Administrativ samordnare
Sista ansökningsdag
08 november 2024 (9 dagar kvar)
Publiceringsdatum
18 oktober 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Vill du också arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet?
Svenska kraftnät har en nyckelroll i den pågående energiomställningen och söker nu dig som vill vara med och bidra till ett mer hållbart samhälle och framtid.
Svenska kraftnät söker administrativ samordnare till Rättsavdelningen och enheten arkiv- och registratur.
Om tjänsten
Vi söker nu dig som har erfarenhet av att samordna arbetsuppgifter inom området informationshantering. Du ska samordna och driva arbetet kring utlämningar av allmän handling inom hela Svenska kraftnät. Rollen innebär att vara det första stödet till handläggare och chefer i frågor rörande utlämningar under hela processen. Du kommer också att samordna uppgifter kopplat till flytt av vårt arkiv.
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. följande;
Tjänsten är ny och du kommer att få vara med att forma hur arbetet med utlämningar ska samordnas inom myndigheten. Vi har just nu ett stort fokus på effektivare arbetssätt, öka digitalisering och att skapa en sammanhållen data- och informationsstyrning. Du kommer att delta i arbetet som pågår inom enheten för att utveckla och effektivisera vår informationshantering.
Intresset från allmänhet och andra har ökat och därmed även förfrågningar om allmän handling. Verksamheterna har behov av ett utökat stöd och samordning vid omfattande begäran. Förväntningarna är stora och rollen är välkommen i myndigheten. Det är därför viktigt att du drivs av det offentliga grunduppdraget, informationshantering och rättssäker hantering av vår information.
Enheten/Avdelningen
Du kommer att ingå i enheten registratur och arkiv som hör till rättsavdelningen. Vi är totalt 13 personer inklusive vår chef. Dina närmaste kollegor är registratorer, arkivarie och verksjuristerna inom rättsavdelningen. Då uppdraget är myndighetsövergripande kommer du att ha ett nära samarbete med många olika funktioner ute i verksamheten.
Om dig
Personliga egenskaper
Du är serviceinriktad, trygg i dig själv och trivs i en stödjande roll. Du skapar struktur och driver dina ärenden från start till avslut.
Du trivs med att hålla ihop det administrativa arbetet i samband med informations- och utlämningshantering och med att utbilda dina kollegor hur detta ska skötas på ett korrekt sätt. Du är duktig på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav:
Lämplig akademisk utbildning för området.
Vidare har du;
Rekryterande chef, Emma Kaumheimer, tel.nr. 010-350 94 70.
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel.nr 010-350 91 49.
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät
Svenska kraftnät har en nyckelroll i den pågående energiomställningen och söker nu dig som vill vara med och bidra till ett mer hållbart samhälle och framtid.
Svenska kraftnät söker administrativ samordnare till Rättsavdelningen och enheten arkiv- och registratur.
Om tjänsten
Vi söker nu dig som har erfarenhet av att samordna arbetsuppgifter inom området informationshantering. Du ska samordna och driva arbetet kring utlämningar av allmän handling inom hela Svenska kraftnät. Rollen innebär att vara det första stödet till handläggare och chefer i frågor rörande utlämningar under hela processen. Du kommer också att samordna uppgifter kopplat till flytt av vårt arkiv.
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. följande;
- Ta fram en process för utlämningar av allmän handling och skapa en struktur som gäller hela myndigheten.
- Utbilda och stödja handläggare och chefer i verksamheten vid utlämningar.
- Vara delprojektledare för flytt av arkiv.
- Stödja arkivfunktionen i arbetet med informationsstyrning.
- Driva och delta i utvecklingsarbete som enheten och avdelningen ansvarar för.
- Administrera utbildningar som avdelningen ansvarar för.
- Rollen kan också innehålla vanligt förekommande uppgifter inom enheten.
Tjänsten är ny och du kommer att få vara med att forma hur arbetet med utlämningar ska samordnas inom myndigheten. Vi har just nu ett stort fokus på effektivare arbetssätt, öka digitalisering och att skapa en sammanhållen data- och informationsstyrning. Du kommer att delta i arbetet som pågår inom enheten för att utveckla och effektivisera vår informationshantering.
Intresset från allmänhet och andra har ökat och därmed även förfrågningar om allmän handling. Verksamheterna har behov av ett utökat stöd och samordning vid omfattande begäran. Förväntningarna är stora och rollen är välkommen i myndigheten. Det är därför viktigt att du drivs av det offentliga grunduppdraget, informationshantering och rättssäker hantering av vår information.
Enheten/Avdelningen
Du kommer att ingå i enheten registratur och arkiv som hör till rättsavdelningen. Vi är totalt 13 personer inklusive vår chef. Dina närmaste kollegor är registratorer, arkivarie och verksjuristerna inom rättsavdelningen. Då uppdraget är myndighetsövergripande kommer du att ha ett nära samarbete med många olika funktioner ute i verksamheten.
Om dig
Personliga egenskaper
Du är serviceinriktad, trygg i dig själv och trivs i en stödjande roll. Du skapar struktur och driver dina ärenden från start till avslut.
Du trivs med att hålla ihop det administrativa arbetet i samband med informations- och utlämningshantering och med att utbilda dina kollegor hur detta ska skötas på ett korrekt sätt. Du är duktig på att kommunicera på ett tydligt och pedagogiskt sätt.
I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper.
Skallkrav:
Lämplig akademisk utbildning för området.
Vidare har du;
- Minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter hos myndighet/kommun.
- Kunskap och erfarenhet av att arbeta med den lagstiftning som styr informationshantering och utlämning av allmänna handlingar. (Arkivlagen,Offentlighet- och sekretesslagen, förvaltningslagen, dataskydd.)
- Praktisk erfarenhet av hantering av att lämna ut begäran om allmän handling.
- Erfarenhet av att självständigt koordinera/samordna arbetsuppgifter på en övergripande nivå.
- Erfarenhet av att skapa struktur, rutiner och utveckla effektiva arbetssätt.
- God förmåga att uttrycka dig på svenska och i tal och skrift.
- Erfarenhet av att ta fram utbildningar och att utbilda.
- Erfarenhet av att ha tagit fram informationshanteringsplaner.
- Erfarenhet av arbete med processer och digitalisering.
- Kunskap om informationssäkerhet och säkerhetskyddslagstiftningen.
- Tjänsten är placerad i Sundbyberg.
- Möjlighet till distansarbete upp till 50%, när arbetet så tillåter.
- Resor förekommer i begränsad omfattning denna tjänst.
- Publiceringsdag: 18 oktober augusti 2024.
- Sista ansökningsdag: 8 november 2024.
- Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring.
Rekryterande chef, Emma Kaumheimer, tel.nr. 010-350 94 70.
Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel.nr 010-350 91 49.
Fackliga representanter.
Annika Ingeborn, SACO, tel. 010-475 87 72.
Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68.
Du når oss också via e-post: fornamn.efternamn@svk.se.
Övrig information
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning.
För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras.
För mer information om säkerhetsprövning
Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar.
Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss:
Lär känna oss på Svenska kraftnät