Hoppa till innehåll
Schibsted logotyp

Strategisk rådgivare inom content marketing till Schibsted Brand Studio

Publiceringsdatum
19 april 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Schibsted Brand Studio är en av Skandinaviens ledande aktörer inom innehållsmarknadsföring. Nu söker vi en Strategisk rådgivare, det som vi internt kallar för Content advisor, som kan fortsätta utveckla kreativa samarbeten tillsammans med våra kunder. En central resurs i vår organisation.

Schibsted Brand Studio är en av Sveriges och världens främsta och mest prisbelönta content marketing-byråer. Vi hjälper företag, organisationer och varumärken att bygga varumärke, driva försäljning, påverka attityder och skapa opinion genom skräddarsydda content marketing-lösningar på Schibsteds plattformar, såsom Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni. Våra kunder är allt från världsledande bolag och varumärken till myndigheter, intresseorganisationer och start-ups.

Hos oss jobbar erfarna redaktörer med bakgrund från ledande nyhetsredaktioner, experter inom video-, podcast- och textproduktion, kreatörer, strategiska rådgivare (Content advisors), dataanalytiker och affärs- och produktutvecklare.
Tillsammans skapar vi prisvinnande innehåll och kampanjer som uppmärksammas långt utanför Sveriges gränser.

Detta får du jobba med

I varje innehållsteam inom Brand Studio arbetar en Strategisk rådgivare. Det här är en nyckelroll i organisationen - då det är våra Strategiska rådgivare som arbetar allra mest fokuserat på att underhålla och växa teamets kundlåda. Detta görs genom ett nära samarbete med såväl säljarna inom SMS (Schibsted Marketing Services) som med andra specialistkompetenser inom Brand Studio.

Rollen är en spännande och utvecklande kombination av att svara upp på inkommande briefer, delta i pitchmöten och att proaktivt hitta nya affärer genom framtagande av starka content-förslag som tas ut på marknaden. Tack vare din rådgivning hittar vi lösningar som ger effekt för våra kunder, och som får Brand Studios affär att växa.

Du arbetar nära kundansvarig säljare i alla affärer och säkerställer uppföljning och merförsäljning kontinuerligt. Du ansvarar för att sammanställa Brand Studios slutgiltiga förslag i form av distributionsplan, timeline, produktrekommendationer och offerter.

Du kommer att tillhöra Brand Studios tillväxtteam, vars huvudfokus är att attrahera nya nativekunder och utveckla dessa till frekventa nativeköpare. Du rapporterar till Team Lead i tillväxtteamet.

Erfarenheter och kunskaper du har

Vi antar att du, precis som vi på Brand Studio, brinner för kreativa lösningar och ser potentialen i att distribuera våra kunders innehåll på flera av Sveriges mest välbesökta sajter. Du gillar att hitta lösningar, är affärsdriven och är van att självständigt hålla i projekt med korta deadlines och du kan arbeta från ax till limpa. Du arbetar strukturerat, tar egna initiativ, gillar att hålla ihop interna processer med flera stakeholders och kan jobba med flera parallella projekt samtidigt.

Det är en förutsättning att du har erfarenhet av att vara ute i möten, presentera dina idéer samt att arbeta tajt med våra kunder genom hela säljprocessen - du brinner helt enkelt för att bygga långsiktiga relationer med såväl slutkund som med medie- och reklambyrån.

Utbildning/arbetslivserfarenhet:

  • Högskoleutbildning eller motsvarande inom försäljning/marknad/analys.

  • Du har hög digital förståelse och kompetens.

  • Minst 2 års kommersiell erfarenhet inom media, med goda resultat.

  • Duktig på att kunna balansera strategiska och operativa arbetsuppgifter i ett arbetsklimat med högt tempo och korta deadlines.

  • Du har goda kunskaper i att förvandla komplexa briefer till tydliga medielösningar och presentera såväl muntligt som visuellt.

  • Van vid att driva många projekt parallellt.

  • God kunskap i Google Suite.

Dessa får du jobba med

I dag består Schibsted Brand Studio av cirka 35 medarbetare, och vi sitter i Schibsted-huset i centrala Stockholm. Här är vi kollegor med flera av Sveriges absolut starkaste varumärken. Aftonbladet, Omni och SvD är bara några av alla våra kompisar i huset. Och mitt i denna pulserande miljö jobbar Brand Studio med insiktsbaserad och kreativ content-försäljning i olika former.

Vi är ett engagerat gäng som jobbar tillsammans, som hjälps åt och som har kul på jobbet. I Brand Studio finns flera olika kompetenser samlade - både redaktionell, affärsmässig och analytisk. Den dynamiken är en stor tillgång och som dessutom gör att vi alla utvecklas och lär oss nya saker.

Vi erbjuder dig en tjänst som verkligen premierar kreativitet, eget driv och samarbete.

Rekryteringsprocessen

I denna rekryteringsprocess sker löpande urval av kandidater. Vi använder oss av arbetspsykologiska tester längre fram i processen och en bakgrundskontroll genomförs på slutkandidat.

Välkommen med din ansökan - redan idag!

Schibsted logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
09 maj 2024 (7 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.