsplanen, tillsammans med Förvaltningsledare IT (FL-IT).
  • Samordna och arbetsleda berörda produktägare och verksamhetsspecialister.
  • Sammankallande och föredragande i objektets styrgrupp samt kontinuerligt statusrapportera till Objektägare (OÄ).
  • Arbeta med att lägga budget och prognoser.
  • Samordna uppdrag och aktiviteter inom objektet och med andra objekt och projekt.
  • Ställa krav på berörda projekt ur förvaltningsperspektiv.
Vi har ett stort förvaltningsobjekt med hög utvecklingstakt och premierar tätt samarbete mellan verksamhet och IT.
Möjlighet att bidra till vidareutveckling av förvaltningsstyrningen ges genom deltagande i Förvaltningsledarforum.
I och med den höga utvecklingstakten behöver du vara flexibel och kunna prioritera. Du ges stora möjligheter att påverka förvaltningsobjektets utvecklingsplan.
Då Svenska kraftnät är en verksamhet under kraftig förändring finns utrymme att bidra till utveckling av arbetssätt.
Du kommer att tillhöra enheten Verksamhetsutveckling inom avdelning Finans. Enheten är ett verksgemensamt stöd som arbetar med effektiv samordning, förvaltning, utveckling, styrning och stöttning, inom områdena:
  • Projektledning & Förändringsledning
  • Processtyrning & Verksamhetsarkitektur
  • Portfölj- & Projektstyrning
  • Förvaltningsledning
Enheten består idag av drygt 20 medarbetare och du kommer att få möjligheten att arbeta med erfarna kollegor inom enhetens områden.

Om dig

Personliga egenskaper.

För att trivas i rollen tror vi att du som person har ett driv som innebär att du sätter igång aktiviteter, uppnår resultat och har mod att hålla i och stå upp för ditt arbete. Du har förmåga att skapa goda relationer och samarbeten och gör det genom att skapa engagemang, delaktighet och samsyn.
Vidare har du ett helhetsperspektiv där du ser sakers långsiktiga betydelse och kan väga samman information och göra korrekta avvägningar och prioriteringar.
Du förstår hur olika delar i en verksamhet hänger samman och arbetar för gemensamma metoder och arbetssätt.
Sist men inte minst är det viktigt att du har en god pedagogisk förmåga och kan göra svåra samband lättförståeliga och att du även har en mycket god förmåga att administrera.
Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Skallkrav.

Du ska ha relevant högskoleutbildning såsom exempelvis ekonom, systemvetenskap, civilingenjör eller motsvarande kompetens.

Dessutom har du:
  • Arbetat i en ledande roll i minst fem år, exempelvis som projektledare, team-ledare eller förvaltningsledare, dock minst tre års erfarenhet av arbete som förvaltningsledare i eller nära IT-systemförvaltning.
  • Erfarenhet av att ha arbetat med en IT-förvaltningsmodell och/eller projektmodell samt god förståelse av IT-förvaltning och IT-utveckling.
  • Grundläggande kunskaper i ekonomi (såsom erfarenhet av budgetansvar, lägga budget och prognos, etc).
  • Förmågan att uttrycka dig mycket väl på svenska och engelska i tal och skrift.
Meriterande krav.
  • Certifiering som förvaltningsledare pm3 eller som projektledare.
  • Projektledarerfarenhet.
  • Relevant verksamhetskompetens och erfarenhet (av användning) av i objektet ingående typ av IT-system.
  • Det är även meriterande med erfarenhet av upphandling, avtalsförhandling och av att utveckla leverantörsrelationer i en beställarroll.
  • Erfarenhet från att ha drivit verksamhetsutvecklingsuppdrag.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Resor kan förekomma i denna tjänst i viss utsträckning.
  • Publiceringsdag: 15 juli 2024.
  • Sista ansökningsdag: 19 augusti 2024.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provanställning.
Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;

Rekryterande chef Mikael Lundström, telefon 010-350 90 66
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, telefon 010-350 91 49
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, telefon 010-475 87 72
Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
19 augusti 2024 (32 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.