Hoppa till innehåll
Krokoms kommun logotyp

Chef för vår VA-avdelning

Publiceringsdatum
03 maj 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu
Ett jobb med plats för utveckling, engagemang och gemenskap

Vill du bidra till att Krokoms kommun fortsätter att stärka sitt varumärke som en välkomnande, modig, nära och pålitlig kommun att leva och arbeta i? Går du i gång på hållbart tillväxtarbete där samarbete och helhetssyn står i centrum? Då är den här tjänsten som chef för kommunens VA-avdelning något för dig.

Krokom är en kommun med dryga 15 500 invånare, mitt i Jämtlands län. Med visionen "Krokoms kommun gör plats för växtkraft" fokuserar vi på att vår kommun ska vara attraktiv för alla att leva, vistas och driva företag i. Vi är en växande kommun som vill utvecklas ytterligare på ett hållbart sätt. Krokoms kommun ingår i det samiska förvaltningsområdet, vilket innebär att vi arbetar för att stärka det samiska språket, synliggöra den samiska kulturen och ge samerna inflytande.

VA-avdelningen ingår i område tillväxt inom kommunledningsförvaltningen och får sina uppdrag av samhällsbyggnadsnämnden. Område tillväxt är en nämndsöverskridande indelning där VA ingår tillsammans med avdelningarna fastighet, renhållning, plan & trafik, näringsliv & kundcenter, fritid, kultur & ungdom samt lärcentrum. Som VA-chef kommer du att vara en del av ledningsgruppen för område tillväxt, direkt underställd kommunens tillväxtchef.

VA-avdelningen har sina huvudsakliga lokaler i centrala Krokom men verksamheten bedrivs kommunövergripande och avdelningen ansvarar för vattenverk, reningsverk och ledningsnät i hela kommunen.

Som VA-chef i Krokom är du en viktig kugge i kommunens hållbara utvecklingsarbete. Du samverkar ständigt med övriga chefskollegor inom område tillväxt men har också ett nära samarbete med avdelningen bygg och miljö.

Att driva tillväxt- och utvecklingsarbete i en relativt liten kommun innebär att du som chef behöver vara både strategisk och operativ, både en lagspelare och beslutfattare och inte minst både modig och ansvarstagande. Det finns ett väl upparbetat samarbete med VA-chefer i övriga kommuner i Jämtland och du får ansvaret att fortsätta att stärka det samarbetet.

Till din hjälp i arbetet får du drygt 20 kompetenta medarbetare med både kunskap och erfarenhet. Det är ett gott gäng med engagemang för såväl jobbet som kommunens utveckling och varandra. VA-avdelningen har nyrenoverade och ändamålsenliga lokaler att utgå från och fikarummet är en given samlingsplats där det är lätt att hitta samtalsämnen både inom och utanför VA-området.

Krokoms kommun växer både vad gäller invånare och företag. Nya bostadsområden växer fram och vi får ofta förfrågningar om nya företagsetableringar. Det ställer stora krav på VA-försörjningen och vi är just nu inne i ett stort utvecklingsarbete samtidigt som det befintliga VA-nätet har stora renoveringsbehov. Som VA-chef behöver du prioritera och fatta strategiska beslut kring hur befintliga resurser ska användas för att på bästa sätt täcka de behov som finns för att ta Krokoms kommun in i framtiden.

Vi söker dig som har en akademisk examen inom samhällsbyggnad, teknik, miljö eller motsvarande utbildning som bedöms relevant för tjänsten. Du kan också vara intressant för oss om du saknar en akademisk examen men har skaffat dig kompetens och erfarenhet genom arbetslivet som vi bedömer likvärdig. Du har dokumenterad chefserfarenhet med såväl verksamhets- som personal- och budgetansvar.

Utöver de formella kompetenskraven vill vi gärna att du har flerårig erfarenhet av arbete inom VA-området samt erfarenhet av det säkerhetsarbete och de säkerhetsregler som gäller för VA. Vi ser det som särskilt positivt om du har kunskap om NIS2-direktivet (Network and Information Security Directive).

Dina ekonomikunskaper är goda och det är meriterande om du har erfarenhet av kostnadsberäkning av taxor och avgifter.

Vi ser gärna att du är van vid att arbeta med utvecklings- och förändringsarbete och känner dig trygg i projektledarskap och projektarbete.

I en kommun är det kommunfullmäktige och nämnder som fattar beslut på olika nivåer och det är positivt om du har erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation.

Som person är du en ledare med god kommunikativ förmåga. Du skapar förtroende och drivs av att uppmuntra och inspirera dina medarbetare. Du har lätt för att se helheter och kan förmedla det både uppåt och neråt i en organisation och på så vis omsätta förslag och idéer till verklighet och resultat.

Du tycker om att samarbeta och ser fördelarna med samverkan för att nå en bättre helhet. Du är intresserad av samhällsutveckling och har ett starkt engagemang för hållbart tillväxtarbete.

Resor inom och utanför kommunen ingår i tjänsten och B-körkort är ett krav.

Övrigt
Tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse.

Sista ansökningsdag: 2024-05-31

Vi har en löpande rekrytering, så vänta inte med din ansökan, eftersom tjänsten kan komma att tillsättas innan ansökningstiden tar slut.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Krokoms kommun logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
31 maj 2024 (12 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Vårt arbete ska genom­syras av våra värdeord
  • Välkomnande - Här är alla välkomna!
  • Modig - Vi har mod att anta utmaningar, vi tänker annorlunda och vi vågar fatta beslut.
  • Nära - Vi är tillgängliga och sätter dem vi är till för i första rummet.
  • Pålitlig - Vi är professionella, tänker långsiktigt och arbetar hållbart.
Vi gör plats för din växtkraft!
I vår kommun ska alla kunna vara med och påverka. Närheten och tryggheten människor emellan skapar förutsättningar för mod, idéer och glädje. Vår vision är att ge plats för växt­kraft - för företagare, familjer och för dig som medarbetare. Att jobba i Krokoms kommun innebär stora möjligheter att ut­vecklas. Vill du växa med oss?