It-arkitekt med bred kompetens till Rättsväsendets digitalisering
Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se
Vill du vara med och spela en nyckelroll i digitaliseringen av rättsväsendet?
Vi finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, men flyttar till Kungsholmen under 2025.
Om jobbet
Rättsväsendets digitalisering är en samverkan mellan elva myndigheter kring digitalisering av rättsväsendet, med huvudsakligt fokus på informationsförsörjning inom brottmålsprocessen. Till stöd för samverkan har det inrättats ett kansli på Brottsförebyggande rådet som har en central roll i utvecklingen och samordningen av det myndighetsgemensamma arbetet. Kansliet ska bestå av fem personer och arbetet leds av en kanslichef.
Till Kansliet för Rättsväsendets digitalisering söker vi nu en it-arkitekt med kompetens inom både verksamhetsarkitektur och lösningsarkitektur l med fokus på att stödja det utvecklings- och förvaltningsarbete som bedrivs mellan myndigheterna inom samverkan. Arbetet befinner sig i en spännande fas då samverkan nyligen breddats och fått en ny organisation och ny strategisk inriktning. Du kommer tillsammans med övriga kansliet att spela en viktig roll i det fortsatta utvecklingsarbetet, och det finns stora möjligheter att själv vara med och påverka och sätta din prägel på arbetet.
Som it-arkitekt kommer du både leda och delta i olika utvecklingsinsatser för att utveckla och förvalta den gemensamma arkitekturen som utvecklats inom samverkan. I rollen behöver du kunna hantera allt från strategiska frågor kring arkitekturstyrning och enterprisearkitektur till mer operativa frågor som förändringar av gemensamma modeller och hantering av arkitekturverktyg. I arbetet ingår bland annat att tillsammans med myndigheterna genomföra behovs- och kravanalyser, leda och samordna olika myndighetsgemensamma utvecklingsinsatser inom både it- och verksamhetsområdet, förvalta befintliga modeller samt facilitera workshops. Arbetet bedrivs ofta i mindre team med flera kompetenser från olika myndigheter, där du kan ingå i både ledande och stödjande roller. Då samverkan är under utveckling kommer du även att arbeta med verksamhetsutveckling och förändringsledning relaterat till våra samverkans- och arbetsformer för myndigheternas gemensamma arbete. I rollen ingår även att driva, utveckla och administrera olika grupper med myndighetsrepresentanter som att samverka med olika externa parter inom den offentliga förvaltningen. Rollen är bred, men det kommer att finnas goda förutsättningar att växa in i arbetet i lagom takt och utifrån egna förutsättningar.
Din utbildning och erfarenhet
Vi söker dig som har
- Akademisk utbildning inom it/systemutveckling, eller annan utbildning eller erfarenhet som Brå bedömer vara likvärdig
- Flerårig erfarenhet av arbete med, och goda kunskaper om, verksamhets- och lösningsarkitektur, inklusive behovsfångst och kravanalys, informations- och processmodellering-, samt lösningsmönster
- Flerårig erfarenhet av arbete med, och mycket goda kunskaper om, digitalisering och verksamhetsutveckling, inklusive mötes- och workshopledning
- Erfarenhet av arbete med uppdragsledning av utvecklingsinitiativ med flera deltagande organisationer/aktörer
- Erfarenhet av arbete inom den offentliga förvaltningen, antingen som anställd eller konsult
- Mycket god kunskap i svenska och god kunskap i engelska i tal och skrift. Förmåga och vana av att pedagogiskt presentera både muntlig och skriftlig information på möten eller andra forum inför olika målgrupper, såväl internt som externt.
Det är meriterande med erfarenhet av arbete med EA-verktyg samt med erfarenhet och förståelse för olika ramverk för arkitektur, förvaltning och utveckling samt projektstyrning. Det är även meriterande med erfarenhet av enterprisearkitektur och arkitekturstyrning samt med certifieringar inom it-arkitektur. Slutligen är det även meriterande med erfarenhet av myndighetssamverkan inom den offentliga förvaltningen, samt erfarenhet av arbete med förändringsledning.
Dina personliga egenskaper
Som person har du god samarbetsförmåga, lätt för att bygga förtroende och skapa välfungerande team – arbetet innebär komplex myndighetssamverkan som kräver förståelse för olika uppdrag och roller och en förmåga att skapa samsyn. Du trivs att röra dig mellan strategisk och operativ nivå och att agera spindeln i nätet. Du är resultatorienterad, initiativtagande, nyfiken, konstruktiv och uthållig samt har en mycket god kommunikativ förmåga. Du trivs med att verka i en föränderlig miljö och i ett litet dynamiskt team där ramarna inte är helt tydliga. Du är generös med att dela med dig av din kunskap, är strukturerad och har en god förmåga att prioritera. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper och förmågor.
Anställningsvillkor
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html.
Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald.
Närmare upplysningar lämnas av Gunilla Walldin, tfn 08-518 32 426. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535. Facklig kontaktperson SACO är Luis Antonio Galaz Miranda, tfn 08-527 58 487 och för ST är det Anna Horgby, tfn 08-527 58 521.
Välkommen med din ansökan!
För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0564/24 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 4 november 2024.
Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.
Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se
Denna annons är hämtad från Platsbanken / arbetsformedlingen.se