Hoppa till innehåll

Strategisk kommunikatör till Visit Sweden

Publiceringsdatum
18 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Arbetsbeskrivning

Strategisk kommunikatör till Visit Sweden

Unik möjlighet för dig med koll på kommunikation och hållbarhet att få jobba med och stärka både resmålet Sverige och Visit Sweden kommunikation.

Visit Sweden är Sveriges marknadsföringsbolag och marknadsför Sverige som resmål, med målet att öka människors lust att resa hit. Hos oss är du omgiven av motiverade, kompetenta och professionella kollegor.

Ditt jobb kommer att vara omväxlande och spännande i en dynamisk och global miljö. Visit Sweden är en organisation i ständig rörelse och erbjuder en miljö där medarbetare utvecklas och stimuleras. I verksamheten arbetar marknadsförare, analytiker, projektledare, ekonomer och specialister inom PR, webb, sociala medier och event.

Ansvarsområden

Rollen som strategisk kommunikatör med koll på hållbarhet innebär att göra Visit Sweden och Visit Swedens kommunikation mer tillgänglig och tydlig. Tjänsten omfattar både strategisk planering och operativt genomförande.

I din roll ingår du i avdelningen Brand & Marketing vars fokus är att skapa kännedom om och marknadsföra resmålet Sverige internationellt. Avdelningen arbetar för att stärka och utveckla varumärket och dess kommunikation, dela kunskap om insikter och erfarenheter gällande målgrupper, marknader och varumärke, samt arbeta för att öka användningen av organisationens verktyg och rekommendationer för kommunikation.

Dina arbetsuppgifter:

  • Skriva och paketera kommunikation på olika nivåer till olika målgrupper, både internt och externt, t ex presentationer
  • Utveckling av strategier och planer för Visit Swedens varumärke och kommunikation inkl bolagets hållbarhetskommunikation internt och externt 
  • Skriva text och ta fram underlag för hållbarhets- och årsredovisning
  • Säkerställa varumärke och kommunikationsfrågor i utveckling och förvaltning av verktyg t ex riktlinjer och tips
  • Koncept och paketering av hållbarhet för kommunikation och varumärke
  • Kommunicera varumärke och utbud, dvs planera, genomföra, följa upp och vidareutveckla kommunikationen
  • Leda kommunikationsprojekt
  • Samarbeta med Visit Sweden partsorganisationer, medarbetare samt externa samarbetspartners

Att arbeta på Visit Sweden innebär att du blir del av en verksamhet som ser möjligheterna och drivs av att skapa positiv utveckling. Visit Sweden är placerade i attraktiva lokaler i centrala Stockholm och i din roll rapporterar till Chief Marketing Officer. Resor kan ingå i begränsad omfattning.

Kvalifikationer

Är det här du?

För att passa för tjänsten bör du ha:

  • Relevant eftergymnasial utbildning inom kommunikation, journalism eller liknande. 
  • Minst 7–10 års erfarenhet av kommunikationsarbete och flera års erfarenhet av att arbeta med strategiskt kommunikationsarbete
  • Analytisk förmåga och vara en van digital användare
  • Vana av att paketera kommunikation på konceptuell nivå
  • Intresse för språk och förmåga att på ett välformulerat sätt kommunicera i tal och skrift på svenska och gärna på engelska

Det är meriterande om du även har:

  • Någon formell utbildning inom hållbarhet eller dokumenterad erfarenhet
  • Utbildning i projektledning
  • Erfarenhet från att ha arbetat i eller med en politiskt styrd verksamhet

Som person är du trygg, positiv och prestigelös. Du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer och agerar på ett ansvarstagande och lösningsorienterat sätt. Du har förmåga att arbeta självständigt, men uppskattar också det stöd du kan få och ge i ett team av kollegor. Du har ett strukturerat arbetssätt, är en mycket god kommunikatör och ser god service som en självklarhet. Du behöver vara van att ta egna initiativ, prioritera och kunna omprioritera vid behov, samt arbeta proaktivt och få saker ur händerna.

Om företaget

VS VisitSweden AB

Om Visit Sweden Genom att marknadsföra turistlandet Sverige och leda mot ett mer medvetet resande skapar Visit Sweden förutsättningar för att öka Sveriges attraktions- och konkurrenskraft som resmål. Läs gärna mer om oss och vår verksamhet på https://corporate.visitsweden.com/om-oss/ Sista ansökningsdag: 11 augusti 2024 Urval och intervjuer kommer att ske med start v 33. För information: I denna rekrytering samarbetar vi med Randstad. Kontakta gärna Lotta Carlsson på telefon 073 075 23 25 för mer information. Vi välkomnar och värdesätter mångfald; våra medarbetare är alla unika och vi eftersträvar etnisk och kulturell mångfald samt en jämn könsfördelning. Vi sätter värde på att ha balans i livet och vi tror på en inkluderande och kreativ arbetsplats för våra anställda.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
12 augusti 2024 (16 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se