Social Media & Content Specialist till Solera
Vill du vara med och forma framtidens dryckeslandskap i Sverige? Vi söker nu en passionerad och kreativ Social Media & Content Specialist som vill driva utvecklingen av Soleras sociala medier. Din uppgift består av två delar; för det första kommer du att stödja framgången för de varumärken Solera representerar i Sverige genom att hantera och utveckla deras egna sociala mediekanaler. Dessutom kommer du att ansvara för att utveckla Soleras employer branding på olika sociala mediekanaler, i samarbete med Marketing och HR.
Om tjänsten
Hos Solera kommer du att få arbeta med spännande varumärken så som Original Long Drink, Ginger Joe, Fever Tree, Cult Energy Drink och Fondi di Crodo. Om du brinner för sociala medier, innehållsskapande och vill arbeta nära affären och verkligen göra skillnad är det här tjänsten för dig!
Som Soleras Social Media & Content Specialist kommer du att spela en nyckelroll i att utveckla, skapa och hantera engagerande innehåll på deras olika varumärkens och företagets egna sociala medieplattformar. Du kommer att bygga starka relationer med deras publik på kreativa och innovativa sätt som följer befintliga varumärkesriktlinjer.
Du kommer att vara en del av branding-teamet och du kommer att rapportera direkt till Head of Brands. Din roll är oerhört viktig och tongivande, och du får i denna roll möjlighet att påverka utvecklingen av Solera och deras varumärken.
Arbetsuppgifter
- Ansvara för planering, strategi och publicering av content för samtliga SoMe-kanaler
- Hantera och övervaka konton i sociala medier för viktiga varumärken och Solera-konton
- Skapa, redigera och publicera engagerande och kreativt innehåll (foton, videos, reels och stories) anpassat till olika sociala medieplattformar
- Utveckla och implementera strategin för Soleras community-plattform som inkluderar e-postmarknadsföring, blogg och webbsidehantering
- Ansvara för att utveckla Soleras employer branding på olika sociala mediekanaler i samråd med HR och marknadsavdelningen
- Övervaka trender, verktyg och applikationer för sociala medier och utnyttja dem för att bibehålla innehållet fräscht och engagerande
- Övervaka digital närvaro, mäta, spåra och analysera webbtrafik och SEO
- Samarbeta med Brand Managers för att utforma och implementera strategier för SoMe
- Utveckla ett optimalt publiceringsschema som optimerar konsumentengagemang och förbättrar nyckeltal för varumärkesmedvetenhet
- Säkerställa att allt material följer Soleras, deras varumärkens strategier samt tone of voice
Kvalifikationer
Solera uppskattar ett entreprenöriellt arbetssätt, framåtanda och mod att skapa och utveckla nya idéer! Hos Solera får du arbeta med start-up-anda, men med stöd och möjligheter från en stor koncern. Vi söker främst efter potential för framtida topprestationer, och följande punkter säger mycket om dig:
- Du har minst en relevant kandidatexamen inom kommunikation, marknadsföring eller motsvarande
- Du har i tidigare roller arbetat med strategisk planering och operativt skapat content med målsättning att öka engagemang och räckvidd
- God kunskap i att använda sociala medieplattformar, inklusive förståelse för deras algoritmer och best practice
- Vilja och engagemang att vara Soleras ansikte utåt i deras Sociala Medie-kanaler och känna dig bekväm både framför och bakom kameran
- Starka kreativa färdigheter, inklusive copywriting och förmågan att leverera engagerande innehåll i olika format (text, bild och video)
- Förståelse för visuella estetiska och designprinciper
- Mycket goda språkkunskaper i svenska och engelska, med förmåga att uttrycka sig mycket väl i skrift
- Grundläggande färdigheter i fotografering, videografi, copy och redigering
Det är meriterande med erfarenhet från branschen som Content Creator/Social Media Specialist eller liknande roll.
Vår rekryteringsprocessDenna rekryteringsprocess hanteras av Academic Work och vår kunds önskemål är att alla frågor rörande tjänsten skickas till Academic Work.
Vi tillämpar löpande urval och kommer plocka ner annonsen när tillräckligt många kandidater har nått slutskedet i rekryteringsprocessen. Rekryteringsprocessen innehåller två urvalstest: ett personlighetstest och ett test i kognitiv förmåga. Testerna är ett verktyg för att kunna hitta den kandidat med högst potential för tjänsten samt främja jämlikhet, mångfald och en rättvis rekryteringsprocess.