Hoppa till innehåll
Krokoms kommun logotyp

Förvaltningschef/skolchef för barn och utb

Sista ansökningsdag
Idag (0 dagar kvar)
Publiceringsdatum
16 oktober 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Krokoms kommun söker en förvaltningschef/skolchef som i samverkan och dialog vill leda och utveckla ett arbete framåt i Krokoms kommuns barn- och utbildningsförvaltning.

Uppdraget innefattar dubbla roller, dels att vara förvaltningschef för kommunens största förvaltning, dels att inneha skolchefsrollen som är den specifika funktion som ska finnas hos huvudmannen.

Barn- och utbildningsförvaltningen har cirka 800 medarbetare. Förvaltningens verksamhet sträcker sig över hela kommunen och innefattar förskola, grundskola F-9, anpassad grundskola, fritidshem, kost- och lokalvård, modersmålsundervisning samt biblioteksverksamhet.

I din roll som förvaltningschef är du direkt underställd kommundirektören och du ingår i kommunens ledningsgrupp. Du leder Barn- och utbildningsförvaltningen och har verksamhets-, resultat-, personal- och arbetsmiljöansvar. Verksamhetschefer samt andra chefer och medarbetare i förvaltningens stab är dina närmaste medarbetare.

I din roll som skolchef biträder du huvudmannen med att se till att verksamheten följer de föreskrifter som gäller för utbildningen. Du ansvarar för att leda och utveckla förskolans och skolans verksamhet i enligt med nationella och lokala mål, styrdokument, lagar och avtal. Rollen innebär ett övergripande ansvar för förskolans och skolans pedagogiska utveckling, det systematiska kvalitetsarbetet, arbetsmiljöfrågor, kvalitetssäkring och samverkan, både internt i organisationen och med externa parter som till exempel övriga kommuner i länet samt Region Jämtland Härjedalen.

Barn- och utbildningsförvaltningen styrs politiskt av barn- och utbildningsnämnden, där du har ett nära samarbete med nämndens ordförande och ingår i nämndens presidium.

Grunden kring kommunens ledarsyn är ”Det goda ledarskapet” som är en beskrivning av vad som förväntas av kommunens chefer, där vi tydliggör att våra chefer ska vara medborgar- utvecklings- och relationsorienterade.

Din kompetens
Följande grundläggande krav finns för tjänsten:
* Du har mångårig chefs- och ledarerfarenhet som innefattar verksamhets-, budget- och personalansvar
* Du har breda kunskaper om och erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor och politiskt styrda organisationer
* Du har körkort för bil
* Du har god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.

Följande delar är meriterande för tjänsten:
* Du har en god erfarenhet av att vara chef för andra chefer
* Du har en akademisk utbildning eller annan utbildning som bedöms relevant och likvärdig
* Du har erfarenhet av nära samarbete med politisk ledning, föredragande i nämnder eller liknande
* Du har erfarenhet av att leda strategiskt inriktat arbete inom utbildningsområdet/förvaltningsområdet.

Följande personliga egenskaper behövs för tjänsten, där vi ser att du:
* är kommunikativ -- vi söker dig som har en stor kommunikativ förmåga, där du leder verksamheten i dialog och samverkan.
* har god samarbetsförmåga -- du besitter ett relationellt ledarskap, där du tillsammans med chefer, medarbetare och politiker, leder organisationen framåt.
* är trygg -- som person har du förmåga att skapa trygghet i kontinuerliga förändringar och du verkar uthålligt för ett sammanhang som byggs på tillit, pålitlighet och förtroende.

Övrig information
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Tillträde enligt överenskommelse, önskvärt så snart det är möjligt.

Sista ansökningsdag: 2024-11-06

Vi efterfrågar ett närvarande ledarskap, fysiskt på plats hos oss i kommunhuset i Krokom, där arbetsplatsen är belägen. Möjligheter till viss fördelning av tid för distansarbete kan finnas.

Tjänsten kan komma att säkerhetsprövas. Giltigt utdrag ur polisens belastningsregister visas upp före anställning.

Rekryteringsprocessen
Krokoms kommun samarbetar med Adecco kring denna rekrytering och du ansöker direkt till dem, där du bifogar CV och personligt brev.

Adecco ansvarar för stora delar av rekryteringen och tar via inledande intervjuer fram kandidater till arbetsgivaren. Ytterligare intervjuer lokalt med Krokoms kommun tillkommer, de är planerade till fredag 22/11 på plats i Krokom. Där möter kandidaten både arbetsgivarrepresentanter samt de fackliga representanterna i två olika intervjuer.
Adecco sköter därefter referenstagning och det kan tillkomma personlighetstester för de kandidater som finns med på slutet.
Beslut av rekryterande chef kring rekryteringens utfall kommer troligtvis i december och efter facklig samverkan slutförs processen, så tillträdet sker så snart som möjligt 2025.
Har du frågor kring rekryteringsprocessen kontaktar du Adecco och rekryteringsspecialist Cecilia Colleen Gabrielsson.

Hälsning från din blivande chef
I Krokom finner du en härlig arbetsplats där vi tillsammans möter utmaningarna. Vi har fördelen av att vara en liten och snabbfotad kommun med närhet till såväl medborgare som politiker. Trots detta har vi en tillräcklig storlek för att kunna utvecklas och satsa framåt.
För mig är det viktigt att du skall trivas, känna dig välkommen och stimuleras. Tillsammans tar vi Krokom mot en ännu ljusare framtid.
//Tomas Jonsson, kommundirektör

Kontaktpersoner för tjänsten
Tomas Jonsson, kommundirektör Krokoms kommun
tomas.jonsson@krokom.se

Cecilia Colleen Gabrielsson, senior rekryteringskonsult
Adecco Sweden
cecilia.gabrielsson@adecco.se
073-684 79 27

Britt-Marie Frisell, HR-konsult Krokoms kommun
britt-marie.frisell@krokom.se

Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00


Välkommen med din ansökan!

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokoms kommuns gränser sträcker sig från Storsjöns stränder i söder, till de vidsträckta och vilda fjällen i norr och i öster tar det norrländska inlandets stora skogar vid. Här bor dryga 15 700 invånare, mitt i Jämtlands län, med närhet till goda kommunikationer till övriga Sverige. Här finns fantastiska möjligheter till ett rikt kultur- och friluftsliv. Hit flyttar människor och här vill man stanna, för här får själva livet ta plats.
Kommunen ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket gör att vi arbetar för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.

Krokoms kommun logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
Idag
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Adecco Rekrytering är Sveriges ledande rekryteringspartner specialiserade på rekrytering av chefer, specialister och generalister inom privat och offentlig sektor. Med 30 års erfarenhet och närvaro på 30-tal orter över hela landet, är vårt viktigaste åtagande att hitta rätt person till rätt jobb, i rätt tid. Vårt mål är att leverera en högkvalitativ rekryteringsresa till våra kunder och kandidater. Vi gör det genom att omvandla komplicerade affärskritiska rekryteringsutmaningar till enkla framtidssäkrade kompetenslösningar. Vi sätter stort värde på att skapa och behålla en nära relation till våra kunder och kandidater - välkommen att ta kontakt med oss!