Rekrytering

När är det smartast att gå ut med min annons?

Digitala kampanjer blir allt mer precisa, effektiva och målgruppsanpassade. Och precis samma tänk som används för digitala kampanjer går att tillämpa även vid rekrytering.

Marknadsföring anpassas sedan länge efter säsongsvariationer som sökvolym och intention. Och samma tankearbete som ligger bakom en lyckad marknadskampanj går att använda vid rekrytering. Resultatet är enkelt att mäta och därför är det enkelt att se samband mellan jobbannonser, placeringar, tidpunkter och ansökningar.

Så hur gör jag för att träffa rätt? Vi rekommenderar att du utgår från frågor som:

  • Tjänsten jag söker är inom den här yrkeskategorin, vad finns för beteenden i den?
  • Är annons- och sökvolym samma under året eller kan man se när det är bäst att lägga ut annonsen?
  • Hur många besök i snitt behöver en annons i den här kategorin för att generera en ansökan? Varierar det över året?

När du platsannonserar brukar du ofta kunna få information om ett övergripande beteende, som de också kan bryta ned till kategorier för att se hur det ser ut för de mer nischade sökningarna.

Genom samlad data tillsammans med historik från tidigare rekryteringskampanjer går det att få en fingervisning om hur en kommande kampanj kan optimeras. Till exempel kan du få ett snitt för ”ansökningar/yrkeskategori” och med er historik kan du då se hur era annonser brukar prestera gentemot det.

Låt annonsen sticka ut

Om din jobbannons har möjligheten att sticka ut från de andra annonserna inom samma kategorier, både med en välskriven annons och med tajming mot när det är färre annonser och hög sökvolym. Då finns chansen till både fler och bättre ansökningar och att oddsen för en eventuell felrekrytering minskar.

När det inte går att tajma - komplettera med extra insatser.

När det är svårt att tajma – hur lyckas du då?

Om du behöver gå ut med platsannonsen under en period då du vet att konkurrensen om kandidaterna är extra hård, kan du behöva komplettera med fler insatser parallellt. Via Blocket Jobb kan du till exempel få tillgång till en mängd olika spridnings- och räckviddslösningar för att lyckas med din rekrytering. På våra rekryteringssidor kan du läsa mer om våra olika möjligheter.

Liknande Artiklar