Hoppa till innehåll

Category Brand Manager för Sport & Vikt till Midsona

Publiceringsdatum
04 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Midsona, en av de ledande aktörerna i Europa inom hälsa och välbefinnande söker nu en Category Brand Manager med ansvar för det spännande sortimentet Sport & Vikt. Tjänsten rapporterar till Customer Marketing Manager och är placerad på Midsonas huvudkontor vid Dockan i Malmö.

Vad innebär rollen?

På Midsona får du arbeta med produkter som är hälsosamma för både människa och planet. Som Category Brand Manager för Sport & Vikt kommer du att jobba med varumärken som Gainomax, Naturdiet och Swebar inom främst dagligvaruhandeln. Du får jobba med välkända varumärken och riktigt roliga produkter, inte minst om du har ett intresse för idrott, hälsa och välmående.

De kategorier och varumärken du arbetar med har ambitiösa mål och du kommer in i en fas när flera viktiga lanseringar kommer att ske.

Att vara Category Brand Manager är att skapa förutsättningar för att kunderna skall se potentialen i de kategorier du ansvarar för, samt verka för att de varumärken som ligger under Midsonas paraply generellt och i ditt sortiment specifikt, spelar den roll de är avsedda att göra för att driva kategorin.

Teamet du kommer till är dynamiskt och vill göra skillnad. Du kommer att agera som en motor och kompass, både för kunder och internt i organisationen. Det är viktigt att du är duktig på att förstå dina mottagares behov samt på att sälja in idéer baserat på denna förståelse. Du kommer både att skapa planer och älska att driva genomförandet av dem.

Du arbetar i nära samarbete med andra delar av organisationen såsom Nordiska Brand Managers, Key Account Managers, säljkår, säljledning och även med externa samarbetspartners.

En viktig egenskap för att lyckas i denna roll är analytisk förmåga. I denna roll är en av dina viktigaste uppgifter att stötta närmaste teamet med uppbyggnad och analys av rapporter. Det är därför viktigt att du har erfarenhet av dagligvaruhandelns olika analysverktyg (ex. Nielsen, GfK, POS-data, shopper-data).

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Bidra till skapandet av vår kategorivision och utifrån den bygga våra kategoriplaner och sälja in dem internt och till våra viktigaste kunder tillsammans med KAM
  • Exekvera aktivitetsplanen utifrån kategorivisionen och varumärkesvisionerna
  • Studera och testa ”shopperbeteende” och förvandla detta till värdeskapande insikter
  • Hela tiden bidra med din kunskap om kundinsikter kring kategorin och behov hos kunderna för att optimera innovationsplanen
  • Skapa kategorianalys och månadsrapportering utifrån de olika aktiviteternas effektivitet och hur de skall optimeras
  • Tillsammans med Trade Marketing Managers, Regionchefer och KAM skapa exekveringsplaner för säljkår till varje säljcykel, innehållande butikskampanjer, hylloptimering, distributionsuppdrag, nyhetsexekvering i butik samt utbilda säljkår i kategorikunskap
  • Vara en "go-to" person vad gäller att förstå och ta fram analyser och rapporter

Erfarenheter och kvalifikationer

Vi tror att du har en akademisk examen från universitet eller högskola inom ekonomi eller motsvarande, men den kompetens du besitter är viktigast.

Du har ca 3-5 års erfarenhet av arbete inom marknad, kategori eller sälj inom dagligvaruhandeln. Du kan också ha en bakgrund som affärsmässig och säljintresserad Business Controller.

Det är meriterande om du har jobbat med verktyg som Catman Solution, Discover Nielsen, ICA Self Serve, GfK Simit, olika former av POS-data och gärna även drivit testprojekt i butik.

För rätt person finns det utvecklingsmöjligheter inom organisationen, då Midsona gärna rekryterar sina ledarroller internt.

Du är flytande i svenska och engelska i såväl tal som skrift.

Nyckelegenskaper:

  • Affärsmässig
  • God analytisk förmåga
  • Resultatorienterad
  • Drivande, självgående och initiativrik
  • Duktig på att samarbeta, inspirera och förmedla tydligt syfte och mål
  • Genomförandekraft

    Om Midsona

    Midsona är en av de ledande aktörerna i Norden inom en växande marknad för hälsa och välbefinnande. Midsona marknadsför välkända varumärken såsom Friggs, Kung Markatta, Urtekram, Gainomax, Kan Jang, Renässans och MyggA. Våra kunder finns inom dagligvaruhandel, apotek och hälsofackhandeln. Midsona är noterat på Stockholmsbörsen och omsatte 2023 ca 3,8 miljarder SEK. Midsona har ca 800 anställda och huvudkontoret, där ungefär 100 personer arbetar, ligger i Malmö.

    Ansökan

    Vi påbörjar den här rekryteringen direkt med urval, search och teamsintervjuer och kommer sedan att genomföra de sista stegen med fysiska intervjuer i augusti. Ansök gärna direkt, då vi går igenom ansökningarna allt eftersom de kommer in, men räkna med återkoppling först i augusti. Sista ansökningsdagen är 18/8.

    Midsona samarbetar i denna rekrytering med EQuality Rekrytering & Interim AB. Har du några frågor är du varmt välkommen att kontakta Jennifer Friman på jennifer.friman@equality.nu eller 0703-20 12 12.

    Om EQuality Rekrytering & Interim

    Med EQuality får du kvalitet i rekryteringen. Vi får verksamheter framgångsrika genom rätt person på rätt plats. EQuality arbetar branschöverskridande och fokuserar på exekutiva befattningar och nyckelfunktioner. Vi arbetar med executive search, rekrytering & interim samt med tester och kandidatutvärdering.

    Vi drivs av värderingarna professionellt, transparens och engagemang och har valt företagsnamnet EQuality då vi tror på:

    • EQ -Emotionell intelligens är lika viktigt som IQ
    • Equality -Mångfald och jämlikhet är en självklarhet för oss
    • Quality -Vi säkerställer kvalitet i varje rekrytering, både för kund och kandidat
      Ansök nu

      Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

      Sök jobbet
      Ansök senast
      21 december 2024 (167 dagar kvar)
      Ansök nu

      Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se