Hoppa till innehåll
Schibsted logotyp

Data Analyst / Analytics Engineer till Schibsted Brand Studio

Publiceringsdatum
03 juli 2024
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu
  • Brinner du för att verka i gränslandet mellan data och affär?
  • Vill du analysera trafikdata från några av Sveriges största plattformar som Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni, i ett av Nordens ledande mediehus?
  • Inspireras du av att jobba med en modern, cloudbaserad data stack?

Nu finns en unik möjlighet att bli del av datateamet i Schibsted Brand Studio, där du kommer att spela en viktig roll, både i det dagliga arbetet och i utvecklingen av vår dataanalys framåt.

Vi är ett litet team som arbetar med allt från dataanalys till data engineering och DevOps. Vi ser data som en produkt där vi ansvarar för leverans hela vägen från ax till limpa. Vi jobbar nära vår annonsaffär och produktutveckling, och därför är en kombination av teknisk kompetens och god affärsförståelse avgörande för att lyckas i rollen.

Vi samarbetar med andra datateam inom koncernen kring våra tekniska plattformar och kan därför dra nytta av skalfördelar, samtidigt som vi har väldigt stor frihet att utforma och bygga vår tekniska setup på Brand Studio. Vi arbetar tvärfunktionellt mot många av bolagen inom koncernen såsom Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Omni, Klart.se och Tv.nu, det innebär stor variation i det arbete vi gör och blir även ett naturligt sätt att bredda vårt nätverk inom Schibsted.

Vi har en modern, cloudbaserad data stack som vi ständigt utvecklar och förbättrar för att ligga i framkant. I den här rollen får du möjlighet att ta del av den resa som Brand Studio befinner sig på och det finns stor möjlighet att vara med och påverka vilken riktning vi vill ta för vår dataanalys framöver.

Dina arbetsuppgifter och ditt ansvar

I arbetet som Data Analyst i Schibsted Brand Studio sträcker sig uppgifterna från att driva frågan om teknisk implementering av tracking på våra sajter, till att arbeta proaktivt för att skapa marknadens bästa rapportering för skräddarsydda annonsprodukter. Du får även en nyckelroll i arbetet med att bevisa effekten av Brand Studios produkter tillsammans med andra nyckelfunktioner.

Vem är du?

För att lyckas i den här rollen söker vi dig som har följande:

  • Du har en akademisk bakgrund inom ett tekniskt område, exempelvis civilingenjör eller statistik
  • Du har minst två års arbetslivserfarenhet inom en analytisk roll såsom Data Analyst, Data Engineer, Business Analyst eller liknande
  • Du är nyfiken och har en god förmåga att kunna bryta ned komplexa problem och göra dem mer greppbara
  • Du trivs med att arbeta självständigt och tar gärna egna initiativ
  • Du samarbetar bra med andra och gillar att bygga nätverk
  • Du har praktisk erfarenhet av att bearbeta och visualisera stora datamängder och kunna presentera insikter på ett lättillgängligt sätt inför en grupp
  • Meriterande att tidigare jobbat inom mediebranschen
  • Goda programmeringskunskaper i SQL och Python
  • Erfarenhet av BI/visualiseringsverktyg (Tableau extra meriterande)
  • Erfarenhet av några de plattformar och verktyg vi använder: Snowflake, AWS, Airflow, Dbt, Docker, Terraform, Git, CI/CD

Vilka är vi?

Schibsted Brand Studio är en av Sveriges, och världens, främsta och mest prisbelönta content marketing-byråer. Vi hjälper företag och organisationer att bygga varumärke, driva försäljning, påverka attityder och skapa opinion genom skräddarsydda content marketing-lösningar på Aftonbladet, Svenska Dagbladet och Omni. Våra kunder är allt från världsledande bolag och varumärken till myndigheter, intresseorganisationer och start-ups.

Schibsted Brand Studio består av ett trettiotal medarbetare som skräddarsyr content marketing-lösningar och löser alla steg på vägen; från koncept och idé, strategi och produktion till distribution och uppföljning. Hos oss jobbar erfarna redaktörer med bakgrund från ledande nyhetsredaktioner, experter inom video-, podcast- och textproduktion, kreatörer, strategiska rådgivare, dataanalytiker och affärs- och produktutvecklare. Tillsammans skapar vi prisvinnande innehåll och kampanjer som uppmärksammats långt utanför Sveriges gränser. Förra året tog vi till exempel hem silver i kategorin “Årets byrå” i internationella tävlingen Native Advertising Awards.

Vi är en del av Schibsted Marketing Services, Schibsteds annonsorganisation, och sitter i moderna lokaler i centrala Stockholm.

Vårt erbjudande till dig:

Vi har konkurrenskraftiga förmåner såsom: hybridkontor, friskvårdsbidrag och nyrenoverade kontorslokaler i centrala Stockholm. Dessutom har en en egen utbildningsplattform, Learning Lab, där du har möjlighet att anpassa och styra över din kompetensutveckling. En vardag på Schibsted präglas också av kompetenta, drivna och härliga kollegor vid din sida och vi är måna om våra anställdas work-life-balance.

Vi som arbetsgivare:

Schibsted, ett av Nordens ledande mediehus, har ett stort fokus på den digitalisering som sker i samhället. Vi vill förse våra användare med högkvalitativa journalistiska produkter och användarvänliga digitala tjänster som lever upp till vår mission “Empowering people in their daily life”. På Schibsted är vi journalister, visionärer, entreprenörer och idéskapare. Vi gillar förändring och hoppas kunna göra världen lite bättre, och livet lite enklare för våra användare, läsare och kunder både idag och i framtiden. Som arbetsgivare välkomnar vi alla sökande oavsett kön, bakgrund, etnicitet, funktionsförmåga, sexuell läggning eller könsidentitet.

Välkommen med din ansökan - redan idag!

Urval av kandidater påbörjas först efter sista ansökningsdagen.

Vid frågor eller funderingar, vänligen kontakta Karin Schmidt, Head of Business Development & Data Schibsted Brand Studio, per mail: karin.schmidt@schibsted.com

Schibsted logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
08 augusti 2024 (33 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.