Hoppa till innehåll
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp

Verksamhetscontroller - inriktning mot styrning och uppföljning, vikariat

Sista ansökningsdag
24 oktober 2024 (21 dagar kvar)
Publiceringsdatum
Idag
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning finans ingår funktionerna som arbetar med styrning, uppföljning, samordning, redovisning, verksamhetsutveckling och stöd.

Om tjänsten

Du kommer att delta i arbetet med att utveckla strategi, styrmodeller, arbetssätt och systemstöd för planering och uppföljning. Du kommer också att delta i arbetet med den löpande styrningen och uppföljningen av myndigheten.

Tjänsten är placerad på styrnings- och uppföljningsenheten vilken bland annat svarar för verkets planering- och uppföljningsprocess, långsiktiga finansiella prognoser, riskhantering, finansiella analyser och beslutsunderlag. Enheten svarar för både stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för ledningen och verksamheten att fatta väl underbyggda beslut och därigenom nå sina mål.

Tjänsten, som är ett vikariat är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg

Dina arbetsuppgifter

Tillsammans med dina kollegor på enheten kommer du att vara med och utveckla och förvalta riktlinjer, modeller och verktyg för planering och uppföljning. I det ingår utveckling och förvaltning av IT-verktyget (Stratsys) samt att vara ett stöd till verksamheten i planering och uppföljning.

Just nu pågår ett arbete med att utveckla metodiken för arbetet med strategin och den strategiska inriktningen för Svenska kraftnät. Rollen kommer initialt delta i att utveckla och implementera arbetet med planering och uppföljning samt integrera det med metodiken för strategin. I det ingår att se över styrande dokument samt utveckla stödmaterial och mallar. Kopplingen till riskhantering, ekonomistyrning och budgetarbete är viktiga delar i arbetet.

Rollen kommer att ha en bred kontaktyta för samarbete både inom och utanför enheten. På enheten finns tre verksövergripande controllers för verksamhet, strategi och risk samt fyra divisionscontrollers.

Ute på divisionerna finns dessutom strategikoordinatorer som stöd i divisionernas strategiarbete.

Om dig

Personliga egenskaper

Du har lätt för att skapa nya relationer och samarbeta med andra då denna roll innebär många kontaktytor i organisationen. Vidare har du strategisk höjd och ser en frågas långsiktiga konsekvenser och betydelse samt anpassar dina handlingar efter detta. Du planerar, organiserar och genomför arbetet inom givna tidsramar och är noggrann med kvaliteten i ditt arbete.

Sist men inte minst har du en god pedagogisk förmåga och kan beskriva och förklara modeller och processer på ett enkelt sätt väl anpassat för mottagaren.

I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Skallkrav

Utbildning.

Högskoleutbildning, med inriktning mot civilekonom eller civilingenjör eller med motsvarande erfarenhet erhållen på annat sätt.

Vidare har du;
  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet av arbete med planering och uppföljning, (strategi, verksamhet, internstyrning och kontroll).
  • Erfarenhet av utvecklings- och förändringsarbete.
Meriterande;
  • Erfarenhet från arbete på en myndighet eller i elsektorn.
  • Erfarenhet från övergripande myndighetsstyrning.
  • Erfarenhet från riskhantering.
  • Erfarenhet från ekonomistyrning.
  • Erfarenhet från arbete med systemstöd kopplade till planering och uppföljning.
Bra att veta
  • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
  • Möjlighet till distansarbete upp till 50%.
  • Publiceringsdag: 2024-10-03
  • Sista ansökningsdag: 2024-10-24
  • Anställningsform: Tjänsten är ett vikariat på 12 månader.
För mer information kontakta gärna följande personer:

Rekryterande chef Catarina Bredbo tel. 010-475 80 63
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49
Fackliga representanter är:
Mikael Hendeheim, ST, tel. 010-475 84 68
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.

Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.

För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:

Lär känna oss på Svenska kraftnät
SVENSKA KRAFTNÄT logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
24 oktober 2024 (21 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Svenska kraftnät är också elberedskapsmyndighet och tillsynsvägledande myndighet i frågor om dammsäkerhet samt tillsynsmyndighet för elförsörjningens säkerhetsskydd.