Hoppa till innehåll

Stockholms tingsrätt söker en arkivarie

Publiceringsdatum
24 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Om tingsrätten  Stockholms tingsrätt är landets största tingsrätt med omkring 300 medarbetare. Domstolen leds av lagmannen och är indelad i fem dömande avdelningar som var och en leds av en chefsrådman. På de dömande avdelningarna arbetar rådmän, fiskaler, notarier, beredningsjurister och domstolshandläggare. En av de dömande avdelningarna är Patent- och marknadsdomstolen och de andra fyra avdelningarna är allmänna avdelningar som handlägger tvistemål, familjemål och brottmål. Målen som tingsrätten hanterar är ofta både omfattande och uppmärksammade. Tingsrätten har även en administrativ avdelning som stöttar målavdelningarna i frågor rörande ekonomi, budget, HR, IT, registrering, arkiv samt säkerhet och service. Arbetsuppgifter Som arkivarie vid Stockholms tingsrätt är du en viktig del i tingsrättens arbete. I samarbete med övriga arkivarier och de dömande avdelningarna är din främsta uppgift att tillhandahålla myndighetens allmänna handlingar och att förvalta domstolens informationsbestånd. I arbetsuppgifterna kommer du bland annat att göra bevarande- och gallringsutredningar, arkivlägga akter i avslutade mål samt ordna och förteckna arkivmaterial. Du förväntas att vara delaktig i utvecklingsarbete och arbeta med styr- och rutindokument som rör arkivet. Du ger stöd och råd till medarbetare i arkiv- och diariefrågor samt handleder arkivassistenter. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • akademisk utbildning som inkluderar arkiv- och informationsvetenskap med minst 30/60 hp. • mycket goda kunskaper i Officepaketet och ser digitala lösningar som naturliga arbetsverktyg. • god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift, både på svenska och engelska. Det är meriterande om du har erfarenhet av: • att genomföra bevarande- och gallringsrutredningar. • att arbeta med arkivredovisning och informationssäkerhet. • erfarenhet av att arbeta med e-arkiv. • arbetat med framtagande av styrdokument och/eller rutindokument inom arkivområdet. • kunskap om relevant lagstiftning inom området. • arbetslivserfarenhet av liknande arbetsuppgifter från domstol och ärendehanteringssystemet VERA. För att trivas hos oss behöver du kunna hantera olika uppgifter och situationer. Du bör ha ett intresse för hela informationsflödet inom e-förvaltning samt för förändrings- och utvecklingsarbete inom arbetsområdet. Du arbetar konstruktivt, tar snabbt in kunskap och löser problem på ett flexibelt sätt. Du har lätt för att arbeta självständigt men trivs även att samarbeta med andra och du ser dig själv som en serviceinriktad person som gärna vill hjälpa dina kollegor. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper. Varmt välkommen in med din ansökan!
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
18 augusti 2024 (22 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se