Hoppa till innehåll
Jurek Rekrytering & Bemanning AB logotyp

Redovisningsansvarig till Båstads Kommun

Publiceringsdatum
09 april 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Kontaktperson
Johan Friberg
Telefon
Ansök nu
Arbetsbeskrivning
I rollen som redovisningsansvarig ansvarar du för att kommunens redovisning är rättvisande och uppfyller lagar, riktlinjer och anvisningar. I uppdraget ingår att sammanställa del- och årsbokslut samt ansvara för att upprätta koncernbokslut.

Du är kommunens expert i redovisningsfrågor och är därför en naturlig diskussionspartner och stöd i dessa frågor. Du har också ett övergripande systemansvar för ekonomisystemet och dess försystem.
Du förväntas utveckla arbetssätt och processer inom redovisningsområdet samt delta i olika projekt. I rollen som redovisningsansvarig ingår även att hålla ihop arbetet med inrapportering av statistik, hantering av fakturaflöden, in och utbetalningar, likviditetsprognoser, rapportering av skatter och moms. Till din hjälp i arbetet har du två ekonomiadministratörer och en ekonom. Du rapporterar till kommunens ekonomichef.

Vi söker dig som har
  • Minst 5 års erfarenhet av att arbeta med redovisning
  • Erfarenhet från kommun, offentlig förvaltning alternativt större privatägt bolag
  • Bred kunskap inom ekonomi och redovisning samt en förmåga att inta ett helhetsperspektiv
  • Förståelse för komplexa sammanhang och en god analytisk förmåga för att kunna bedöma och värdera ekonomisk information
  • God kompetens i Excel
  • Högskoleutbildning inom ekonomi, med inriktning mot redovisning, eller annan erfarenhet/utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Meriterande med erfarenhet av systemadministration
Personliga egenskaper
Vi söker dig som är driven och utvecklingsorienterad. Du har en god analytisk förmåga och är noggrann och strukturerad. Du ska kunna kommunicera komplexa frågor på ett pedagogiskt och lättbegripligt sätt, både i tal och i skrift. Du tycker om att samarbeta, har social kompetens, är kommunikativ och har ett konsultativt förhållningssätt

Om Båstads kommun
Omgivet av hav i tre väderstreck, med vacker natur och goda kommunikationer är Båstads kommun en modern idyll med fullskalig service. Vårt strategiska läge på Bjärehalvön med två järnvägsstationer, närhet till flygplats och motorväg gör oss dessutom till en attraktiv pendlingskommun och kreativ mötesplats för olika människor, erfarenheter och kompetenser.

Vår vision är att vara en förebild för ett friskt liv och hållbart entreprenörskap samt att attrahera människor som vill värna det sunda livet och utveckla kunskap, kultur och affärer. Båstads kommun är en attraktiv och utvecklande arbetsplats där vår värdegrund bygger på professionalism, arbetsglädje och respekt.

Vi är en mängd olika verksamheter som tillsammans gör skillnad varje dag. Genom samarbete och utveckling samt kompetenta och engagerade medarbetare, ger vi god service till våra medborgare. Ekonomiavdelningen tillhör kommunledningen och ansvar för ekonomistyrning, planering, uppföljning, finansiering, redovisning, löpande ekonomiadministration samt inköp och upphandling.

Din ansökan
Omfattning: Tillsvidareanställning, heltid
Start: Enligt överenskommelse

Välkommen med din ansökan så snart som möjligt via www.jurek.se. I denna rekryteringsprocess samarbetar Båstads kommun med Jurek Recruitment & Consulting. Vid eventuella frågor är du välkommen att kontakta ansvarig rekryteringskonsult Nandie Olsson på nandie.olsson@jurek.se eller Charlotta Boo charlotta.boo@gmail.com.
Jurek Rekrytering & Bemanning AB logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
09 maj 2024 (9 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Jurek Rekrytering & Bemanning erbjuder kompetensförsörjning till företag och organisationer inom såväl privat som offentlig sektor över hela Sverige. Våra specialistområden är ekonomi, juridik, HR och administration samt marknad och management.

Våra rekryteringskonsulter och konsultchefer har bred kompetens och operativ erfarenhet av de affärsområden de rekryterar inom. Hitta din nästa utmaning i karriären hos oss!