Enhetschef HR med ansvar för utveckling och förhandling
Sista ansökningsdag
20 oktober 2024 (7 dagar kvar)
Publiceringsdatum
01 oktober 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Kontaktperson
Malin Hellner
Telefon
HR-avdelningen på Förvaltningen för funktionsstöd består av fem enheter med över 80 medarbetare. Vi söker en ny enhetschef till HR Kompetensförsörjning, som stödjer HR-avdelningen och förvaltningens cirka 230 chefer inom lön, arbetsrätt, arbetsmiljö och rehabilitering.
Rollen
Du kommer att leda analys- och uppföljningsarbetet inom enhetens processer samt representera förhandlingsfrågor inom förvaltningen. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningens chefer, chefskollegor, externa kontakter och stadsledningskontoret, som centralt ansvarar för arbetsgivarpolitiken i Göteborgs stad. Som förhandlingsansvarig leder och samordnar du strategiska arbetsgivarpolitiska frågor, inklusive lönebildning, arbetsrätt, arbetsmiljö, facklig samverkan och kompetensförsörjning. Du spelar en nyckelroll i att skapa ett förtroendefullt samarbetsklimat med chefer och fackliga företrädare. I denna roll rapporterar du till avdelningschef HR samt är deltagande i ledningsgrupp HR. Du kommer ha ett personal-, arbetsmiljö-, ekonomi- och verksamhetsansvar för enheten och dess medarbetare.
Enhetens uppdrag och struktur
Enheten är under förändring och kommer att bestå av 10-13 medarbetare med roller som HR-specialister och processledare. Enhetens huvudsakliga uppdrag inkluderar:
Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk examen inom personal och arbetsliv eller en motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha omfattande erfarenhet och flera års ledarerfarenhet inom HR-området. Vidare krävs erfarenhet av utvecklings- eller projektarbete inom HR, med särskilt fokus på lönebildning, arbetsrätt, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och politiskt styrda organisationer är också nödvändig.
De ledarkriterier som är särskilt viktiga för denna roll inkluderar helhetssyn, mål- och resultatinriktning, analytisk förmåga och förändringsorientering. Det är också viktigt att du är bekväm i både informella och formella sociala sammanhang, står fast vid fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Om verksamheten
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Du kommer att ha din huvudsakliga arbetsplats på vårt huvudkontor vid Selma Lagerlöfs Torg samt utgå från vårt kontor vid Svenska Mässan.
Din ansökan
I denna rekryteringsprocess samarbetar Göteborgs Stad med Jurek Recruitment & Consulting. Vid frågor om tjänsten, kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Maria Holmberg, maria.holmberg@jurek.se och Malin Hellner, malin.hellner@jurek.se. Skicka in din ansökan genom länken i annonsen. Sista ansökningsdagen är 20 oktober 2024.
Med hänsyn till GDPR tar vi ej emot ansökningar via epost. Varmt välkommen med din ansökan!
Rollen
Du kommer att leda analys- och uppföljningsarbetet inom enhetens processer samt representera förhandlingsfrågor inom förvaltningen. Arbetet sker i nära samarbete med förvaltningens chefer, chefskollegor, externa kontakter och stadsledningskontoret, som centralt ansvarar för arbetsgivarpolitiken i Göteborgs stad. Som förhandlingsansvarig leder och samordnar du strategiska arbetsgivarpolitiska frågor, inklusive lönebildning, arbetsrätt, arbetsmiljö, facklig samverkan och kompetensförsörjning. Du spelar en nyckelroll i att skapa ett förtroendefullt samarbetsklimat med chefer och fackliga företrädare. I denna roll rapporterar du till avdelningschef HR samt är deltagande i ledningsgrupp HR. Du kommer ha ett personal-, arbetsmiljö-, ekonomi- och verksamhetsansvar för enheten och dess medarbetare.
Enhetens uppdrag och struktur
Enheten är under förändring och kommer att bestå av 10-13 medarbetare med roller som HR-specialister och processledare. Enhetens huvudsakliga uppdrag inkluderar:
- Genomföra utredningar och ta fram underlag och analyser för beslut kopplade till kommunstyrelsen, nämnd och förvaltning.
- Planera och upprätta årsplaneringar för enhetens processer.
- Föreslå riktlinjer för förvaltningen baserat på verksamhetens behov.
- Driva analys- och utvecklingsarbete samt måluppföljning inom respektive process.
Kvalifikationer
Vi söker dig med en akademisk examen inom personal och arbetsliv eller en motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du bör ha omfattande erfarenhet och flera års ledarerfarenhet inom HR-området. Vidare krävs erfarenhet av utvecklings- eller projektarbete inom HR, med särskilt fokus på lönebildning, arbetsrätt, arbetsmiljö och kompetensförsörjning. Erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning och politiskt styrda organisationer är också nödvändig.
De ledarkriterier som är särskilt viktiga för denna roll inkluderar helhetssyn, mål- och resultatinriktning, analytisk förmåga och förändringsorientering. Det är också viktigt att du är bekväm i både informella och formella sociala sammanhang, står fast vid fattade beslut och kan förmedla obekväma budskap när det behövs.
Om verksamheten
Vi är alla olika. Vi är alla också lika och har samma rätt till ett tryggt hem, en meningsfull sysselsättning och att känna oss värdefulla. Då utvecklas vi och kan delta i samhället. Förvaltningen för funktionsstöd bedömer behov och ger stöd till de som har rätt till det. Personer med funktionsnedsättning ska kunna leva ett gott och självständigt liv. Ett liv som alla andra.
Med 6 000 medarbetare är vi Sveriges största funktionsstödsförvaltning. Vi fattar beslut om och arbetar inom boende med särskild service, daglig verksamhet, sysselsättning, boendestöd, personlig assistans, olika former av avlastning, stöd och ledsagning. Vi arbetar aktivt med att utveckla och sprida kunskap inom Göteborgs Stad och till andra. På så sätt blir vi alla bättre på att förstå behov och ge rätt stöd. Tillsammans ser vi till att fler kan leva ett gott och självständigt liv som alla andra. Välkommen att bli en av oss! Du är Göteborg.
Du kommer att ha din huvudsakliga arbetsplats på vårt huvudkontor vid Selma Lagerlöfs Torg samt utgå från vårt kontor vid Svenska Mässan.
Din ansökan
I denna rekryteringsprocess samarbetar Göteborgs Stad med Jurek Recruitment & Consulting. Vid frågor om tjänsten, kontakta ansvariga rekryteringskonsulter Maria Holmberg, maria.holmberg@jurek.se och Malin Hellner, malin.hellner@jurek.se. Skicka in din ansökan genom länken i annonsen. Sista ansökningsdagen är 20 oktober 2024.
Med hänsyn till GDPR tar vi ej emot ansökningar via epost. Varmt välkommen med din ansökan!