Hoppa till innehåll

Informationssäkerhetsexpert

Publiceringsdatum
07 maj 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

På Arbetsmiljöverket jobbar vi tillsammans för att ingen ska bli sjuk, skadas eller dö av jobbet. Därför hjälper vi arbetsgivare att uppfylla de krav som finns och informerar om hur arbetsmiljöarbetet blir en naturlig del av vardagen. Med arbetsmiljölagen som grund tar vi fram regler, inspekterar arbetsplatser och sprider kunskap om arbetsmiljöfrågor. Uppdraget är allvarligt men vår vardag präglas av arbetsglädje och vi är omtänksamma och hjälpsamma kollegor.  Vill du använda ditt engagemang, ditt mod och din kompetens för att göra skillnad i våra livsavgörande frågor? Då är vi nyfikna på att få veta mer om dig. Ditt nya arbete Hos oss får du arbeta både strategiskt och operativt för att säkerställa att Arbetsmiljöverket upprätthåller en hög nivå av informationssäkerhet. Som informationssäkerhetsexpert analyserar, utvecklar, stödjer och följer du upp informationssäkerheten inom myndigheten. Du arbetar till exempel med att: • Utveckla vårt ledningssystem för informationssäkerhet. • Ta fram och utveckla styrande och stödjande dokument. • Stödja myndigheten i informationssäkerhetsfrågor genom att bland annat delta aktivt i informationsklassningar, risk- och sårbarhetsanalyser, upphandlingar, kravställningar och projekt. • Genomföra informations- och utbildningsinsatser inom informationssäkerhetsområdet. • Förebygga, upptäcka och hantera incidenter och avvikelser. Din bakgrund Rollen kräver att du har: • Eftergymnasial utbildning med inriktning mot informationssäkerhet eller angränsande områden och några års arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhet. Alternativt flera års aktuell arbetslivserfarenhet inom informationssäkerhet. • Erfarenhet av arbete utifrån ISO/IEC 27000. • Praktisk erfarenhet av att ha arbetat med risk- och sårbarhetsanalyser. • Erfarenhet av informationsklassning. • Erfarenhet av att ta fram och utveckla styrande dokument. • Kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du även har: • Erfarenhet av kravställning på IT-säkerhet. • Erfarenhet av AI. • Erfarenhet av molntjänster.  Som person ser vi att du lyckas i rollen som informationssäkerhetsexpert genom att du fokuserar på mål och resultat, trivs i en påverkande roll och är positiv. Du tar initiativ till förändrings- och utvecklingsinsatser och driver självständigt frågor. Det är lätt för dig att skapa samarbeten i organisationen och du agerar trovärdigt. Du är bra på att kommunicera, förmedlar information tydligt och enkelt samt är en god lyssnare. Vid urvalet lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper. Innan beslut om anställning fattas kommer säkerhetsprövning med registerkontroll att genomföras, vilket innebär att du även måste vara svensk medborgare. Säkerhetsprövningen görs enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585).   Vad vi erbjuder dig Arbetsmiljöverket är en trygg och stabil arbetsgivare och en myndighet som hela tiden förändras med samhällsutvecklingen. Vi är stolta över att få använda vår kunskap och vårt förtroende i vårt viktiga samhällsuppdrag. Tillsammans skapar vi en inkluderande kultur, som rymmer hjärta, mod och hjärna. Hos oss får du vara med och forma myndighetens informationssäkerhetsarbete och driva utveckling av metoder/modeller och verktyg för att möta de hot och risker vårt samhälle utsätts för. Du gör det tillsammans med sju kunniga och engagerade kollegor på cyber- och informationssäkerhetsenheten. Du rapporterar till enhetschefen. Enheten ingår i avdelningen för verksamhetsskydd och lokaler. I rollen samarbetar du med andra avdelningar och enheter på Arbetsmiljöverket, såsom IT-organisationen. Det finns även möjlighet att lära och bredda sig inom närliggande säkerhetsområden.  Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och är för närvarande placerad på vårt kontor i Solna. Vi tillämpar individuell lönesättning och provanställning på sex månader. Arbetsmiljöverket strävar efter att alla medarbetare ska ha balans mellan jobb och fritid därför har vi flexibla arbetstider och ger möjlighet till distansarbete några dagar per vecka, där verksamheten tillåter och för de som önskar. Så rekryterar vi Vi använder oss av kompetensbaserad rekrytering för att kvalitetssäkra rekryteringen och motverka diskriminering. Därför ber vi dig att svara på några frågor istället för ett personligt brev när du registrerar din ansökan och bifogar ditt CV. Vi tycker att det är viktigt att även du får göra din bedömning av oss och därför välkomnar vi alla frågor före såväl som under rekryteringsprocessen. Fackliga kontaktpersoner är Adam Jansson för Saco, Marita Jonsson för ST samt Jenny Bengtsson för Seko. Samtliga nås via Arbetsmiljöverkets växel 010-730 90 00. Välkommen med din ansökan senast den 28 maj 2024. Rekryteringen sköts av Arbetsmiljöverket och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
28 maj 2024 (9 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se