Operativ och strategisk inköpare
Sista ansökningsdag
24 november 2024 (50 dagar kvar)
Publiceringsdatum
03 oktober 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Om tjänsten
Tillsammans med vår partner söker vi nu efter en inköpare för start så snart som möjligt. Tjänsten riktar sig främst till dig som fortfarande är i början av din karriär och har hunnit få erfarenhet från tillverkningsindustrin, där du gärna vill fortsätta utvecklas inom inköp av tekniska produkter.
Kulturen i teamet präglas av täta samarbeten och en inställning om att alltid hjälpa varandra vid behov. För att ge dig bästa möjliga förutsättningar som ny i rollen kommer du genomgå en onboardingprocess där samtliga steg i kvalitet- och ledningssystemet gås igenom. Du kommer även få möjlighet att bekanta dig med andra avdelningar för att lättare förstå helheten och på så vis etablera relationer med interna intressenter. Vår kund tillämpar även fadderskap i samband med onboarding där du får en kollega som tar extra ansvar för din upplärning.
Arbetsuppgifter
I rollen som inköpare kommer du att få jobba både operativt och strategiskt. Du kommer att arbeta med orderläggning/beställning, leveransbevakning samt hantering av eventuella avvikelser. I nära samarbete med produktionen kommer du även att arbeta med att korrigera och rapportera prognoser till befintliga leverantörer. Du kommer även att jobba strategiskt och förhandla priser och villkor samt utvärdera leverantörer men framförallt bygga starka relationer. Detta innebär att du kommer att få ansvara för egna leverantörer. Nedan följer en sammanfattning av de vanligast förekommande arbetsuppgifterna:
För att lyckas i denna roll krävs det att du är uppmärksam på detaljer och därmed har en stark förmåga att vara noggrann. Du arbetar strukturerat och systematiskt genom att på egen hand planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Detta innefattar även att du tar stort självständigt ansvar när/om något inte blir som planerat. Vi ser även att du är samarbetsvillig och prestigelös i ditt arbete eftersom det är en bred roll. Vidare är det viktigt att du är kommunikativ och mån om såväl interna som externa samarbeten.
Om anställningen
Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos OIO och en ambition om att på sikt gå över till en anställning hos hos kund.
Om OIO
Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.
Tillsammans med vår partner söker vi nu efter en inköpare för start så snart som möjligt. Tjänsten riktar sig främst till dig som fortfarande är i början av din karriär och har hunnit få erfarenhet från tillverkningsindustrin, där du gärna vill fortsätta utvecklas inom inköp av tekniska produkter.
Kulturen i teamet präglas av täta samarbeten och en inställning om att alltid hjälpa varandra vid behov. För att ge dig bästa möjliga förutsättningar som ny i rollen kommer du genomgå en onboardingprocess där samtliga steg i kvalitet- och ledningssystemet gås igenom. Du kommer även få möjlighet att bekanta dig med andra avdelningar för att lättare förstå helheten och på så vis etablera relationer med interna intressenter. Vår kund tillämpar även fadderskap i samband med onboarding där du får en kollega som tar extra ansvar för din upplärning.
Arbetsuppgifter
I rollen som inköpare kommer du att få jobba både operativt och strategiskt. Du kommer att arbeta med orderläggning/beställning, leveransbevakning samt hantering av eventuella avvikelser. I nära samarbete med produktionen kommer du även att arbeta med att korrigera och rapportera prognoser till befintliga leverantörer. Du kommer även att jobba strategiskt och förhandla priser och villkor samt utvärdera leverantörer men framförallt bygga starka relationer. Detta innebär att du kommer att få ansvara för egna leverantörer. Nedan följer en sammanfattning av de vanligast förekommande arbetsuppgifterna:
- Säkerställa optimal hemtagning av material för att i sin tur säkerställa intern och extern produktion samt i förlängningen även leveranser till kund
- Ansvara för att leverantörer aktivt bekräftar de prognoser som rapporteras in
- Arbeta proaktivt för att minimera störningar i leveranser av material
- På daglig basis redovisa åtgärder som vidtagits vid materialstörning
- Arbeta för att nå målen gällande säkerhetslager, lageromsättningshastighet och leveransprecision
- Säkerställa att all grunddata finns upplagd för eget sortiment i företagets affärssystem
- Att styrparametrar (exempelvis art-klassifiering) för hemtagning uppdateras och underhålls inom det egna ansvarsområdets
- Förhandla priser och villkor mot leverantörer
- Utvärdering och kravställning kring leverantörer
- Attestera fakturor
- Hantering av projektartiklar
- Har en eftergymnasial utbildning inom relevant område
- Har tidigare erfarenhet av att arbeta i en inköpsrelaterad roll inom tillverkningsindustrin, gärna inköp av elektronik och komponenter
- Besitter goda kunskaper i MS Office
- Talar och skriver flytande svenska samt engelska
För att lyckas i denna roll krävs det att du är uppmärksam på detaljer och därmed har en stark förmåga att vara noggrann. Du arbetar strukturerat och systematiskt genom att på egen hand planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt. Detta innefattar även att du tar stort självständigt ansvar när/om något inte blir som planerat. Vi ser även att du är samarbetsvillig och prestigelös i ditt arbete eftersom det är en bred roll. Vidare är det viktigt att du är kommunikativ och mån om såväl interna som externa samarbeten.
Om anställningen
Detta är ett konsultuppdrag med anställning hos OIO och en ambition om att på sikt gå över till en anställning hos hos kund.
- Omfattning: Heltid, kontorstider med möjlighet till flex och hemarbete 1-2 dagar i veckan
- Start: Omgående med hänsyn till uppsägningstid, dock som längst två månader
- Placering: Göteborg
- Kontaktperson: Caroline Finlöf
- Lön: Fast månadslön
Om OIO
Vår passion är att hjälpa dig till rätt roll och arbetsplats. Vi är samtidigt medvetna om att du är kräsen och väljer med omsorg inför nästa karriärsteg, det skulle vi också göra. Därför arbetar vi dedikerat i rekryteringsprocessen för att lära känna dig och dina ambitioner. Vi tror nämligen att människor på rätt plats har större chans att nå sin fulla potential. Genom schyssta, okrångliga anställningsvillkor samt ett närvarande ledarskap arbetar vi därefter aktivt med ditt engagemang och din utveckling. På så vis strävar vi efter att bli en självklar karriärpartner för dig. We are as picky as you are.