Hoppa till innehåll

Postdoktor inom kvantmateriens teori

Sista ansökningsdag
17 oktober 2024 (19 dagar kvar)
Publiceringsdatum
26 september 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Institutionen för fysik och astronomi är en av Uppsala universitets största institutioner med runt 400 anställda, varav cirka 125 är doktorander. Institutionen bedriver världsledande forskning och utbildning inom både teoretiska och experimentella fysikämnen och har ett utbrett samarbete med omvärlden. Forskningsverksamheten är organiserad i 14 forskningsprogram som spänner allt från det oerhört lilla till det extremt stora i, till exempel, energiforskning, nya material och universum. Detta hela spektrum av forskningsaktiviteter är också reflekterat i institutionens kurser och utbildningsprogram. Varje år läser ungefär 2 500 studenter kurser på grund och avancerad nivå vid institutionen. För mer information, http://www.physics.uu.se. Tjänsten är förlagd inom forskningsprogrammet för kvantmateriens teori, vilken erbjuder en världsledande miljö för forskning som sträcker sig från starkt korrelerad, supraledande, och topologiska materia till kvantinformation. Projektet tillhör en forskargrupp som leds av Professor Annica Black-Schaffer och som för närvarande består av tolv doktorander och postdoktorer. Mer information finns på gruppens hemsida: http://materials-theory.physics.uu.se/blackschaffer. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet. Arbetsuppgifter   Vi söker en ambitiös och motiverad postdoktor inom kvantmateriens teori för ett projekt som rör effekterna av kvantmetrik för materiaegenskaper och olika ordnade faser, speciellt supraledning. Projektet fokuserar på material med inhomogeniteter i reella rummet, såsom orenheter, icke-periodiska gitter och moirémönster. Arbetet involverar både numeriska beräkningar och analytiskt arbete. Postdoktorn förväntas att arbeta självständigt, både enskilt och i samarbete med andra gruppmedlemmar och externa samarbetspartners. Kvalifikationskrav Doktorsexamen i fysik eller en utländsk examen som bedöms motsvara doktorsexamen i fysik. Examen ska vara uppfylld senast vid tidpunkten då anställningsbeslutet fattas. Främst bör den komma ifråga som har avlagt examen för högst tre år sedan. Vidberäkning av ramtiden om tre år är utgångspunkten sista ansökningsdag. Om det finns särskilda skäl kan sådan examen ha avlagts tidigare. Med särskilda skäl avses ledighet på grund av sjukdom, föräldraledighet, förtroendeuppdrag inom fackliga organisationer, etc. Sökanden ska ha goda kunskaper i topologiska faser, inklusive kvantgeometriska beskrivningar av materia.  Mycket goda kunskaper i engelska, i tal såväl i skrift, är ett krav. Önskvärt/meriterande i övrigt Vi söker en person som är ansvarstagande, motiverad, har demonstrerat självständighet i forskning och som samtidigt fungerar väl i en forskargrupp. Vikt kommer därvid att läggas vid personliga egenskaper, såsom självständighet, motivation, samt god organisations- och samarbetsförmåga. Vikt kommer också läggas vid förmåga att publicera vetenskapliga artiklar i högkvalitativa journaler och att ge presentationer på vetenskapliga möten. Programmeringsvana är också fördelaktigt. Om anställningen  Anställningen är tidsbegränsad i två år, med möjlighet till ett års förlängning, enligt centralt kollektivavtal. Omfattningen är heltid. Tillträde 2025-02-01 eller enligt överenskommelse. Placeringsort: Uppsala Upplysningar om anställningen lämnas av: Professor Annica Black-Schaffer, e-post: annica.black-schaffer@physics.uu.se, tel. 076-7950649. Välkommen med din ansökan senast den 17 oktober 2024, UFV-PA 2024/3152. Uppsala universitet är ett brett forskningsuniversitet med stark internationell ställning. Det yttersta målet är att bedriva utbildning och forskning av högsta kvalitet och relevans för att göra skillnad i samhället. Vår viktigaste tillgång är alla 7 600 anställda och 53 000 studenter som med nyfikenhet och engagemang gör Uppsala universitet till en av landets mest spännande arbetsplatser. Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba inom Uppsala universitet https://uu.se/om-uu/jobba-hos-oss/ Anställningen kan komma att säkerhetsprövas. Vid säkerhetsprövning är en förutsättning för anställning att sökande blir godkänd. Vi undanber oss erbjudanden om rekryterings- och annonseringshjälp. Ansökan tas emot i Uppsala universitets rekryteringssystem.

Sök jobbet