Hoppa till innehåll
Publiceringsdatum
22 april 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning.
Som arkivarie erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom arkiv- och informationshantering, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.
Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål.
Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet.

Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
- är du en av dem?
Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

Vi söker nu en Arkivarie som har erfarenhet och kan leda myndigheten i vårt arbete inom arkiv- och informationshantering.
Ta chansen och sök till en av Sveriges viktigaste och mest spännande arbetsplatser!

Som arkivarie är du myndighetens expert inom arkivfrågor och ditt övergripande arbete är att styra och leda myndigheten inom arkiv- och informationshantering. Du ansvarar över vårt centralarkiv. Rollen är både operativ och strategisk.
Du förvaltar, driver, utvecklar och ger stöd till verksamheter inom ansvarsområdet vilket bland annat innebär;
  • Arbete med informationsvärderingar så som bevarande- och gallrings- utredningar och instruktioner för gallring av handlingar.
  • Att ta fram styrande dokument inom området.
  • Förvalta och hålla klassificeringsstruktur och informationsredovisning
  • Ansvara för att tillsammans med verksamheten ta fram informationshanteringsplaner.
I rollen ingår att lämna ut allmänna handlingar och att handlägga ärenden inom ansvarsområdet.
Du deltar även i övrigt förbättringsarbete som drivs inom enheten och avdelningen.
Vi har just nu ett stort fokus på hur vi kan öka vår digitalisering, skapa en sammanhållen data- och informationsstyrning och att förbättra våra utbildningsinsatser på området internt.

Tjänsten avser en tillsvidareanställning och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg.

Här finns alla möjligheter att utveckla arkivfunktionen. Genom gott samarbete och ett pedagogiskt sätt kommer du kunna bidra till förbättrade arbetssätt och vara med att korta våra ledtider, vilket är en av Svenska kraftnäts viktigaste prioriteringar. Svenska kraftnät har vuxit mycket de senaste åren, ett ökat fokus på totalförsvaret och att vi är en samhällsviktig verksamhet ställer stora krav på vår informationshantering. Här har arkivarien en nyckelroll för att vi som myndighet ska ta steg framåt.
Som arkivarie är din roll centralt placerad, du ingår i enheten registratur och arkiv som hör till rättsavdelningen. Vi är totalt 12 personer inklusive vår chef.
Dina närmaste kollegor är arkivassistenten, de tekniska arkivarierna och registratorerna. I övrigt kommer du ha ett nära samarbete med medarbetare inom cyber- och informationssäkerhet, IT-säkerhet, jurister samt övrig verksamhet. Att ha en bra dialog med andra, vara pragmatiskt utan att rucka på lagstiftningen är viktigt för att lyckas styra och stödja inom området.

Om dig

Personliga egenskaper.

Som person är du trygg i dig själv och i rollen som arkivarie och du trivs med att jobba brett med myndighetens verksamheter. Du har en god samarbetsförmåga samtidigt som du uppskattar att arbeta självständigt. Vidare förstår du vikten av att lyfta blicken, ser nya möjligheter i ditt arbete och kan föra fram nyttan för verksamheten. Du trivs med att arbeta både med förvaltning och utveckling. Dessutom är du duktig på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav:

Du ska ha högskoleexamen inom arkiv- och informationsvetenskap med minst 60 högskolepoäng i arkivvetenskap.

Du ska även ha följande.
  • Några års erfarenhet av att ha arbetat som arkivarie inom offentlig förvaltning, gärna på en övergripande/central nivå och inom statlig sektor.
  • Erfarenhet av att arbeta med verksamhetsbaserad arkivredovisning och att ta fram informationshanteringsplaner.
  • God kunskap i styrande lagstiftning och föreskrifter inom området.
  • Erfarenhet av att digitalisera processer och digitalt bevarande.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift.
Meriterande krav:
  • Erfarenhet av att leda eller driva projekt i samverkan med andra.
  • Kunskap om dokumentstyrning, metadatahantering och förståelse för IT-landskapet.
  • Erfarenhet av att ha infört e-arkiv.
  • Kunskap om informationssäkerhet och säkerhetsskyddslagstiftning.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Resor förekommer inte i denna tjänst.
  • Publiceringsdag: 22 april 2024.
  • Sista ansökningsdag: 13 maj 2024.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring.
För mer information är du välkommen att kontakta följande personer;

Rekryterande chef, Emma Kaumheimer, tel.nr 010-350 94 70.
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel.nr 010-350 91 49.
Fackliga representanter.
Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77.
Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68.

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
13 maj 2024 (10 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.