Elnätschef till Upplands Energi
Sista ansökningsdag
19 januari 2025 (46 dagar kvar)
Publiceringsdatum
25 oktober 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Upplands Energi grundades 1918 och erbjuder elförsäljning samt energiprodukter till privatpersoner och företag i hela Uppland. Företagets elnät omfattar halva Uppsala samt delar av Heby- och Östhammars kommun. Upplands Energi lever och verkar i din närhet samt brinner för det lokala - vi stöttar föreningar och organisationer med ett lokalt uppländskt samhällsengagemang. Upplands Energi är det elbolag i Uppland som med bred marginal har de nöjdaste kunderna.
Om tjänsten
Vi söker dig som är en driven och resultatinriktad Elnätschef.
Du som Elnätschef är den drivande kraften bakom den operativa och strategiska utvecklingen av Upplands Energis elnät. Du har det övergripande ansvaret för elnät, vilket omfattar affärsområdets medarbetare, nätplanering, drift, underhåll samt investeringar på distributionsnätet. Du ansvarar även för att elnätet uppfyller lagar och föreskriftskrav.
I tjänsten innefattas att driva effektiviserings- och förändringsarbete samt delta i utvecklingen av framtidens elnät i nära samarbete med interna såväl som externa intressenter. Du har myndighetskontakter och hanterar prissättnings- & nätregleringsfrågor. Du har även ansvaret för affärsområdets resultat, vilket innefattar ekonomisk uppföljning, rapportering samt att säkerställa att åtgärder vidtas utefter dess resultat. Du rapporterar direkt till VD.
Kvalifikationer
Vi ser att du har relevant ingenjörsexamen på universitetsnivå eller motsvarande kunskaper. Vi ser gärna att du har branscherfarenhet, extra meriterande om du har auktorisation (A) för elinstallationsarbeten. Du har goda kunskaper i svenska och har en utvecklad förmåga att uttrycka dig väl både i tal och skrift.
Vi ser att du har erfarenhet av flera års ledarskapsuppdrag samt är van att leda och förädla en verksamhet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet då det är en viktig egenskap för att lyckas i denna roll.
Vi erbjuder
Som person är du driven, tar egna initiativ, analyserar samt vidtar åtgärder för att förädla och utveckla i enlighet med omvärldens förändring samt med företagets strategier och övergripande mål. Du har i tidigare befattningar levererat med ett gott resultat.
Du kommer att leda avdelningen mot ett affärsmässigt tänk och med ett högt självledarskap på samtliga nivåer, vilket gör att för att lyckas med uppdraget behöver du vara en modig ledare som vågar och kan ta beslut. Som ledare gillar du att föra dialog med dina medarbetare och inser vikten av att såväl lyssna som att ge riktning.
Det är viktigt att du trivs i en miljö som präglas av framåtanda och har förmåga att tänka nytt och ständigt utmana dig själv och dina kollegor för att komma framåt. Vi tror att du är en person med positiv syn på omvärlden som uppskattar både långsiktighet som snabba förändringar. Vi ser att du har ett väl utvecklat affärsmannaskap. För oss är det viktigt att våra kunder får bästa möjliga service samt att våra medarbetare trivs och har förutsättningar att utveckla både sig själv som verksamheten. Du kommer ha stor möjlighet att utvecklas i din yrkesroll, men det ställer också höga krav på att du är villig att satsa.
Tillträde och ansökan
Tjänsten är en heltidstjänst och tillsätts omgående efter överenskommelse. Intervjuer kan ske löpande.
Sista dag för ansökan: 2025-01-19
Rekryteringsprocess
Vi undanber oss ansökningar via e-post. Samtliga ansökningar skickas via angivet ansökningsformulär.
Inför rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till publiceringskanaler och undanbeder oss därför vänligt, men bestämt, kontakt från rekryteringsföretag och mediesäljare.
Upplysningar om tjänsten
Frågor om tjänsten besvaras av vår VD Joacim Eronen samt av fackliga representanter, samtliga nås på telefon 018-67 84 00.
Om tjänsten
Vi söker dig som är en driven och resultatinriktad Elnätschef.
Du som Elnätschef är den drivande kraften bakom den operativa och strategiska utvecklingen av Upplands Energis elnät. Du har det övergripande ansvaret för elnät, vilket omfattar affärsområdets medarbetare, nätplanering, drift, underhåll samt investeringar på distributionsnätet. Du ansvarar även för att elnätet uppfyller lagar och föreskriftskrav.
I tjänsten innefattas att driva effektiviserings- och förändringsarbete samt delta i utvecklingen av framtidens elnät i nära samarbete med interna såväl som externa intressenter. Du har myndighetskontakter och hanterar prissättnings- & nätregleringsfrågor. Du har även ansvaret för affärsområdets resultat, vilket innefattar ekonomisk uppföljning, rapportering samt att säkerställa att åtgärder vidtas utefter dess resultat. Du rapporterar direkt till VD.
Kvalifikationer
Vi ser att du har relevant ingenjörsexamen på universitetsnivå eller motsvarande kunskaper. Vi ser gärna att du har branscherfarenhet, extra meriterande om du har auktorisation (A) för elinstallationsarbeten. Du har goda kunskaper i svenska och har en utvecklad förmåga att uttrycka dig väl både i tal och skrift.
Vi ser att du har erfarenhet av flera års ledarskapsuppdrag samt är van att leda och förädla en verksamhet.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet då det är en viktig egenskap för att lyckas i denna roll.
Vi erbjuder
- En roll i en koncern som grundades 1918 där vi drar nytta av vår historik samtidigt som vi skapar möjligheter för framtiden med vår starka framåtanda och vårt varumärke.
- Vi agerar med stort samhällsfokus samt mot framtidens fossilfria samhälle. Vi värnar om vår miljö och våra barns framtid genom energilösningar som bygger på ett hållbart samhälle.
- Ett lokalt och aktivt energiföretag med stort samhällsengagemang.
- Ett företag som är stolta över att ha de nöjdaste kunderna på vår marknad.
- Ett företag med nära samarbeten och korta beslutsvägar.
- Engagerande arbetskamrater som arbetar tillsammans i team mot gemensamma mål.
- Vi lägger stor vikt vid din utveckling. Vi vill såklart att du blir så bra som bara du kan och vi vill hjälpa dig att nå dit.
Som person är du driven, tar egna initiativ, analyserar samt vidtar åtgärder för att förädla och utveckla i enlighet med omvärldens förändring samt med företagets strategier och övergripande mål. Du har i tidigare befattningar levererat med ett gott resultat.
Du kommer att leda avdelningen mot ett affärsmässigt tänk och med ett högt självledarskap på samtliga nivåer, vilket gör att för att lyckas med uppdraget behöver du vara en modig ledare som vågar och kan ta beslut. Som ledare gillar du att föra dialog med dina medarbetare och inser vikten av att såväl lyssna som att ge riktning.
Det är viktigt att du trivs i en miljö som präglas av framåtanda och har förmåga att tänka nytt och ständigt utmana dig själv och dina kollegor för att komma framåt. Vi tror att du är en person med positiv syn på omvärlden som uppskattar både långsiktighet som snabba förändringar. Vi ser att du har ett väl utvecklat affärsmannaskap. För oss är det viktigt att våra kunder får bästa möjliga service samt att våra medarbetare trivs och har förutsättningar att utveckla både sig själv som verksamheten. Du kommer ha stor möjlighet att utvecklas i din yrkesroll, men det ställer också höga krav på att du är villig att satsa.
Tillträde och ansökan
Tjänsten är en heltidstjänst och tillsätts omgående efter överenskommelse. Intervjuer kan ske löpande.
Sista dag för ansökan: 2025-01-19
Rekryteringsprocess
Vi undanber oss ansökningar via e-post. Samtliga ansökningar skickas via angivet ansökningsformulär.
Inför rekryteringsprocessen har vi tagit ställning till publiceringskanaler och undanbeder oss därför vänligt, men bestämt, kontakt från rekryteringsföretag och mediesäljare.
Upplysningar om tjänsten
Frågor om tjänsten besvaras av vår VD Joacim Eronen samt av fackliga representanter, samtliga nås på telefon 018-67 84 00.