Employer branding

Recap från föreläsningen om Employer Branding

Nuförtiden är det enkelt att kopiera strategier, idéer, slogans och annonser. Men en sak går inte att kopiera - dina medarbetare.

Nuförtiden är det enkelt att kopiera strategier, idéer, slogans och annonser. Men en sak går inte att kopiera - dina medarbetare. Det är de som driver verksamheten framåt och gör just ditt företag unikt. I maj bjöd vi in Blocket Jobbs kunder till en föreläsning av författaren och Employer Branding-experten Svante Randlert för att visa hur du gör ditt företag och dina platsannonser unika.

Svante menar att korrekt Employer Branding är mer än att bara få ditt företag att se bra ut utifrån, det är något som behöver komma från insidan.

Hur bra du än är på att branda dig som arbetsgivare kommer du inte att lyckas få rätt medarbetare att vilja stanna om det interna och externa Employer Brandet inte uppfattas och upplevs som samma sak.

"Om ni har ett bra arbetstagarvarumärke så får ni i sin tur ett bra arbetsgivarvarumärke."

Genom att aktivt jobba med Employer Branding inifrån och ut, menar Svante, når ditt företag högre resultat och dina medarbetare blir företagets egna reklampelare.

Här kommer 5 snabba recaps från föreläsningen med Svante Randlert:

1. Employee Branding är det nya Employer Branding

Alla har vi lyssnat och läst på olika sajter som rejtas av olika kunder. Vi bokar numera hotell på vad kunderna har sagt mer än vad hotellen själva säger. Alla människors uppfattning och upplevelse om dig och ditt företag är ert varumärke. Om ni har ett bra arbetstagarvarumärke så får ni i sin tur ett bra arbetsgivarvarumärke.

2. Stanna-samtal istället för exit-samtal

Lyssna mindre på de som inte älskar er och lyssna mer på de som älskar er. Varför trivs de på företaget, varför stannar de kvar, vad är det som de gillar mest med er? Detta är ju det som fler borde få veta utanför era väggar.

"Genom att aktivt jobba med Employer Branding inifrån och ut når ditt företag högre resultat och dina medarbetare blir företagets egna reklampelare."

3. Ambassadörskap

Det mesta kommer att handla om nivån på era människors ambassadörskap. Glöm inte att de anställda är en stor del av hur ditt företag upplevs, samt denna upplevelse som potentiella medarbetare vill veta mer om. Se till att dina anställda hörs och syns i er extern kommunikation! Låt dem berätta varför det är så bra att jobba hos just er, både på karriärsidor och i platsannonser.

4. Konkurrensfördelar i stället för hygienfaktorer

Berätta för potentiella rekryteringar vad ni har att erbjuda som konkurrenterna inte har samt vad det som ni har som man inte tar för givet att ni ska ha. Detta är era konkurrensfördelar. Skippa det som alla andra säger och det som man tar för givet att ni ska ha. Lämna som sagt allt som ses som hygienfaktorer och fokusera mer på era konkurrensfördelar. i dina annonser.

5. Känsla före fakta

Folk tar beslut baserat på känslor, inte fakta. Fokusera mer på emotion som värde och syfte och mindre på rationella värden som nytta och sak. Glöm inte att fakta informerar, känslor säljer!

Liknande Artiklar