Hoppa till innehåll
Schibsted logotyp

Marketing Communication Manager - Vikariat

Publiceringsdatum
02 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Vill du vara med och befästa vår marknadsledande position inom digital media på Schibsted Marketing Services (SMS)? Schibsteds gemensamma säljorganisation i Sverige för kunder som vill synas i våra kanaler med sina annons/marknadsföringsbudskap.

Vi söker nu en Marketing Communication Manager till marknadsteamet, med fokus på marknadskommunikation, vidareutveckling och stöd i säljprocessen med funktioner i CRM-system samt ansvara för säljmaterial, årspresentationer och innehåll på webbsida med mera.

Rollen är ett vikariat på 12 månader med start i oktober 2024.

Huvudfokus och ansvar:

Tillsammans med marknadsteamen i Sverige och Norge, våra säljteam och CRM teamet kommer du arbeta i en tvärfunktionell miljö för att definiera och implementera den externa kommunikationsplanen för våra B2B-produkter till våra kunder. Områden och aktiviteter du kommer att ansvara för att de genomförs kan exempelvis vara:

  • Skapa GTM (go-to-market)-planer för produktlanseringar och aktuella ämnen på mediemarknaden och för Schibsted

  • Skapa innehåll för marknadskommunikation mot våra kunder kring vårt produktutbud, mediebranschens trender och andra nyheter. Kommunikationen kan ske genom exempelvis email-marketing, innehåll för events, sociala medier, pressmeddelanden mm.

  • Ansvara för datakvalitet, email-innehåll, segmentering i kommunikation mot kunder, kundresor i säljprocessen, uppföljning och en del utveckling i vårt CRM-system Microsoft Dynamics 365 tillsammans med vårt CRM-team.

  • Monitorera och avläsa data i Google Analytics för att kunna utvärdera kommunikation på vår webbsida och vägleda i best way forward

  • Samarbeta nära med sälj- och produktteam för att förstå deras prioriteringar och definiera relevant innehåll för att kommunicera med våra kunder

  • Förvalta de redan angivna rutinerna inom marknadsorganisationen och utveckla arbetet där det behövs

  • Säkerställa att organisationen följer de övergripande Brand Guidelines och hålla gemensamt material uppdaterat

  • Vara huvudkontakt till vår designbyrå samt vår webbyrå och kravställa webbutveckling & designuppdrag

  • Agera produktionsledare vid eventuella videoprojekt och vara huvudkontakt mellan interna stakeholders och externa leverantörer

  • Samarbeta med Event & Communication Manager inför och efter interna - och externa events. Planering, genomförande och efterarbete.

Kompetenskrav:

  • Högskoleutbildning eller motsvarande inom kommunikation/marknadsföring/ekonomi

  • Minst 3 års erfarenhet av digital marknadskommunikation

  • Tidigare erfarenhet av att planera, skapa och utvärdera marknadskommunikation för extern kommunikation i CRM-system.
    Utveckling inom CRM med fokus på marknad och säljaktivering är ett plus.

  • Djup förståelse för att producera innehåll för B2B direktmarknadsföring

  • God förståelse för grafisk design

  • Vara en van kravställare och bekväm i att förhandla med leverantörer

För att lyckas med den här rollen tror vi att du är:

  • En duktig skribent med förmåga att anpassa kommunikation till mottagaren

  • En doer med ett lösningsorienterat mindset

  • Vilja jobba med en "test och lära" mentalitet

  • En duktig kommunikatör med förmågan att översätta idéer till marknadsföringsåtgärder och mätbara mål

  • En fena på att analysera data för att utveckla nya idéer kopplat till email-marknadsföring.

  • Uppskattar att leda både projekt och produktioner.

  • Samarbetsvillig och samverka med många olika intressenter

  • Bevandrad inom den svenska mediebranschen

Om Schibsted Marketing Services

Schibsted Marketing Services (SMS) är Schibsted Sveriges organisation för annonsaffären och representerar några av Sveriges starkaste varumärken så som Aftonbladet, SvD, Omni, TV.nu, Klart.se men även matkanalen Godare. Vi sätter kunden i fokus på ett sätt som är nytt, annorlunda, relevant och utmanande.

SMS har under många år byggt ett starkt förtroende både internt och externt. Vi är en prisbelönt organisation och beskrivs ofta ute på marknaden som “digitalt i framkant”, “insiktsdrivna” och framåtlutande utifrån våra events och kommunikation.

Internt av kollegor inom Schibsted förekommer ord som “nyfikna”, “höga krav”, “kompetenta” och där vi bidrar till bra stämning och insikter för hela SMS. Vi fortsätter nu att bygga vidare SMS kulturen med personligheter, kompetenser och erfarenheter.

Vill du bli del av detta team?

Skicka ett motiveringsbrev och ditt CV via vårt rekryteringssystem.

Sista ansökningsdag: 7 augusti 2024. Urval av kandidater påbörjas först efter sista ansökningsdagen.

Anställningsform: Vikariat 12 månader

Tillträde: oktober/november 2024 med placering i Stockholm

Varmt välkommen med din ansökan!

För frågor kring tjänsten kontakta Director of Marketing & Insight,

Anna Harju, anna.harju@schibsted.com

Schibsted logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
07 augusti 2024 (33 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.