Hoppa till innehåll

Socialsekreterare till kvinnoteamet på Kriscentrum-Kruton

Publiceringsdatum
17 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Stockholm – vår huvudstad med miljoner drömmar, förväntningar och ambitioner. Vi jobbar för alla som lever här idag och i framtiden. Nu söker vi dig som vill tänka stort, nytt och annorlunda med oss – för stockholmarna. Socialförvaltningen i Stockholms stad har en övergripande och samordnande roll för socialtjänstens individ och familjeomsorg och funktionshinderområdet. Här skapas goda förutsättningar för att möta invånare i behov av socialtjänstens stöd. I nära samarbete med stadsdelsförvaltningarna bidrar vi till en modern, digital, rättssäker, likställd och kunskapsbaserad socialtjänst och vi har ett starkt utvecklingsfokus. Inom förvaltningen erbjuds ett stort utbud av stödinsatser till stadens invånare och utbudet förändras utifrån stockholmarnas behov och stadsdelsförvaltningarnas önskemål. Arbetet sker ofta i nära samverkan med andra myndigheter, civilsamhälle och näringsliv. Socialförvaltningen ansvarar också för stadens serverings- och tobakstillstånd och utför tillsyn. Välkommen till oss Kriscentrum-Kruton är Stockholms stads skyddade boende för våldsutsatta kvinnor med eller utan barn samt kvinnor och män utsatta för hedersrelaterat våld och förtryck. Verksamheten ingår i Enheten för stöd och skydd. På enheten arbetar cirka 70 medarbetare uppdelade i fem verksamhetsområden. Inom vårt verksamhetsområde Kriscentrum-Kruton arbetar 20 medarbetare. Vi har plats för 18 kvinnor med eller utan barn där inskrivning kan ske akut eller planerat. Vi arbetar på uppdrag av socialtjänsten och är bemannade dygnet runt med vaken natt-personal. Det finns också två externa lägenheter där vi kan ta emot utsatta för våld i nära relation eller hedersrelaterat våld och förtryck. Vi erbjuder Hos oss finns goda utvecklingsmöjligheter och du kommer erbjudas handledning varannan vecka av en extern handledare. Vi tillämpar semesterväxling, flextid och friskvårdsbidrag. Du kan även förmånligt köpa träningskort till Stockholms stads simhallar, gym och träningsanläggningar. Läs gärna mer om våra förmåner inom staden här.  Din roll I din roll hos oss inom kvinnoteamet är du kontaktperson för upp till fyra placerade kvinnor. Du erbjuder personerna krisbearbetande och stödjande samtal och är behjälplig i olika praktiska frågor exempelvis vid kontakt med olika myndigheter.   Du bistår även med samhällsinformation. Du håller i möten med placerande socialsekreterare och ansvarar för planeringen framåt. Som socialsekreterare arbetar du nära verksamhetens barn.- och ungdomsteam och tillsammans bildar ni ett team runt varje placerad familj. Det här är en mångfacetterad roll med olika interna och externa kontaktytor. Vi arbetar med FREDA farlighetsbedömning, tejping, BRA-samtal och Trappan-inspirerade samtal för barnen. Det vardagliga arbetet på institution innebär att utöver att vara kontaktperson är du också delansvarig för vår gemensamma arbetsmiljö. Det kan handla om att säkerställa att våra lokaler är rena och snygga eller att i stort som smått ställa upp för verksamheten och kollegor. Ditt arbete kommer att bedrivas på det skyddade boendet. Vår personalgrupp består av 11 socialsekreterare, tre behandlingsassistenter, en samordnare, en administrativ assistent, en biträdande enhetschef, en gruppledare och två hantverkspedagoger. Socialsekreterarna är uppdelade på två team som arbetar i ett 11-veckors-schema med dag-, kvälls- och helgtjänstgöring.   Din kompetens och erfarenhet Vi söker dig som har: en socionomexamen eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig erfarenhet av målgruppen: kvinnor och barn utsatta för våld i nära relation och/eller hedersrelaterat våld och förtryck Det är meriterande om du har: en utbildning i FREDA och/eller tejping erfarenhet av svåra samtal För att trivas hos oss söker vi dig som har en väldigt god samarbetsförmåga. Du har lätt för att skapa och upprätthålla goda relationer. Det är av stor vikt att du bemöter alla i din roll på ett respektfullt vis. Förutom det är du trygg, stabil och har tålamod i situationer som kräver det. Att se relationer i sitt rätta perspektiv och skilja på det personliga och professionella är viktigt i rollen. Du agerar lugnt, stabilt och är kontrollerad i pressade situationer där du behåller ett realistiskt perspektiv på olika förhållanden och fokuserar på rätt saker. Slutligen är du en empatisk person som vill arbeta i en roll där du får stödja och vara till hjälp för de du arbetar med.    Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper, motivation och engagemang för tjänsten. Övrigt Kriscentrum-Kruton har sammanlagt 20 medarbetare. Verksamheten kan ta emot 18 kvinnor och upp till 25 barn. Vi tar emot placeringar dygnet runt, årets alla dagar. Vi har ett kvinnoteam om fem socialsekreterare som är kontaktpersoner för placerade kvinnor och ett barn- och ungdomsteam om sex socialsekreterare som är barnens kontaktpersoner. Vi arbetar på uppdrag av socialtjänsten. Vi erbjuder, stödjande samtal, stöd och råd i olika praktiska frågor däribland i rättsprocessen, men bistår även med samhällsinformation i stort. Vi rekryterar utan det personliga brevet i denna rekrytering för att stärka fokus på de kompetenser och erfarenheter som efterfrågas för denna roll. Vid bedömningen av din ansökan kommer vi endast att utgå ifrån ditt CV och ett antal frågor du får besvara i samband med att du söker tjänsten. Vi önskar att du svarar konkret och kortfattat på frågorna, och att det finns en tydlig koppling mellan dina svar och ditt CV. Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se

Sök jobbet
Ansök senast
11 augusti 2024 (13 dagar kvar)
Ansök nu

Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se