Hoppa till innehåll

Biståndsenheten söker biståndsbedömare-socialsekreterare inom vård och omso

Publiceringsdatum
18 juli 2024
Antal tjänster
2
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Stenungsund, det goda samhället med framtidstro och utveckling med människan och naturen i centrum. Stenungsunds kommun är en expanderande kustkommun med cirka 27 800 invånare, ett starkt näringsliv, boendemiljöer nära havet och goda kommunikationsmöjligheter. Kommunen har ett välutvecklat kultur- och föreningsliv samt bra förutsättningar för friluftsliv och rekreation. Helhet, öppenhet, delaktighet och insyn är kommunens ledord. Kommunens vision är att vi ska bli 35 000 invånare år 2035. Stenungsunds kommun ingår i Göteborgsregionens kommunalförbund som är ett forum för samarbete och erfarenhetsutbyte samt i ett antal andra mellankommunala samarbeten. Inom individ och familjeomsorgen ingår öppenvård och myndighetsutövning för barn, ungdomar, vuxna och äldre personer och socialtjänsten är indelad i olika enheter/ansvarsområden. Varje enhet har en enhetschef och en eller två förste socialsekreterare som kan ger medarbetarna stöd i handläggningsprocessen. Vi har byggt upp nära samarbete med samverkanspartner inom och utanför enheten, vilket bidrar till att kunna göra en skillnad för de som vi arbetar med och för. Med människan i fokus verkställs insatser genom bistånd till personer som har olika behov av hjälp och stöd i sin vardag. Vi kan erbjuda dig en trevlig arbetsplats med många skratt och professionella medarbetare i olika åldrar. Kommunhuset ligger centralt i Stenungsund med närhet till tåg- och busstation för pendlare, tillgång till parkering för bilburna, stort utbud av shopping och lunchrestauranger och precis utanför kontorsfönstret finns möjlighet att ta ett dopp i havet! Stenungsunds kommun erbjuder flera förmåner som exempel årsarbetstid & friskvårdsbidrag. Du kommer få en god introduktion och erbjuds både intern och extern handledning. ARBETSUPPGIFTER Vi söker nu två socialsekreterare till individ och familjeomsorgen, IFO till biståndsenheten med inriktning vård och omsorg. Biståndsenheten är indelad i två grupper, Vård och omsorg samt LSS/Psykiatri. På enheten arbetar 14 socialsekreterare, förste socialsekreterare och enhetschef. Biståndsenheten består av en erfaren och kunnig arbetsgrupp där samarbete och teamarbete präglar vardagen. Som socialsekreterare handlägger du ansökningar och bedömer behov, informerar, fattar beslut och följer upp insatser för de som har rätt till insatser utifrån socialtjänstlagen (SoL). I din roll möter du främst personer som är över 65 år, deras anhöriga samt godemän/förvaltare. Vi samarbetar med utförarverksamheten såsom hemtjänst, korttidsboende, särskilda boenden, övrig socialtjänst, myndigheter, sjukvård. Arbetet innebär i hög utsträckning myndighetsutövning med krav på rättssäkerhet, gemensamt förhållningsätt och likvärdiga bedömningar. Med hjälp av din kunskap och ett gott bemötande ser du till att de individer du möter får den hjälp och det stöd de behöver för att kunna leva ett gott och självständigt liv som andra. Hos oss får du ett stimulerande och ansvarfullt arbete med stor möjlighet att påverka samt tillgång till metod och processhandledning. Biståndsenheten arbetar teambaserat och vi söker socialsekreterare som är nyfiken, engagerad och vill vara med och dela vi-känslan. Vi använder oss av dokumentationssystemet Procapita/Life Care och biståndsenheten har under några år arbetat utifrån IBIC. I uppdraget ingår att hantera vårdplaneringsystemet SAMSA. Som socialsekreterare erbjuds du ett spännande och utmanade arbete som präglas av respekt för allas lika värde. Arbetsplatsen och förvaltningen präglas av närhet och tillgänglighet och det är lätt att gå till varandra. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är socionom eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Då tjänsten innefattar administrativt arbete behöver du ha en god förmåga att uttrycka dig och resonera både i tal och skrift. Erfarenhet av myndighetsutövning med utredningar, bedömningar och beslut är meriterande för tjänsten och från målgrupp. Du gillar även högt tempo, och kan balansera olika krav och behålla lugnet i svåra situationer och även då ta välgrundade beslut. Du ser möjligheter och lösningar och väljer aktivt att se (arbets)livet från den ljusa sidan. Det är önskvärt att du är väl förtrogen i handläggningsprocessen enligt socialtjänstlagen samt har erfarenhet av dokumentation i verksamhetssystemen IBIC/ SAMSA och Life Care och att du har lätt för att lära dej hur de olika systemen fungerar. Du tar ansvar för dina och de gemensamma arbetsuppgifterna med verksamhetens/brukarnas bästa i fokus. Du utgår från allas lika värde och skapar god atmosfär i olika möten och likaså i den egna arbetsgruppen. Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Intervjuer kommer att påbörjas följande tillfällen. 29 juli kl: 13:30-14:30 29 juli kl: 15:00-16:00 1 aug kl: 9:30-10:30 1 aug kl: 15:00 -16:00 8 aug kl 9.30-10.30 8 aug kl: 15:00-16:00 ÖVRIGT Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Varmt välkommen med din ansökan!
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
22 augusti 2024 (26 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se