Hoppa till innehåll
Schibsted logotyp

Data Analyst - Aftonbladet

Sista ansökningsdag
28 oktober 2024 (60 dagar kvar)
Publiceringsdatum
Idag
Område
Yrkesroll
Typ av anställning
Hemsida
Ansök nu

Hej!

Vill du vara med och driva förändring med hjälp av data och analys? Skulle du tycka att det var spännande att skapa de bästa förutsättningarna för Sveriges största digitala nyhetsdestination? Då läser du rätt annons, just nu söker vi en Data Analyst!

Aftonbladets data- och analysteam tillhör organisationen Subscription Sweden i koncernen Schibsted Media - där även Omni, Svenska Dagbladet, Wellobe och Podme ingår. Genom att arbeta med teknik och affär, både på tvärs över bolagen och nära det egna varumärket skapar vi de bästa förutsättningarna för att växa tillsammans. Ditt team kommer därför bestå av tio kollegor med data- och analyskompetens från olika varumärken varav några, liksom du, har huvudfokus på Aftonbladet.

I den här rollen kommer du jobba nära redaktion, kommersiellt ansvariga, utvecklingsteam och centrala Schibsted-team. Din huvudsakliga uppgift är att ta fram agerbara insikter som utvecklar journalistiken och de olika affärsbenen på Aftonbladet genom att koppla ihop datapunkter och presentera dessa med rekommendationer för åtgärder för dina intressenter. Aftonbladet satsar just nu bl.a. på att utveckla framtidens ljud- och videoformat för journalistik, så den här rollen kommer få vara med på resan med att ihop med redaktion, affärsansvariga och utvecklare att testa, utvärdera och optimera dessa format för våra Aftonbladetbesökare. Med över fyra miljoner besökare varje dag i våra produkter, så finns det mycket data att analysera! Givetvis kommer du också kunna påverka din egen roll, vi styr den gärna mot områden du brinner lite extra för!

För att få rätt schvung i arbetet söker vi dig som...

  • Känner dig trygg med att bryta ner problem, strukturera frågeställningar och sätta upp hypoteser
  • Kan visualisera data och visualisera insikter för en grupp på ett enkelt och begripligt sätt
  • Självständigt kan driva egna initiativ
  • Är kommunikativ, pedagogisk och gillar en hög förändringstakt
  • Har en relevant utbildningsbakgrund
  • Djup kunskap och vana av SQL
  • Har erfarenhet av vår tech stack exempelvis programmeringsspråk (Python, R), visualiseringsverktyg (Tableau, Amplitude) eller plattformar vi använder (AWS, Snowflake, Airflow, dbt)
  • Behärskar det svenska språket i tal och skrift

Det är även meriterande om du tidigare haft en analytisk roll som BI Developer, Data Analyst eller liknande. Som person ser vi gärna att du är nyfiken, driven och har en vilja att förstå komplexa problem. Nyfikenhet på journalistik och tidigare erfarenhet av ljud- eller videoanalys eller rörlig media är också en fördel.

Ditt arbete kommer möjliggöra att vi även fortsättningsvis kommer kunna skapa prisvinnande oberoende journalistik som påverkar vårt samhälle idag och i framtiden. 

Mer om din nya arbetsplats

Aftonbladet och Subscription Sweden erbjuder en snabbfotad, hybrid och trevlig arbetsplats i ett av Nordens mest spännande och framåtlutade företag. Kontoret ligger centralt i Stockholm. Som en del av Schibsted får du också tillgång till bra förmåner och karriärmöjligheter.

Schibsted News Media är den ledande mediekoncernen i Skandinavien. Våra publikationer är kända för sin exceptionella journalistik, sitt höga redaktionella oberoende och starka digitala utveckling. Våra varumärken, som VG, Aftenposten, Bergens Tidende, Stavanger Aftenblad, E24, Aftonbladet, Omni och Svenska Dagbladet håller människor uppdaterade om viktiga samhällsfrågor. Dessutom har vi flera digitala nischprodukter som Podme, Wellobe, Vektklubb, Fri Flyt och Klart.

Hej från en kollega!

Hej, jag heter Emil och jag kommer att arbeta med dig i teamet. Att arbeta på Aftonbladet & Subscription Sweden med data ger många fördelar, inklusive ett öppet förhållningssätt för att tackla utmaningar och en stark tech-gemenskap inom organisationen. Vårt team spänner över tre varumärken - Aftonbladet, SvD och Omni - och det finns en stor mängd data redo för utforskning. Nya idéer utvecklas ofta till projekt, och möjligheter att experimentera med nya tekniska verktyg finns precis runt hörnet - om du vill. Det är en fartfylld miljö som är otroligt stimulerande.

Det bästa för mig personligen är teamet. Jag är omgiven av fantastiska och mycket kompetenta kollegor som alltid är stöttande och gör det lilla extra för att hjälpa. Det finns inget vi inte kan diskutera, och det är en avslappnad och bekväm atmosfär i teamet. Johanna, vår chef, har tydliga mål om vart laget är på väg, och jag känner mig trygg med henne i spetsen. Hon är en utmärkt partner för brainstorming och har djupgående kunskap om analytics.”

Ansök med CV och/eller din LinkedIn-profil, berätta gärna vad i detta jobb som fångade ditt intresse. Vi gör urval löpande.

Varmt välkommen med din ansökan

Schibsted logotyp
Sök jobbet
Ansök senast
28 oktober 2024 (60 dagar kvar)
Ansök nu

Om arbetsgivaren

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.