Hoppa till innehåll
Business Sweden logotyp

Legal and Compliance Officer till Business Sweden

Publiceringsdatum
21 april 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Kontaktperson
Ulriikka Järnefelt
Telefon
Ansök nu
Arbetsbeskrivning

Vi söker en Legal & Compliance Officer till Business Sweden. I denna roll kommer du stödja verksamheten i frågor avseende regelefterlevnad, hållbarhet, informera och utbilda personal om externa och interna regler, övervaka och kontrollera efterlevnaden regelverk, både externa såväl som interna.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer att vara:
  • omvärldsbevakning av förändringar i de regelverk som styr verksamheten
  • löpande bevaka och kontrollera att interna regler upprätthålls, dokumenteras, uppdateras och följs
  • analysera, identifiera, utvärdera och rapportera compliance risker
  • ge stöd till verksamheten vid fortsatt utformning och utveckling av interna regler, organisationens processer och rutiner
  • vara behjälplig att löpande bevaka och analysera nya lagar, förordningar, författningar och interna regler
  • utbilda i nya regelverk och bistå med hjälp vid implementering av nya regelverk
  • Utveckla policyprogram och strukturkapital i linje med nya lagkrav såsom CSRD och krav på ökad aktsamhet (due diligence) samt uppdatera löpande vid behov
  • vara behjälplig vid årsbokslut och hållbarhetsrapporten och med samordning av relevanta myndigheter och externa aktörer
Vem är du

Du har en juristexamen eller motsvarande. Du har mellan 3 - 5 års relevant arbetslivserfarenhet, från myndighet, bolag eller relevant konsultverksamhet, samt erfarenhet av att arbeta i en internationell miljö. Erfarenhet av att projektleda interna större projekt är meriterande.

Vidare ser vi gärna att du har erfarenhet av att arbeta med internationella regelverk avseende hållbart företagande, så som OECD:s riktlinjer för multinationella företag, FN:s vägledande principer för företag och mänskliga rättigheter, FN:s Global Compact, Agenda 2030 och ILO:s trepartsdeklaration om multinationella företag samt regelverk såsom AML, CSRD, CSDDD, FCPA, GDPR, Data Protection Regulation och UK Bribery Act osv.

Arbetet ställer höga krav på din förmåga att ta egna initiativ, social kompetens, flexibilitet och noggrannhet. Vi förväntar oss att du har gott omdöme, tycker om högt arbetstempo, samt har en god kommunikativ förmåga i såväl tal som skrift. Du är driven, strukturerad, van att leverera med hög kvalitet inom deadline. För att lyckas i rollen är det viktigt att du trivs i en affärsmässig, föränderlig och internationell organisation.

Vi ser även att du har ett genuint intresse för Compliance i form av problemlösning, analys och processarbete samt ett genuint samhällsintresse.
Du är flytande i det svenska språket, och då merparten av arbetat sker på engelska, har du även mycket goda kunskaper i engelska både i tal och skrift.

Kontaktytorna för tjänsten är breda och omfattande såväl inom privat som offentlig sektor i en global kontext med mycket internationellt arbete.

Intresserad?

Tjänsten är placerad på Business Swedens huvudkontor i Stockholm. Tjänsten är tillsvidare, på heltid med tillträde omgående eller enligt överenskommelse. Business Sweden tillämpar sex månaders provanställning för samtliga tjänster.

Du erbjuds en rolig och utvecklande tjänst i en spännande internationell organisation.

För eventuella frågor vänligen kontakta ansvarig rekryteringskonsult på Jurek Law, Ulriikka Järnefelt på telefon 0766 33 14 40.

Vi ser fram emot din ansökan som skickas in via www.jurek.se
Business Sweden logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
03 maj 2024 (6 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder kompetensförsörjning till företag och organisationer inom såväl privat som offentlig sektor över hela Sverige. Våra specialistområden är ekonomi, juridik, HR och administration samt marknad och management.

Våra rekryteringskonsulter och konsultchefer har bred kompetens och operativ erfarenhet av de affärsområden de rekryterar inom. Hitta din nästa utmaning i karriären hos oss!