Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Strategisk inköpare - kategoriansvarig kategori underhåll

Publiceringsdatum
15 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning.
Som Strategisk inköpare och kategoriansvarig för UH erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom inköp, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna.

Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet.

Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
- är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

I rollen som strategisk inköpare med kategoriansvar för kategorin underhåll kommer du arbeta med både kategoristyrning samt driva hela upphandlingsprocessen enligt LUF, lagen om offentlig upphandling inom försörjningssektorerna, i de upphandlingar du ansvarar över. I samband med upphandling lägger vi stor vikt på att anpassa upphandlingsstrategier för att möta Svenska kraftnäts framtida utmaningar.
Du kommer arbeta tvärfunktionellt och i nära samarbete med den interna beställaren, projektledaren för projektet, teknikspecialister, ansvarig för hållbarhetsfrågor samt juridiska rådgivare. Du ansvarar för att driva egna kategoriinitiativ med målsättningen att ta fram strategier som leder till strategiskt utveckling av leverantörsbasen samt effektiviseringar inom kategorin på ett affärsmässigt sätt. Utveckling av avtalsmallar för kategorin är också en del av rollen.
Du leder och fördelar arbetet i kategoriteamet, ansvarar för rapportering till kategoriråd samt planerar, genomför och utvärderar kategoristyrningsarbetet. Kategoriarbetet bedrivs tvärfunktionellt med andra kollegor med olika kompetenser inom Svenska kraftnät. Du arbetar närmast dina beställare, men har även stöd hos dina inköpskollegor, för att tillsammans nyttja den kollektiva förmågan.
Inköpsavdelningen består idag av ca 45 medarbetare inkl. konsulter som arbetar med upphandling av underhållsrelaterade tjänster, kraftprodukter, entreprenader, konsulter, direkt och indirekt material, IT samt elmarknad.
Du kommer tillhöra enheten Inköp stationer och Underhåll, som idag består av 10 medarbetare, inkl. konsulter.

Som kategoriansvarig för UH finns rika möjligheter att utvecklas inom inköp och även till personlig utveckling inom Svenska kraftnät likväl som att utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen.

Inköpsavdelningen arbetar aktivt med förändringsarbete för att hela tiden utveckla inköpsverksamheten och präglas av inkludering, teamkänsla, öppenhet och kollegial stämning.

Om dig

Personliga egenskaper

I denna roll är det viktigt att du är relationsskapande med en hög samarbetsförmåga och gillar att arbeta med många kontaktytor internt och externt. Du har lätt att se till helheten och agerar självständigt för att nå uppsatta mål och leverera till organisationen och de beställare du samarbetar med. Som strategisk inköpare är du strukturerad och lyhörd inför beställaren samt använder din profession genom att hålla samman upphandlingsprocessen. Du agerar även affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren, där kvalitet är nyckeln, samtidigt som du tar hänsyn till andras perspektiv och uppskattar att följa det regelverk som vi agerar under.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper i denna rekrytering.

Skallkrav.

En relevant utbildning för tjänsten som t.ex. civilekonom, civilingenjör, jurist eller liknande, alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Du har även:
  • Minst 5 års erfarenhet från strategiskt inköp.
  • Mycket god förståelse för kategoristyrt inköp och kan självständigt använda verktyg, metoder och bidra till den löpande utvecklingen av arbetssättet.
  • Aktuell erfarenhet av att leda kategoriinitiativ och hantera olika intressenter.
  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Meriterande krav.
  • Erfarenhet av entreprenader och hur man driver entreprenadprojekt och därmed AB och ABT standardavtal.
  • Erfarenhet av Lagen om offentlig upphandling (LUF/LOU).
  • Erfarenhet av kategorin underhåll.
  • Erfarenhet från el-, kraft-, och/eller anläggningsbranschen.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Resor förekommer i mycket begränsad utsträckning i denna tjänst.
  • Publiceringsdag: 2024-07-15
  • Sista ansökningsdag: 2024-08-15
  • Tjänsten är en tillsvidaretjänst utan provanställning
Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;

Rekryterande chef, Nicoleta Teunis, tel.nr. 010-475 97 87
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, telefon 010-350 91 49
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
15 augusti 2024 (26 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.