Hoppa till innehåll

Redovisningsansvarig Chalmers Industriteknik

Publiceringsdatum
03 maj 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Jobbify är en jobbplattform för vassa kandidater. För kunds räkning har vi publicerat denna annons, vill du komma i kontakt med den slutgiltiga arbetsgivaren kan du klicka dig vidare till annonsen: Här är möjligheten för dig som är erfaren inom redovisning och motiveras av en innovativ miljö. Hos oss får du en nyckelroll med stort eget ansvar och blir en del av en öppen och välkomnande atmosfär. Chalmers Industriteknik är en forsknings- och utvecklingsorganisation med fokus på innovation för att skapa ett hållbart samhälle. Vi är ett passionerat team av innovatörer, forskare och projektledare som drivs av att göra skillnad för framtiden. Genom att stärka svensk innovationsförmåga och tillgängliggöra forskning arbetar vi för att forma en bättre och mer hållbar värld. Vi gör morgondagen redo för framtiden. Chalmers Industriteknik omsätter idag ca 140 msek och verksamheten består av moderbolaget Stiftelsen Chalmers Industriteknik, med ca 75 anställda, och dotterbolaget CIT Renergy, med ca 35 anställda. Vi arbetar i olika innovations- och utvecklingsprojekt, både inom den offentliga och privata sektorn, där en stor del av projekten är offentligt finansierade. Vår verksamhet fortsätter att växa och utvecklas och där spelar denna roll och vår ekonomifunktion en viktig del. Om rollen Vi söker en engagerad och strukturerad person som kommer att ha det övergripande ansvaret för koncernens redovisning och rapportering. I rollen kommer du att ha många kontaktytor och du stöttar projektledare med finansiell uppföljning och rapportering av projekt till våra finansiärer. Dessutom kommer du att spela en viktig roll i att fortsätta utveckla ekonomifunktionen genom att driva förbättringsprojekt och utveckla våra processer. Du kommer att vara en del av vårt ekonomiteam om 4 personer och rapportera direkt till CFO. Tjänsten är en ersättningsrekrytering då vår nuvarande redovisningsansvarig går i pension. Rollens huvudsakliga arbetsuppgifter inkluderar:
  • Årsbokslut och årsredovisningar enligt K3
  • Löpande redovisning, månads- och årsbokslutsrapportering
  • Koncernredovisning
  • Projektredovisning och vinstavräkning
  • Moms, skatt och inkomstdeklarationer
  • Support och samarbete med verksamheten i redovisning- och projektfrågor
  • Delaktig och drivande att upprätta och effektivisera gemensamma rutiner och processer
  • Övervaka nyheter inom området och säkerställa efterlevnad av lagar och regler.
Om dig Vi söker dig som har en akademisk examen i ekonomi/redovisning och minst 7 års relevant arbetslivserfarenhet av liknande roll, inklusive erfarenhet av projektredovisning. Du har gedigen erfarenhet av att ha arbetat självständigt och bolagsövergripande med redovisning och bokslut, samt god kunskap om regelverk. Det är starkt meriterande om du har jobbat med ekonomifrågor för en konsultverksamhet och/eller erfarenhet av offentligt finansierade projekt. Har du även erfarenhet av lönehantering är det meriterande. Du förväntas ha mycket god systemvana (MS Office och affärssystem) samt erfarenhet av processeffektivisering genom bl.a. digitalisering. Vi arbetar idag i Xledger affärssystem. För rollen krävs även att du kan kommunicera på både svenska och engelska, i tal och skrift, på en mycket god nivå. Personliga egenskaper Som person är du målinriktad, ansvarsfull och lösningsorienterad. Du är van att hålla en hög kvalitet på redovisningen och har förmågan att se komplexa samband mellan redovisning och system. Likaså gillar du att sätta dig in i nya frågeställningar och nya regelverk. Du är en flexibel person som är bra på att prioritera och hantera flera uppgifter samtidigt för att nå goda resultat. Du har en prestigelös inställning och en doer-mentalitet som bidrar till teamet och organisationen. Kommunikation är viktigt för dig och du förstår värdet av samarbete. Vi ser det som självklart att du är noggrann, analytisk och gillar struktur och ordning. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du erbjuds På Chalmers Industriteknik erbjuder vi en dynamisk och innovativ miljö och en roll i en spännande och växande verksamhet med fokus på problemlösningar, där du är med och påverkar morgondagen. Vi tar tillvara på din kompetens men också din vilja att utvecklas. Tjänsten är på heltid med start enligt överenskommelse. Rollen är placerad på Chalmers Industritekniks kontor i Johanneberg, Göteborg. Sista ansökningsdatum: 19 maj 2024 Intervjuer kan ske löpande och tjänsten kan komma att tillsättas före sista ansökningsdatum. Personligt brev går även bra att ladda upp som bilaga, skriv då en kommentar om det i textrutan "Personligt brev". Vid frågor om tjänsten eller Chalmers Industriteknik, kontakta: Katarina Hagby, CFO – 0733-035093 katarina.hagby@chalmersindustriteknik.se
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
02 juni 2024 (15 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se