Hoppa till innehåll
Schibsted logotyp

Head of Programmatic till Schibsted Marketing Services

Publiceringsdatum
05 april 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Schibsted Marketing Services (SMS) är ett centralt och mycket viktigt bolag inom Schibsted. För att stärka vår marknadsposition ytterligare med än mer konkurrenskraftiga annonsprodukter söker vi nu vår nästa “Head of Programmatic".

Som Head of Programmatic på SMS går du in i en nyckelroll när en av världens mest innovativa mediekoncerner tar nästa steg i automatisk handel. Vi letar efter en person som ska leda en av de mest dynamiska och snabbast växande områdena inom verksamheten. Vill du arbeta i en roll med mycket ansvar och som ger stor påverkan på Schibsteds framgång?

Syfte och ansvar i rollen:

I rollen som Head of Programmatic inom (SMS) kommer du leda ett team av programmatic specialister samt ansvara för att utveckla och driva den programmatiska verksamheten för SMS Sverige. Utöver detta ansvar kommer du också arbeta med att skapa förståelse för de utmaningar som programmatic och privacy står inför och vilka förändringar som kommer behöva ske på marknaden de närmaste 1-2 åren.

Övrigt ansvar kan vara:

  • Följa upp och rekommendera köpsätt, budgivningsstrategier och våra programmatiska produkter hos kunder och mediebyråer.

  • Hålla workshops, avstämningar, uppföljningar och utbildningar både internt och externt för att driva affärer och dela kunskap.

  • Aktivt arbeta med analys och insikt för att skapa större förståelse för köpsprocessen och hur den påverkar media köpen ur ett marknads- och tekniskt perspektiv.

  • Vara aktiv i omvärldsbevakningen och se till att Schibsted är uppdaterad och med i annonsutvecklingen när det gäller programmatiska köp.

  • Vara Schibsteds ambassadör för programmatiska frågor internt som externt.

  • Behjälplig kring förhandlingar av att ta in nya 3:e parts leverantörer

Din bakgrund?

Du har flera års erfarenhet inom programmatic och har jobbat några år som ledare och tycker om att se människor utvecklas. Du är social, engagerad och en person som ser utmaningar och inte problem.

Vi ser gärna att du har stort intresse för både marknadsföring men även teknik och media. I den här rollen krävs det att man har förmåga att kunna arbeta självständigt, ta egna initiativ och vara drivande i olika projekt. Ett plus är om du kommer från byråvärlden och har en bra insikt i hur byråerna jobbar och har du även ett nätverk mot de stora byråerna är det så klart en fördel.

För att lyckas i rollen tror vi att du har:

  • Dokumenterad erfarenhet av att leda och bygga framgångsrika team

  • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, då arbetet kommer att ske i de båda språken

  • Erfarenhet i Xandr och Google Ad Manager som SSP

  • Du är duktig på att planera, strukturera och prioritera i ditt dagliga arbete

  • Du är proaktiv, resultatorienterad och tänker gärna utanför ramarna.

  • Du är tydlig i din kommunikation och har förmågan att påverka och övertyga andra.

  • Du drivs av att vinna med teamet och har en god samarbetsförmåga

  • Kan arbeta såväl strategiskt som operativt

  • Hög analytisk och problemlösande förmåga

Vad erbjuder vi:

Hos oss får du arbeta med inspirerande kollegor i en av Sveriges största mediekoncern, med goda möjligheter till personlig utveckling. Du får även en god inblick i starka varumärken som Aftonbladet, Blocket, SvD, Klart och TV.nu.

Ok, så varför ska du välja oss?

Vi har bra förmåner såsom: härliga medarbetare, mobiltelefon, laptop, friskvårdsbidrag, Learning Lab för utbildning och kompetensutveckling, Benify med massor av erbjudanden, roliga evenemang att delta i och fina kontor i centrala Stockholm med mera. Vi älskar också vad vi gör och vi tror starkt på vår vision - empowering people in their daily life.

Empowering you!

Vi bryr oss om dig och fokuserar både på din personliga och professionella utveckling. Därför har vi skapat Schibsted Life, vårt friskvårdsinitiativ! Målet är att skapa en god arbetsmiljö där du kan växa både som professionell och privat person, känna dig engagerad i ditt arbete och tycka om att gå till jobbet varje dag.

Urval sker löpande genom rekryteringsprocessen. Vi använder oss av arbetspsykologiska tester i rekryteringen och en bakgrundskontroll genomförs på slutkandidat.

Välkommen med din ansökan - redan idag!

Schibsted logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
06 maj 2024 (6 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.