Hoppa till innehåll

Handläggare alkohol- och tobak

Publiceringsdatum
29 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Miljö- och klimatnämndens uppdrag är att vara drivande i stadens miljöarbete samt i skyddet av människors hälsa och miljön. I praktiken betyder det att miljöförvaltningen driver och samordnar stadens arbete inom den ekologiska dimensionen av hållbar utveckling och därunder stödjer och driver på arbetet med att genomföra stadens miljö- och klimatprogram och nyttjandet av stadens miljöledningssystem. Dessutom har vi i vår myndighetsroll ansvar för tillsyn, prövning och kontroll enligt bland annat miljöbalken, samt livsmedels-, alkohol- och tobakslagarna. Detta också med syfte att skydda människors hälsa och miljön. Mer information om miljöförvaltningen och Göteborgs stad hittar du på www.goteborg.se. ARBETSUPPGIFTER Tillståndsenhetens uppdrag är att utföra myndighetsutövning enligt alkohol- och tobakslagstiftningen. Uppdraget innebär att vi handlägger tillståndsansökningar och hanterar anmälningsärenden. Vi utövar tillsyn och beslutar om sanktioner om en verksamhet inte följer lagstiftningen. I dagsläget är vi 23 medarbetare på enheten. Som handläggare på tillståndsenheten kommer dina huvudsakliga arbetsuppgifter bestå av att handlägga och utreda ärenden rörande tillstånd för alkoholservering och tobaksförsäljning samt planera och genomföra tillsyn enligt alkohollagen och lagen om tobak och liknande produkter. En stor del av utredningen i våra prövnings- och tillsynsärenden rör ekonomisk granskning. Vi utvecklar löpande vårt arbetssätt för att den prövning och tillsyn vi bedriver ska vara ändamålsenlig och enkel att förstå. Arbetstiden är företrädesvis dagtid, men helg-kvälls- och nattjänstgöring förekommer i samband med tillsyn. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har högskole-, eller universitetsutbildning inom juridik eller ekonomi. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av att arbeta med handläggning av serverings- eller, tobakstillstånd. Du behöver ha körkort då resor i tjänsten förekommer. Som handläggare ska du på ett effektivt sätt identifiera och analysera kärnan i en ansökan eller utredning. Du har förmåga att se samband och kan dra logiska slutsatser utifrån begränsad och/eller komplex information. Du har förmåga att delge information och idéer, såväl muntligt som skriftligt Du anpassar din kommunikation efter mottagare, målgrupp och situation. Du har förmåga att arbeta tillsammans med andra för att utföra uppgifter och nå mål. Genom att vara intresserad och skapa förståelse för andra verkar du för ett respektfullt arbetsklimat. Du förstår det gemensamma uppdraget, agerar utifrån det och bidrar till helheten. Du har intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra. Du är balanserad, positiv och observant i ditt kundbemötande. Du upprättar tydliga mål och planerar aktiviteter i god tid. Du använder tiden effektivt och arbetar systematiskt, organiserat och metodiskt. Du ser till att arbetet slutförs. Miljöförvaltningen finns i nyrenoverade lokaler i ett anrikt hus på Karl Johansgatan i Majorna och vi kan erbjuda dig en arbetsplats i utveckling och med framåtanda. Vi har engagerade medarbetare med breda, djupa och varierade kompetenser. Vi erbjuder medarbetarförmåner såsom flexibel arbetstid, semesterväxling, friskvårdsbidrag och cykelförmåner. ÖVRIGT Vi vill att miljöförvaltningen ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald bidrar till att utveckla vår verksamhet. Då vi inför denna rekrytering redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda undanber vi oss att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
18 augusti 2024 (14 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se