Controller
Sista ansökningsdag
08 oktober 2024 (5 dagar kvar)
Publiceringsdatum
19 september 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Kopparstaden är på en utvecklande resa med affärsplanen för 2022 – 2026 som grund och våra controllers är en viktig del i att stötta verksamheten så att vi når vårt mål. Som del av vårt allmännyttiga bostadsbolag har du chans att tillsammans med oss göra skillnad för Falun.
Ansvarsområden
I rollen som controller kommer du aktivt driva, delta och vara ett stöd till verksamheten i uppföljnings- och prognosarbete. Du är ett bollplank till verksamhetscheferna i deras varierande beslutssituationer. Arbetet är både självständigt och på uppdrag, med uppföljning och analyser samt återkommande rutiner.
Du blir en del av Ekonomiavdelningen med sex medarbetare och våra controllers deltar i utredningar och verksamhetsutvecklingsprojekt samt utbildar i våra uppföljnings- och planeringsverktyg. Du kommer vara en viktig del i process- och kvalitetsarbete där Kopparstaden inom de närmsta åren kommer ta kliv framåt inom områden som digitalisering och informationshantering.
Arbetsuppgifter
Fastighetsekonom/civilekonom eller annan liknande avslutad högskoleutbildning alternativt likvärdig validerad utländsk utbildning
Minst 3 års erfarenhet av arbete som controller, gärna inom fastighetsbranschen
Goda kunskaper i Excel och övriga Office-program
Meriterande erfarenheter:
God kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift samt kunskap att på ett pedagogiskt sätt förmedla ekonomi till chefer, medarbetare och samarbetspartners. Du ser värdet i samspelet mellan verksamhet och ekonomi.
För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara utvecklingsorienterad, initiativtagande och du driver processer framåt och får saker att hända.
Du har ett analytiskt perspektiv på frågor, tänker strategiskt och har lätt att anpassa dig till förändrade omständigheter ochser möjligheter och lösningar i stället för problem.
Dina kollegor upplever dig som en trygg och professionell kollega som ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som den ekonom du är planerar, strukturerar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt.
Bra att veta
Tjänsten är tillsvidareanställning och på heltid
Placering på Kopparstadens huvudkontor i Falun med möjlighet till distansarbete del av tiden efter överenskommelse.
Kontakter
Rekryterande chef Linda Almqvist 023-458 09
Vi har valt rekryteringsförfarande och vill därför inte bli kontaktade av säljbolag eller rekryteringsföretag.
Sista ansökningsdag är den 8 oktober, urval sker löpande.
Ansvarsområden
I rollen som controller kommer du aktivt driva, delta och vara ett stöd till verksamheten i uppföljnings- och prognosarbete. Du är ett bollplank till verksamhetscheferna i deras varierande beslutssituationer. Arbetet är både självständigt och på uppdrag, med uppföljning och analyser samt återkommande rutiner.
Du blir en del av Ekonomiavdelningen med sex medarbetare och våra controllers deltar i utredningar och verksamhetsutvecklingsprojekt samt utbildar i våra uppföljnings- och planeringsverktyg. Du kommer vara en viktig del i process- och kvalitetsarbete där Kopparstaden inom de närmsta åren kommer ta kliv framåt inom områden som digitalisering och informationshantering.
Arbetsuppgifter
- Analys av verksamhetsresultat, nyckeltal samt utveckling av verksamheternas processer
- Uppföljnings- och prognosarbete i nära samarbete med chefer från verksamheten
- Samordning av rapportering av uppföljnings- och prognosarbete omfattande ekonomiska rapporter, analysunderlag, texter med mera
- Verka för att höja allas vår interna kompetens i ekonomiska frågor bland annat genom att medverka vid, och hålla i, interna ekonomiutbildningar och informationsmöten
- Ta fram rapporter, arbeta med analysverktyg och utveckla nyckeltal för uppföljning av verksamheten
- Systemansvar för Mercur, vårt beslutsstödsystem
Fastighetsekonom/civilekonom eller annan liknande avslutad högskoleutbildning alternativt likvärdig validerad utländsk utbildning
Minst 3 års erfarenhet av arbete som controller, gärna inom fastighetsbranschen
Goda kunskaper i Excel och övriga Office-program
Meriterande erfarenheter:
- verksamhetsutvecklingsarbete
- projektledarerfarenhet från utvecklingsarbete inom verksamhetskontroll och/eller systemutveckling
- systemansvar för beslutsstödsystem eller annat IT-system
God kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift samt kunskap att på ett pedagogiskt sätt förmedla ekonomi till chefer, medarbetare och samarbetspartners. Du ser värdet i samspelet mellan verksamhet och ekonomi.
För att trivas och lyckas i rollen behöver du vara utvecklingsorienterad, initiativtagande och du driver processer framåt och får saker att hända.
Du har ett analytiskt perspektiv på frågor, tänker strategiskt och har lätt att anpassa dig till förändrade omständigheter ochser möjligheter och lösningar i stället för problem.
Dina kollegor upplever dig som en trygg och professionell kollega som ser till verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som den ekonom du är planerar, strukturerar och prioriterar du arbetet på ett effektivt sätt.
Bra att veta
Tjänsten är tillsvidareanställning och på heltid
Placering på Kopparstadens huvudkontor i Falun med möjlighet till distansarbete del av tiden efter överenskommelse.
Kontakter
Rekryterande chef Linda Almqvist 023-458 09
Vi har valt rekryteringsförfarande och vill därför inte bli kontaktade av säljbolag eller rekryteringsföretag.
Sista ansökningsdag är den 8 oktober, urval sker löpande.