Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Produktägare

Publiceringsdatum
12 augusti 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som produktägare erbjuds du ett jobb där du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning.
Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.

Välkommen till Finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar med styrning, planering och uppföljning, samordning, redovisning, utveckling och stöd.

Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser
- är Du en av dem?

Läs mer om vår arbetsplats här:
Vår arbetsplats Svenska kraftnät (svk.se)

Om tjänsten

Produktägarens huvudsakliga uppgift är att effektivt förvalta och utveckla verkets affärssystem Unit4 ERP/UBW/Agresso för att skapa största möjliga värde för verksamheten på kort och lång sikt.
Affärssystemet stöttar verkets finansiella processer.

Arbetsuppgifterna består bl.a. av:
  • Koordinera, strukturera och formulera kravspecifikationer utifrån verksamhetens behov.
  • Upprätta, administrera och prioritera förvaltningsplanen i nära sam-verkan med produktens intressenter.
  • Besluta om idriftagning av aktiviteter.
  • Leda förvaltningsteamet (Applikationsspecialister, verksamhets- specialister och utvecklare).
  • Bistå förvaltningsledare med budget och prognos avseende förvaltningsplanen.
  • Bistå förvaltingsledare med resursplanering.
  • Uppföljning av planerade aktiviteter i förvaltningsplanen.
  • Bistå förvaltningsledare i avtalsfrågor/upphandlingar.
  • Representerar produkten i olika projekt.
Det pågår flertalet projekt och initiativ på verket som har påverkan på systemet vilket kräver dialog med övriga delar i verksamheten. Systemet är master för central information och har därför flertalet integrationer.
Rollen ingår i verkets virtuella IT-förvaltning i ett team på 5 personer.
I linjen tillhör du Finans Redovisning som ansvarar för den legala redovisningen och rapporteringen, de ekonomiadministrativa processerna samt har systemansvar för ett antal system som stöttar verksamheten.
Enheten är under tillväxt och består idag av 19 medarbetare och en enhetschef.

Då Svenska kraftnät just nu befinner sig i stark tillväxt så det finns goda möjligheter till utveckling.

Om dig

Personliga egenskaper.

För att trivas i rollen tror vi du är en person som är lösningsorienterad, har ett driv som innebär att du startar aktiviteter, skapar framdrift och uppnår resultat. Du har förmågan till goda relationer och samarbeten och gör det genom att skapa engagemang, delaktighet och samsyn.
Vidare har du ett helhetsperspektiv där du ser sakers långsiktiga betydelse och kan väga samman information och göra korrekta avvägningar och prioriteringar. Du arbetar strukturerat och noggrant och din erfarenhet gör att du är trygg i dig själv i din befattning.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav.

Akademisk examen såsom civilekonom med IT-kunskaper, examen inom IT med ekonomisk inriktning eller motsvarande kunskaper förvärvat på annat sätt.

Du har även:
  • Minst 5 års erfarenhet av finansiella processer och hur de kan realiseras i systemprocesser.
  • Erfarenhet av systemförvaltning ERP.
  • Erfarenhet av projekt- och/eller förvaltningsledning IT.
  • Goda kunskaper i svenska och engelska i såväl tal som skrift.
Meriterande krav.
  • Erfarenhet Unit4 ERP/UBW/Agresso.
  • Erfarenhet PM3.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %.
  • Publiceringsdag: 12 augusti 2024.
  • Sista ansökningsdag: 2 september 2024.
  • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provanställning.
Kontakta gärna nedanstående personer för mer information;

Rekryterande chef Karin Rådström, telefon 010-475 84 37
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, telefon 010-350 91 49
Fackliga representanter.
Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77
Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68

Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
02 september 2024 (18 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.