Ekonomiadministratör
Sista ansökningsdag
21 oktober 2024 (18 dagar kvar)
Publiceringsdatum
27 september 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.
Välkommen till Finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar medplanering, uppföljning, samordning, redovisning, verksamhetsutveckling och stöd.
Tjänsten är placerad på enheten Portfölj och program. Enheten, vilken fungerar som ett stöd för projektverksamheten på Svenska kraftnät, är under tillväxt och består idag av 12 medarbetare och en enhetschef.
Om tjänsten
Rollen som ekonomiadministratör innebär att arbeta som ett ekonomiadministrativt stöd för projektverksamheten på Svenska kraftnät. Du arbetar brett, även om majoriteten av arbetet sker i nära samarbete med andra på finansavdelningen där också rollens hemvist är. Investeringsportföljen har växt kraftigt de sista åren och är under utveckling/tillväxt, vilket innebär att arbetssätt, rutiner och processer är under ständig förbättring och utveckling, du kommer att vara en naturlig del även av detta arbete inom ditt område.
Dina arbetsuppgifter innebär bl.a.;
Enhet Portfölj och Program tillhör avdelning Finans. På enheten finns samtliga programcontrollers som är de ekonomer rollen främst kommer stödja i deras arbete och ha som närmsta kollegor.
Om dig
Personliga egenskaper.
För att trivas i rollen ser vi att du är engagerad, proaktiv och prestigelös. Du tar initiativ och hittar lösningar, är strukturerad och noggrann. Du har även en god kommunikativ förmåga, en vilja att dela med dig av dina kunskaper och har intresse av att samarbeta med andra inom såväl Finansavdelningen som inom Svenska kraftnät i stort.
Eftersom arbetsbelastningen ibland kan vara hög är det sist men inte minst viktigt att du har förmågan att hantera det på ett konstruktivt sätt samtidigt som du behåller ditt goda humör även när det tar emot.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav.
Du är minst gymnasieekonom eller motsvarande.
Vidare har du:
Rekryterande chef Åsa Johed, tel. 010-475 88 44
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49
Fackliga representanter är:
Mikael Hendeheim, ST, tel. 010-475 84 68
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät
Välkommen till Finansavdelningen. Vi ansvarar för både det stöd och expertkunnande som skapar förutsättningar för att Svenska kraftnät ska kunna uppfylla sitt uppdrag och nå sina mål. Inom avdelning Finans ingår funktionerna som arbetar medplanering, uppföljning, samordning, redovisning, verksamhetsutveckling och stöd.
Tjänsten är placerad på enheten Portfölj och program. Enheten, vilken fungerar som ett stöd för projektverksamheten på Svenska kraftnät, är under tillväxt och består idag av 12 medarbetare och en enhetschef.
Om tjänsten
Rollen som ekonomiadministratör innebär att arbeta som ett ekonomiadministrativt stöd för projektverksamheten på Svenska kraftnät. Du arbetar brett, även om majoriteten av arbetet sker i nära samarbete med andra på finansavdelningen där också rollens hemvist är. Investeringsportföljen har växt kraftigt de sista åren och är under utveckling/tillväxt, vilket innebär att arbetssätt, rutiner och processer är under ständig förbättring och utveckling, du kommer att vara en naturlig del även av detta arbete inom ditt område.
Dina arbetsuppgifter innebär bl.a.;
- Stöd till programcontrollers och projektledare avseende korrekt information kring projekten i våra ekonomisystem
- Ombokningar
- Reserveringar
- Upplägg/stängning av projekt och dess kopplingar
- Ansvarig projektregistret
- Enklare uppföljning och rapportering
- Övriga administrativa arbetsuppgifter.
Enhet Portfölj och Program tillhör avdelning Finans. På enheten finns samtliga programcontrollers som är de ekonomer rollen främst kommer stödja i deras arbete och ha som närmsta kollegor.
Om dig
Personliga egenskaper.
För att trivas i rollen ser vi att du är engagerad, proaktiv och prestigelös. Du tar initiativ och hittar lösningar, är strukturerad och noggrann. Du har även en god kommunikativ förmåga, en vilja att dela med dig av dina kunskaper och har intresse av att samarbeta med andra inom såväl Finansavdelningen som inom Svenska kraftnät i stort.
Eftersom arbetsbelastningen ibland kan vara hög är det sist men inte minst viktigt att du har förmågan att hantera det på ett konstruktivt sätt samtidigt som du behåller ditt goda humör även när det tar emot.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav.
Du är minst gymnasieekonom eller motsvarande.
Vidare har du:
- God kommunikativ förmåga
- Mycket god förmåga att uttrycka dig väl i svenska i såväl tal som skrift.
- Arbetat med ekonomiadministration i projektverksamhet
- Arbetat med ekonomiadministration hos myndighet
- Arbetat med ekonomiadministration i komplex verksamhet
- Haft stort eget ansvar för ekonomiadministration i mindre verksamhet
- Erfarenhet från energibranschen
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50%.
- Publiceringsdag: 2024-09-27
- Sista ansökningsdag: 2024-10-21
- Anställningsform: Tjänsten är en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning.
Rekryterande chef Åsa Johed, tel. 010-475 88 44
Rekryterare Lennart Jansson, tel. 010-350 91 49
Fackliga representanter är:
Mikael Hendeheim, ST, tel. 010-475 84 68
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät